Lysholm Skrevet 28. september 2019 Forfatter Del Skrevet 28. september 2019 Skulle egentlig bytte skiver og klosser samt pakninger på oljekjøler, men fikk ikke gjort noen av delene. Skivene jeg hadde fått var feil og vi måtte gi opp å få ut oljekjøleren. Vi kom ikke til den siste skruen uansett hva vi prøvde. Vi ga opp, men fikk byttet kjøleveske på bilen og byttet en vakumslange til turboen. I tillegg fikk jeg ved en ren tilfeldighet rettet ut 90% av bulken ved "R´en" på bakluka. En sugepopp sak fra eBay til 10 kr gjorde susen. Skal ta den siste lille bunken også, men da med et annet type verktøy hvor jeg limer på en uttrekker kopp og bruker et uttrekkerverktøy til å dra den forsiktig ut. Regner med at jeg får riktige skiver på mandag via verkstedet jeg bruker også bytter jeg bremsene mandag kveld. Da jeg kom hjem fikk jeg vasket motorrommet nøye og godt slik at jeg kan følge med på hvor stor lekkasjen er ved oljekjøleren, eller om det rett og slett er oljefilterhuset som lekker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 1. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2019 Da ble det endelig nye bremser bak = Skiver + klosser + slitasjesensor = Ingen vibrering ved nedbremsing. I tillegg fikk vi byttet pakningen rundt oljekjøleren både inn mot blokka og mot selve kjøleren. Etter at dette var ferdig var det likevel en lekkasje fra lokket på oljefilterhuset. Denne ble derfor skrudd opp uten at vi så noe spesielt galt der i gården. Vi rengjorde derfor lokket for olje og justerte litt på pakningen før vi skrudde den på plass. Siden den kun skal skrus til med 25NM så kan det godt hende at den har vært skrudd for hard til tidligere. Lot bilen gå og det så ikke ut som om den lakk noe mer. Sjekket også da jeg kom hjem og den virker tett. I morgen blir det vel en ny runde med Prickbort og høytrykk spyler for å fjerne olje i og rundt oljekjøleren og oljefilterhuset, samt over alt ellers oljen har funnet veien. Har også kjøpt ny olje til differensialene som jeg skal bytte. Castrol Syntrax long life 75W 90. Til 299kr literen er kostnaden på høyde med en relativt god flaske vin, uten at jeg har ytterligere lyst til å smake på varene. Får ta et bytte forran (1 liter) og bak (0.75 liter) over høstferien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 1. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2019 Leter forresten etter olje til fordelingskassen. Denne skal ha Castrol STC 4861 (BOT 26 FMB 1), men finner den ikke noen plass. Hvilken olje har dere brukt på fordelingskassen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svennis Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Da jeg byttet olje på fordelingskassen måtte jeg kjøpe olje hos orginalforhandleren, var kun de som kunne levere med rett spec i Stavanger regionen ihvertfall... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2019 7 timer siden, svennis skrev: Da jeg byttet olje på fordelingskassen måtte jeg kjøpe olje hos orginalforhandleren, var kun de som kunne levere med rett spec i Stavanger regionen ihvertfall... Jeg kontaktet merkeforhandler i dag. 320kr literen. Bestilte to just in case. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Den gamle engelskmannen gikk feilfritt opp til hytta på Røros, 16 mil fra Trondheim. Første gangen på langkjøring og laveste snittforbruk kom ned i 1.07 liter på mila med piggdekk. Behagelig bil å kjøre langt med selv om jeg savnet adaptiv cruise control, men fjæringskomforten er det ingenting å si på. Den svelger ujevnheter i veien på en utmerket måte. Den går ganske godt og lett etter at den fikk en moderat trimming. Noen mørke bilder av engelskmannen i kveldsmørket, men i sitt rette element på høyfjellet. -7 grader og litt snø utenfor veiene. Endret 4. oktober 2019 av Lysholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2019 Merkelig nok så har jeg heller ikke funnet noen lekkasjer så da har vi kanskje fått fikset lekkasjeproblemet på motoren, om det er olje igjen på motoren da :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Nok en gang imponerende jobb, tråden burde pinnes da den er et godt oppslagsverk. Fantastisk innsats og supert at du dokumenterer slik at også andre kan få glede av den gode jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2019 Range Roveren i all sin prakt på harryhandel. Har for så vidt vært klar over det en stund at jeg må bytte termostat. Får ikke nok varme i motoren. Er egentlig kun snakk om prioritering. Har allerede en ny liggende klar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2019 5 timer siden, jope skrev: Nok en gang imponerende jobb, tråden burde pinnes da den er et godt oppslagsverk. Fantastisk innsats og supert at du dokumenterer slik at også andre kan få glede av den gode jobben. Takk for det. Veldig hyggelig å høre. Det kommer garantert mer goodies her. Neste mekaniske jobb blir vel bytte av olje på differ og fordelingskasse samt bytte av termostat. Det som riktignok prioriteres høyest nå er å fjerne rusta. Jeg skal prøve å huske å knipse noen bilder på alt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2019 Er mulig denne tråden nå blir flyttet inn under "Mitt Prosjekt" seksjonen av forumet. Dersom du følger med tråden og den plutselig er borte så vet du hvor den er flyttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2019 Merket at RRen var litt tungstartet i dag tidlig etter en natt med -10 grader. Glødet og forsøkte å starte, men den startet ikke før på 3 forsøk. Skal få målt hvor mye batteriet gir av strøm, men det skal i utgangspunktet være relativt nytt. Hvis vi utelukker batteriet, hva tror menigheten at kan være årsaken? Setter pris på alle forslag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 5. oktober 2019 Del Skrevet 5. oktober 2019 Glødepluggene, og kos deg med den jobben Forøvrig to ting; 1. SVÆRT innholdsrik prosjekttråd, bra jobba! 2. Kanskje admin kan flytte tråden til «mitt prosjekt»? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2019 15 minutter siden, SiggenRRC skrev: Glødepluggene, og kos deg med den jobben Forøvrig to ting; 1. SVÆRT innholdsrik prosjekttråd, bra jobba! 2. Kanskje admin kan flytte tråden til «mitt prosjekt»? Takk. Setter veldig pris på dere som leser og kommenterer trådene. Skal sjekke glødepluggene. Har tenkt tanken selv. Jeg koser meg med alle jobber på RRen selv om det kommer noen mindre pene ord inn i mellom. Er utrolig lærerikt og føler Range Roveren har sjel selv om den nok er i mellomsjiktet aldersmessig før den blir en klassiker. Har gått så langt at selv resten av familien synes det er stas med en sliten RR med 332.000km på telleverket. Har blitt et familiemedlem og som vi alle vet: Familie tar vi vare på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Ser den, familiemedlemmer, og de med fire gummihjul til ben bør tass vare på Angpende glødepluggene er det veldig stor fare for at de kan knekke, så du bør ha verktøy for p få dem ut lett tilgjengelig. Du kan slippe unna med å ikke ta av sylinderhodet / toppen. Da må de eventuelt borres ut, og nye gjenger osv. Må lages. Se link for en mer detaljert guide; https://www.fullfatrr.com/forum/post248699.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 6. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2019 7 timer siden, SiggenRRC skrev: Ser den, familiemedlemmer, og de med fire gummihjul til ben bør tass vare på Angpende glødepluggene er det veldig stor fare for at de kan knekke, så du bør ha verktøy for p få dem ut lett tilgjengelig. Du kan slippe unna med å ikke ta av sylinderhodet / toppen. Da må de eventuelt borres ut, og nye gjenger osv. Må lages. Se link for en mer detaljert guide; https://www.fullfatrr.com/forum/post248699.html Om glødepluggene er gåene så bør det vel komme opp som feil på diagnosen eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 6. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2019 Deler bestilt. Var usikker på størrelsen på pakningen til innsuget så jeg bestilte både 22 og 33 mm. De som er på innsuget i dag er slitne og da er det like greit å bytte de når man likevel skal ta av innsuget ved bytting av glødeplugger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Har du samme tdv6 motoren som D3? I såfall ser jeg fryktelig frem til masse bilder av jobben Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Dessverre @jorgenht, motorene er forskjellige... Men det ser ut til at jeg må ta jobben på min ene D3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Åja, for jeg har lest meg frem til at der kan være ganske vrient. Og nesten alltid ender i at man må borre ut, på D3 altså. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 7. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2019 19 timer siden, SiggenRRC skrev: Dessverre @jorgenht, motorene er forskjellige... Men det ser ut til at jeg må ta jobben på min ene D3 18 timer siden, jorgenht skrev: Åja, for jeg har lest meg frem til at der kan være ganske vrient. Og nesten alltid ender i at man må borre ut, på D3 altså. Vi har tatt av innsuget tidligere og det er relativt greit. Må tenke litt på hvordan man skal få løsnet glødepluggene mest mulig før man begynner å skru. Er ingen tvil om at det er å foretrekke å få de ut hele.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Ganske rett frem å skifte glødepluggene på M57 Td6. Kan ikke sammenlignes med TDV6 2.7.. Sett av en times tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 12. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2019 På 8.10.2019 den 17.27, Erik Iversen skrev: Ganske rett frem å skifte glødepluggene på M57 Td6. Kan ikke sammenlignes med TDV6 2.7.. Sett av en times tid. Godt å høre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 14. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2019 Da har jeg fått hentet riktig olje til fordelingskassen. Denne tar en (1) liter, men kjøpte to (2) just in case. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 14. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2019 (endret) En liten orientering i tråden. Jeg har fått en del spørsmål utenfor denne tråden om hvilken olje som er riktig hva angår girkasse, differ og fordelingskasse. Jeg har selv søkt mye rundt på ulike Land Rover/Range Rover forum, og mitt klare inntrykk er at det er viktig at man bruker olje med riktige spesifikasjoner og den olje som er ment for de ulike komponentene. Utfordringen man ofte møter er når dette gjøres på et verksted der de nødvendigvis ikke har riktig merke, men heller en tilsvarende type. Personlig ville jeg vurdert om jeg er villig til å ta denne "risikoen"..... Hvorfor? I og med at jeg har en gammel bil som har gått langt så har jeg kun kjøpt riktig merke og type olje til bilen. Dette har jeg gjort for å gjøre det enklere for meg selv fremover. Betaler heller noen kroner ekstra per liter enn at jeg skal være usikker på om feil dukker opp pga olje type. Det samme gjelder også filter på girkassen selv om jeg vurderer uoriginalt filter på girkassen selv ved neste korsvei, da jeg vil bytte olje og filter årlig på denne. Dette har sammenheng med tilgjengelighet og prisen på originalfilteret. Dette har jeg skrevet om tidligere. Samtidig er det viktig å merke seg at jo eldre girkassen blir, dess mer sannsynlig er det at den vil legge igjen metall i oljen. Der har filteret en veldig viktig rolle. Nå er jeg heldig og har tilgang til verksted og gjør jobben selv med god støtte fra min svoger. Til dere som ikke har denne muligheten eller interessen så ville jeg vurdert å skaffet riktig olje og filter selv for så å få en pris på jobben. Merk at dersom man gjennomfører flushing av girkasse så flusher de fleste verksteder med filteret i. Dvs at filteret kan være relativt skittent etter en flush. En foretrukket fremgangsmåte er at man bytter olje og filter, deretter flusher kassen på nytt filter for deretter å gjøre et tradisjonelt oljeskift på girkassen med ny olje og nytt filter. Dette er relativt kostbart, men trengs i grunnen å gjøres kun en gang dersom man følger opp med jevnlige oljeskift etterpå. Det som er skrevet over er ikke noen gitt sannhet, men mer en samling av reseach og erfaringer. Endret 14. oktober 2019 av Lysholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.