Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

At man bruker rett spec. på oljene er viktig. Hvem som setter navnet ditt på oljedunken er ikke viktig.

Har selv jobbet med Volvo Penta og der stod det selvfølgelig "Volvo penta" oljeflasker i hylla som kundene kunne kjøpe (Volvo har aldrig laget noe olje).

Inne på verkstedet hadde vi fat med Total oljer, selfølgelig med rett spec. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2019 den 23.55, Ronny Jacobsen skrev:

Lest hele tråden. Imponert over både deg og svoger :)

Skulle gjerne hatt en L322, men tror ikke det er noe for meg..... :D

Stå på!!

 

Takk for det. Må ikke bli skremt av L322 pga denne tråden. Man får det man betaler for. 

 

På 15.10.2019 den 8.15, sondre b skrev:

At man bruker rett spec. på oljene er viktig. Hvem som setter navnet ditt på oljedunken er ikke viktig.

Har selv jobbet med Volvo Penta og der stod det selvfølgelig "Volvo penta" oljeflasker i hylla som kundene kunne kjøpe (Volvo har aldrig laget noe olje).

Inne på verkstedet hadde vi fat med Total oljer, selfølgelig med rett spec. 

 

Jeg tror nok vi er enige om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fått alle deler nå så snart blir det bytting av oljer på differ og fordelingskasse, samt bytte av glødeplugger, termostat og pakninger til innsuget.

 

Så da er det bare å vente på at motivasjonen kommer og saltfrie veier.

 

Skal også fjerne rusta, men han som skal hjelpe meg har dårlig motivasjon han også og da blir ting utsatt. Uansett står vogna trygt og godt i oppvarmet garasje. Den skal ikke møte noen saltede veier før rusta er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

God kveld kjære følgere. Endelig ble det tid til en runde på Range Roveren.

 

Målet med dagen var:

- Bytte av pakninger på innsug

- Bytte av glødeplugger

- Bytte termostat

- Bytte olje på frontdiff, bakdiff og fordelingskasse

 

Vi fikk til alt unntatt termostaten. Årsak: Vi fant ikke ut av/manglet riktig verktøy for å ta av viskoseviften. Har dere gode tips og triks for hvordan dette kan gjøre enklest mulig så ROP UT!

https://www.fullfatrr.com/forum/post205610.html

 

Bytting av glødepluggene gikk fint. Ingen knakk. Vi tok våre forhåndsregler og kjørte motoren ordentlig varm før vi demonterte innsug og løsnet glødepluggene. 

 

Oljene på diffene var relativt nye, men det vet man jo ikke før man tømmer diffene. Oljen på fordelingskassen var nok av det gamle slaget. Årsaken er at fordelingskassen fulgte med girkassen vi byttet. Ergo har nok den en annen servicehistorikk enn det øvrige på bilen. Den fungerer og nå har den til og med fersk og riktig olje. Så på 333000 km kan jeg med trygghet si at alle vesker er byttet på bilen med unntak av bremseveske som ikke er nødvendig å bytte enda.

 

Oljene som ble benyttet ser dere tidligere i denne tråden.

 

Her er noen bilder fra dagens runde:

 

 

DDDDD91A-4084-47EA-8F19-1D45A42EDD0C.jpeg

729F5CFA-9D0E-48FF-8B14-7304D065E84F.jpeg

F5ACF273-69A5-442E-9FC5-CF7F86FF3FFE.jpeg

24F123DF-10FB-48FC-9845-82D62E40EC4E.jpeg

D940AE9A-A9FC-47C6-9EDA-68EAF826DE9D.jpeg

29ED4DC2-D067-471A-81BC-4AE7351A316F.jpeg

C6B4E2C0-D250-4C8F-BD45-C0C2B8038721.jpeg

2F1A1FB6-42D1-4F60-9A71-E79BF92D4333.jpeg

2E2E73E9-AF94-447C-B6D4-F36BDECA7B7D.jpeg

B55139B5-DBDC-4810-8966-30C22E90933D.jpeg

A3EC1E8A-1F48-4C5B-955A-FC6FBFF68E00.jpeg

270DAC45-9232-45BC-97C3-72A2423745F0.jpeg

C5150858-706C-4037-93B5-D07C16563E73.jpeg

D4879DA3-59B2-4B1E-9826-68551E8C1FBC.jpeg

693D29D9-FF46-44E3-8F28-7A83835D5541.jpeg

7919216E-8551-445E-90BE-4F08FACDACFF.jpeg

6CD6F3C5-4EFB-43B5-A228-138B2B80560D.jpeg

236CBFF8-D43E-41BA-8B94-8B540A24F42A.jpeg

B432F25D-2E50-401E-A8CF-04EFA0CBEBEC.jpeg

Skjermbilde 2019-12-01 kl. 00.42.56.png

Skjermbilde 2019-12-01 kl. 00.46.17.png

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet inn servicesett for motor og girkasse slik at jeg har det når den tiden kommer.

 

Servicedeler for motor kjøpt på Skruvat og filtersett for girkassen kjøpt på ebay (https://www.ebay.com/itm/HYDRAULIC-FILTER-SET-AUTOMATIC-TRANSMISSION-FOR-BMW-LAND-ROVER-X5-E53-MEYLE/113856180975?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649)

 

Girolje har jeg stående. Da er alt klart for 2020 ;)

 

 

Skjermbilde 2019-11-30 kl. 23.16.43.png

Skjermbilde 2019-11-30 kl. 23.16.08.png

Skjermbilde 2019-11-30 kl. 23.18.45.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på får man ofte spørsmål om på Facebook? Jeg dro med meg dette over til dette forumet..... Jo, at det er merkelig at det ikke er flere L322 prosjekt på dette forumet. Hadde vært morsomt og lest om noen andre som også gnir seg i hode og forsøker å finne ut av disse bilene. 

 

 

carpixel.net-2009-range-rover-vogue-se-37116-wide.jpg

carpixel.net-2009-range-rover-vogue-se-37115-wide.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok flere, men for min del har jeg ikke fått somlet meg til noe prosjekttråd enda......

 

Forøvrig kjøpte jeg to fastnøkler hvor jeg slipte ned tykkelsen på den ene med vinkelsliper slik at den passet på den tynneste delen på akselen til kjølevifta da jeg hadde av min. Husker ikke hvilken størrelse det var akkurat 

Endret av Gard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Gard skrev:

Er nok flere, men for min del har jeg ikke fått somlet meg til noe prosjekttråd enda......

 

Forøvrig kjøpte jeg to fastnøkler hvor jeg slipte ned tykkelsen på den ene med vinkelsliper slik at den passet på den tynneste delen på akselen til kjølevifta da jeg hadde av min. Husker ikke hvilken størrelse det var akkurat 

 

Du må jo lage prosjekt tråd. Er jo masse ting som går galt på disse og da blir det enklere for andre å finne ut av det. Det er nok sliping som blir løsningen her i gården også. Er 32mm størrelse på mutterene.

 

 

Fant ut at varmen i rattet ikke fungerer. Må selvfølgelig utforskes ytterligere. 

 

https://motor-roam.co.uk/l322-range-rover-heated-steering-wheel-troubleshooting

 

Skjermbilde 2019-12-06 kl. 21.07.43.png

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkjørt bakfra i dag. Merket ikke så mye til det, men det ble en del skader. Da blir neste stopp oppretting og lakkeringsverksted.

 

 

DCB00CB8-C692-42A8-AF4E-5644E7C24D1E.jpeg

7234CD6A-D44E-4B67-B85B-14C51EA4CB92.jpeg

8FA008A0-FFFE-4467-98B9-0F61AE9481CC.jpeg

65299FC4-B3FA-48E7-A632-8EDAB90FB83E.jpeg

 

 

.....og her er skadene på bilen som kjørt i meg bakfra. 

 

F65FABC4-2F9C-44B8-9450-4D3C5E55EA5B.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lysholm skrev:

Påkjørt bakfra i dag. Merket ikke så mye til det, men det ble en del skader. Da blir neste stopp oppretting og lakkeringsverksted.

 

 

DCB00CB8-C692-42A8-AF4E-5644E7C24D1E.jpeg

7234CD6A-D44E-4B67-B85B-14C51EA4CB92.jpeg

8FA008A0-FFFE-4467-98B9-0F61AE9481CC.jpeg

65299FC4-B3FA-48E7-A632-8EDAB90FB83E.jpeg

 

 

.....og her er skadene på bilen som kjørt i meg bakfra. 

 

F65FABC4-2F9C-44B8-9450-4D3C5E55EA5B.jpeg


Den er lei!

Man blir litt skremt uansett om man kjører en tanks, eller vanlig bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sven skrev:

Du fikk vel skylden... Elbiler har jo forkjørsrett uansett hvilken retning de kommer fra :)

 

Vi har jo to elbiler selv så jeg vet ikke om jeg skal kaste stein i glasshus. Dette var ikke noe verre enn et hendig uhell. Slikt skjer i trafikken. 

 

1 time siden, SiggenRRC skrev:


Den er lei!

Man blir litt skremt uansett om man kjører en tanks, eller vanlig bil. 

 

Når hårfeste kryper oppover og antall rynker øker så tilser det jo at man har litt erfaring. Det var veldig lav fart og jeg har blitt påkjørt bakfra tidligere også. Det var nok større utfordring for han som kjørte i meg. Han var litt shakey, men fikk klappet han på skuldra og sagt at slikt skjer, bare ta det med ro. Heldigvis har jeg aldri vært skyld i en skade selv og følt på den følelsen man har når man påfører andre materielle skader. Når det skal sies så manglet jeg både skademelding og penn i bilen. Dette er nå ordnet i alle våre biler, klok av skade.

 

Skaden dekkes av motparten, men jeg tenker at jeg skal få tatt rusta i samme slengen på bakre hjulbue. Vil derfor bruke brukte deler på reparasjonen. Baklykter har jeg allerede. Mens jeg leter etter en ok brukt bakfanger så kom jeg over denne testen fra 2002. Verdt en titt. https://www.dinside.no/motor/test-range-rover-td6-vogue/62905056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lysholm skrev:

 

Vi har jo to elbiler selv så jeg vet ikke om jeg skal kaste stein i glasshus. Dette var ikke noe verre enn et hendig uhell. Slikt skjer i trafikken. 

 

 

Når hårfeste kryper oppover og antall rynker øker så tilser det jo at man har litt erfaring. Det var veldig lav fart og jeg har blitt påkjørt bakfra tidligere også. Det var nok større utfordring for han som kjørte i meg. Han var litt shakey, men fikk klappet han på skuldra og sagt at slikt skjer, bare ta det med ro. Heldigvis har jeg aldri vært skyld i en skade selv og følt på den følelsen man har når man påfører andre materielle skader. Når det skal sies så manglet jeg både skademelding og penn i bilen. Dette er nå ordnet i alle våre biler, klok av skade.

 

Skaden dekkes av motparten, men jeg tenker at jeg skal få tatt rusta i samme slengen på bakre hjulbue. Vil derfor bruke brukte deler på reparasjonen. Baklykter har jeg allerede. Mens jeg leter etter en ok brukt bakfanger så kom jeg over denne testen fra 2002. Verdt en titt. https://www.dinside.no/motor/test-range-rover-td6-vogue/62905056

 

Ta takst på merkeverksted og be om kontantoppgjør? Så fikser du vel dette selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MariusMorch skrev:

 

Ta takst på merkeverksted og be om kontantoppgjør? Så fikser du vel dette selv? 

 

Blir nok det som blir løsningen ja. Rusta tar jeg ikke selv og heller ikke lakkeringen, men resten ordner jeg. Du får rope ut om du vet om noen som har en bakfanger liggende som de vil bli kvitt.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, MariusMorch skrev:

 

Ja og nei. Dørbladet er jo det samme. Mulig du trenger noen andre klips. 

 

Ang bakfanger. Er ikke det enklest å bestille på ebay fra UK? 

 

Men er høytalerplassering etc det samme? Årsaken til at jeg evt ønsker å bytte er fordi håndtakene på disse er skinn og ikke i plast/gummi som de er på de første modellene. Disse håndtakene blir som kjent veldig stygge med tiden. Skinn kan man reparere, men ikke de i plast/gummi.

 

Håper jeg får landet en deal i Oslo på en fanger. Den ser til og med ut til å være Java Black, eller i alle fall sort. Frakten har jeg allerede avtalt, men har ikke fått closet dealen med han som selger den enda. Jeg har dialog med flere via eBay, men de aller fleste sender ikke ut av UK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...