Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

Jeg har en teori om hva som er galt med webastoen.

1. Pumpen går da jeg hører klikk, klikk, klikk

2. Det kommer varme, men denne er lunken som tidligere beskrevet

 

Teorien er derfor at webastoen tenner og gir varme, men at den ikke får nok diesel pga forkokset brennkammer. Ergo er resultatet at flammen i brennkammeret er svak. Skal derfor demontere denne og rense den. For å kunne gjøre det må jeg ha nytt pakningssett.

 

Fikk bekreftet at det er webasto på denne og ikke Eberspâcher fra Nardo Bil. Etter div google søk så ser det ut som om at det er overveiende sannsynlig at det er en Webasto Thermo Top vi snakker om (skal sjekke det, men er 90% sikker). Har derfor bestilt pakningssett til den.

 

 

L322 gasket.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde med den gamle engelskmannen i dag. Fant ut hvilken del av hydraulikkslangen som må byttes og fikk gjennomført 4 hjulskontroll. Skulle egentlig sjekke modell nummeret på webastoen, men etter å ha skrudd ut batterikassen for så å finne ut at jeg måtte skru ut to skruer fra undersiden får å få den ut, så ga jeg f... Jeg valgte feil approach. Skulle skrudd ut innerskjermen, men da får det være til en annen gang.

 

 

CCFFBAD7-9284-4F38-A518-4E2F8FC92F25.jpeg

ACDB23CB-B131-4501-9B8B-14B7AE40E75D.jpeg

567474DD-6DDD-4835-8617-D02B734E4E1D.jpeg

83C56DDF-B352-44B1-BAE6-F8DDD7B0AEB5.jpeg

923C96BC-ACA7-426F-8C43-68503AC09913.jpeg

39B38AC5-333D-4EF9-9A78-1FE397B64055.jpeg

8F913EFB-4773-4DE0-AB14-9DC41DEE4EE8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bestillingen ovenfor kom jeg på at jeg måtte sjekke hvilken servoolje som skal brukes på bilen. Fant frem manualen og fant selvfølgelig ut at det er Texaco Cold Climate som er riktig. Etter masse googling så er denne gått ut av produksjon og erstattet med Texamatic 7045E som er den samme oljen som brukes på girkassen. Problemet er at oljen jeg har i servoen nå er gul/grønn. Ergo så må hele systemet flushes for at man evt skal bytte olje. Googlet derfor videre og så på hvilke spesifikasjoner som gjelder Texaco Cold Climate oljen. Etter hvert havner jeg på Biltema, der de har servoolje som tilfredsstiller kravene...

 

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/servoolje-chf-2000028148

 

 

DF594943-FD6F-41A2-B134-9712EA1FF865.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant frem skiboksen som @MariusMorch liker så godt. Har brukt denne på Teslaen ifb med vinterferie og påskeferie. Nå satser vi på Range Roveren for disse anledningene og den passet i grunnen så godt som en skiboks kan passe. Skulle selvfølgelig ligget helt ned på taket, men L322en er så boxy at det passet ok.

 

 

CA236D2B-19C2-4934-9690-A8EC61AA2455.jpeg

6FC82FBC-76B7-4AEE-BAF8-70E7F0DC5281.jpeg

89D53794-C09F-4160-B4BD-0C03DE238C50.jpeg

95B76205-C64A-4D49-A6DE-9FBEB1566D36.jpeg

2B18748F-6344-49EF-B3FB-CC40865D393D.jpeg

2B50F63F-994E-4F5B-B849-BC7C70E0CA51.jpeg

38C3EA25-8BC1-4356-8FF1-CE936B427F68.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bruke den gamle engelskmannen på vinterferie til helgen og piggdekkene er dessverre både gamle og slitte. Har trålet nettet for noe som fungerer godt nok (både pent brukt og nytt) og er prismessig ok. Dimmensjonen 265/60-18 med lasteindeks på 109T eller over er ikke akkurat rimelig. Etter mye om og men ble det noen Federal dekk. Er forøvrig det som står på den nå også. Garantert ikke på nivå med Nokian og Continental, men forhåpentligvis ok for en prosjektbil. Rimeligste tilbud på denne dimmensjonen fra Nokian/Continental var på over 11.500kr, noe som jeg synes var litt vel mye for en prosjektbil.

 

Betaler 7.000kr inkl omlegging for federaldekkene og det er svelgbart.

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er imponert over alt du har gjort med bilen, jeg har helt identisk bil 02 mod tdv6 har trøbbel med luft fjæring.

Diagnose apparat får ikke kontakt med bilen. Kunne du tatt deg bryet med å måle verdiene på pin 8 denne skal gi noen volt og 9 på 

obd kontakten pin 9 må måles uten - pol på batteri da denne skal gi jord etter det jeg har funnet på nett.

Stikk testeren i fra bakside på kontakt så ikke pinnene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått testet dekkene godt på variert vinterføre og må si de leverer godt gitt prisen opp mot dyrere dekk. De støyer riktignok en del, men det er til å leve med gitt hvor mye jeg bruker denne bilen.

 

17 timer siden, Valter skrev:

Er imponert over alt du har gjort med bilen, jeg har helt identisk bil 02 mod tdv6 har trøbbel med luft fjæring.

Diagnose apparat får ikke kontakt med bilen. Kunne du tatt deg bryet med å måle verdiene på pin 8 denne skal gi noen volt og 9 på 

obd kontakten pin 9 må måles uten - pol på batteri da denne skal gi jord etter det jeg har funnet på nett.

Stikk testeren i fra bakside på kontakt så ikke pinnene.

 

 

Skal se om jeg får gjort dette i helga. Har en del ting vi skal fikse på bilen (webasto, servorør og sensor til kjølevannet) så jeg er ikke sikker på om jeg rekker det, men skal forsøke. Har du nok strøm på batteriet? Vet man for mange feil på luftfjæring pga dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lysholm skrev:

Har nå fått testet dekkene godt på variert vinterføre og må si de leverer godt gitt prisen opp mot dyrere dekk. De støyer riktignok en del, men det er til å leve med gitt hvor mye jeg bruker denne bilen.

 

 

Skal se om jeg får gjort dette i helga. Har en del ting vi skal fikse på bilen (webasto, servorør og sensor til kjølevannet) så jeg er ikke sikker på om jeg rekker det, men skal forsøke. Har du nok strøm på batteriet? Vet man for mange feil på luftfjæring pga dette.

 

Aller fleste feil med luftfjøringen på tidlig l322 skylder gåen kompressor. Koster 2000 for en brukt en fra USA. Tar ti mkn å bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel på høy tid med en oppdatert todo liste for prosjektet. Mye er gjort, men det er fortsatt masse morsomt som gjenstår:

 

- Bytte servorør/slange, del kjøpt og servoolje kjøpt

- Demontere webasto og rense brennkammer, nye pakninger kjøpt

- Bytte sensor for kjølevann, del kjøpt

- Fikse ECU for varme i ratt

- Bytte tannhjul i venstre speil, deler kjøpt

- Lakkere dørhåndtak i original farve

- Pusse ned og lakkere speilbraketter

- Rette den siste lille bunken på øvre bakluke

- Full innvendig og utvendig detailing, her trenger jeg ikke kjøpe noe, men benytte gammel erfaring og dyrt utstyr og produkter som allerede finnes i garasjen.

- Grundig underspyling av hele bilen mens den henger på bukk

 

Fordelen med listen over er at jeg kan gjøre alt selv med kun hjelp av min svoger.

Det er kun en ting som jeg trenger eksperthjelp med og det er de innvendige dørhåndtakene som jeg har planer om å få trukket opp i sort skinn.

 

Når dette er gjort så er bilen 100% og fullstendig feilfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lysholm skrev:

Har nå fått testet dekkene godt på variert vinterføre og må si de leverer godt gitt prisen opp mot dyrere dekk. De støyer riktignok en del, men det er til å leve med gitt hvor mye jeg bruker denne bilen.

 

 

Skal se om jeg får gjort dette i helga. Har en del ting vi skal fikse på bilen (webasto, servorør og sensor til kjølevannet) så jeg er ikke sikker på om jeg rekker det, men skal forsøke. Har du nok strøm på batteriet? Vet man for mange feil på luftfjæring pga dette.

 

Ja har nytt batteri 13,5 v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Valter skrev:

Ja har nytt batteri 13,5 v

 

Har du sjekket kompressoren under reservehjulet som @MariusMorch tipset om? Marius har Mastergrad i L322 så om du ikke har sjekket det så bør du ta en sjekk.

 

 

3 minutter siden, Lysholm skrev:

 

Har du sjekket kompressoren under reservehjulet som @MariusMorch tipset om? Marius har Mastergrad i L322 så om du ikke har sjekket det så bør du ta en sjekk.

 

 

Har du forresten fått diagnosen til å fungere med bilen tidligere? Vi fikk nemlig samme utfordring da vi startet dette prosjektet, men valgte en annen bil i diagnosen og da fungerte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei har vert i spania en uke å kjørt mc har derfor ikke respondert på dine spørsmål, kompressor virker helt fint. Jeg vet det skal være x antal volt på noen av ledningene på obd kontakt men

ikke spesifikt hvor mange sist jeg hadde en feil søkings økt hadde jeg 8 v på pin 7 i 30 sek etter tenning ble slått på så var det null virker som om det er et rele som bryter strømmen.

Vilket apparat bruker du? kan du kalibrere fjæring med det etc?

Hei har vert i spania en uke å kjørt mc har derfor ikke respondert på dine spørsmål, kompressor virker helt fint. Jeg vet det skal være x antal volt på noen av ledningene på obd kontakt men

ikke spesifikt hvor mange sist jeg hadde en feil søkings økt hadde jeg 8 v på pin 7  med tenning ble slått på etter 30 sek så var det null virker som om det er et rele som bryter strømmen.

Vilket apparat bruker du? kan du kalibrere fjæring med det etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble et lite løft i motorrommet i dag. Dynket motoren over og under med Prickbort og spylte med HT. Så krysser jeg fingrene og håper at lekkasjen er stoppet, men det dukker sikkert opp en ny....

 

 

D48BB962-A385-4032-BC34-0D7D3567118B.jpeg

BA7D0642-249B-4988-911F-540060DB7945.jpeg

8EDA002D-24EA-4400-8B0F-2E0F6F834C1C.jpeg

360BDBBC-A09D-4819-AE04-878FD3540F73.jpeg

03FAE02A-7DA8-4DB3-98DF-C0E95F117385.jpeg

2B81008F-31C9-4D68-809C-BB1E5F8358E6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Valter skrev:

Hei har vert i spania en uke å kjørt mc har derfor ikke respondert på dine spørsmål, kompressor virker helt fint. Jeg vet det skal være x antal volt på noen av ledningene på obd kontakt men

ikke spesifikt hvor mange sist jeg hadde en feil søkings økt hadde jeg 8 v på pin 7 i 30 sek etter tenning ble slått på så var det null virker som om det er et rele som bryter strømmen.

Vilket apparat bruker du? kan du kalibrere fjæring med det etc?

Hei har vert i spania en uke å kjørt mc har derfor ikke respondert på dine spørsmål, kompressor virker helt fint. Jeg vet det skal være x antal volt på noen av ledningene på obd kontakt men

ikke spesifikt hvor mange sist jeg hadde en feil søkings økt hadde jeg 8 v på pin 7  med tenning ble slått på etter 30 sek så var det null virker som om det er et rele som bryter strømmen.

Vilket apparat bruker du? kan du kalibrere fjæring med det etc?

 

Vi brukte Autel Profesjonell diagnose. Den kan kalibrere det meste. Selv har jeg en iCarsoft CR Pro Multibrand, men den har jeg ikke testet enda. Ligger ubrukt i garasjen. Har du prøvd diagnosen din på en annen bil? Synes det er rart at det skal være noe feil med diagnosepluggen. Som regel er det feil i ledningsnettet til ulike moduler og ikke i selve pluggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag og en liten runde på 4-søyleren for å sjekke om vi har lyktes med tetting av servolekkasjen. Det var en suksess. Da går vi over i en fase fra å tette lekkasjer til å tette svetting. Sikkert en umulig oppgave på en gammel Range Rover, men jeg tar utfordringen. Den svetter litt fra lokket til oljefilteret så jeg har bestilt ett nytt lokk fra GS Bildeler som er til en E53 X5. Håper og tror det passer.

 

 

EDCA28F5-CB6B-49E3-9AFC-C871AE86F469.jpeg

420765C4-7A7E-4090-80CD-1FE8180BB2B3.jpeg

A1CCD8E0-E0C5-4700-B062-932CD627B8DE.jpeg

F02D8291-064D-4637-9F27-186E69CC4847.jpeg

87144276-7347-468D-B76E-D8793C05FC60.jpeg

6BA495D0-677B-4F8C-9EA4-04D95ABC0228.jpeg

3EEAAA5E-04CC-4386-87C4-F733EA0B614A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forærte også Range Roveren en ordentlig vask i dag (Prickbort+Surfex HD+P21S+Poorboys super slick i bøtta). Den har desperat behov for en ordentlig lakk korrigering så når motivasjonen kommer så blir det masse rå 50/50 bilder av denne korreksjonen. Dessverre vil denne jobben sikkert ta 50 timer så inntil videre jobber jeg med motivasjonen...

 

 

5421A12D-0AF5-4E42-9B41-589AF74B4370.jpeg

008AB752-D478-419C-9076-F0E5B818E33E.jpeg

0932E838-2699-442A-A6B7-5C2B691556DF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle montere nye emblemer på bilen og hadde ikke sett veldig nøye på de som var der fra før, før jeg trykket på kjøp av nye på ebay. Da jeg begynte å se på de fant jeg raskt ut at de originale var blendet av med klistremerker. Beslutningen ble raskt tatt at de originale skulle beholdes om de var i ok tilstand. Som sagt, så gjort.

 

 

01730D8E-6F4D-4BEE-8F2E-73E58F9B6576.jpeg

447E4170-3E7A-47FE-A68C-0A9BC932C775.jpeg

9F3E0698-E74C-414E-B437-3DC26FA9E36B.jpeg

BD5D57FE-1AAD-4EA5-9D4E-D2BCDDED8B4E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik Iversen skrev:

Grønne ovaler gjør seg. Mangler nesten bare oransje blinkers nå! :)

 

He, he. Har oransje blinkers bak og det kan godt hende at det kommer oransje forran også om ikke alt for lang tid. Har de liggende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...