Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

Skulle egentlig bytte skiver og klosser samt pakninger på oljekjøler, men fikk ikke gjort noen av delene. Skivene jeg hadde fått var feil og vi måtte gi opp å få ut oljekjøleren. Vi kom ikke til den siste skruen uansett hva vi prøvde. Vi ga opp, men fikk byttet kjøleveske på bilen og byttet en vakumslange til turboen. I tillegg fikk jeg ved en ren tilfeldighet rettet ut 90% av bulken ved "R´en" på bakluka. En sugepopp sak fra eBay til 10 kr gjorde susen. Skal ta den siste lille bunken også, men da med et annet type verktøy hvor jeg limer på en uttrekker kopp og bruker et uttrekkerverktøy til å dra den forsiktig ut.

 

Regner med at jeg får riktige skiver på mandag via verkstedet jeg bruker også bytter jeg bremsene mandag kveld.

 

Da jeg kom hjem fikk jeg vasket motorrommet nøye og godt slik at jeg kan følge med på hvor stor lekkasjen er ved oljekjøleren, eller om det rett og slett er oljefilterhuset som lekker.

IMG_0018.JPG

wRt1n5t5SEuRPuRgHBJjNA.jpg

aJB9x+tLTWKrBGqvEdhYSA.jpg

GOCt2VrVRJWaCTJFzpfjrw.jpg

zMOKLIYZRLyZ9tDCrDrTQA.jpg

Hr+ru7HhSXWlFC3fXZH2jw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det endelig nye bremser bak = Skiver + klosser + slitasjesensor = Ingen vibrering ved nedbremsing.

 

I tillegg fikk vi byttet pakningen rundt oljekjøleren både inn mot blokka og mot selve kjøleren. Etter at dette var ferdig var det likevel en lekkasje fra lokket på oljefilterhuset. Denne ble derfor skrudd opp uten at vi så noe spesielt galt der i gården. Vi rengjorde derfor lokket for olje og justerte litt på pakningen før vi skrudde den på plass. Siden den kun skal skrus til med 25NM så kan det godt hende at den har vært skrudd for hard til tidligere. Lot bilen gå og det så ikke ut som om den lakk noe mer. Sjekket også da jeg kom hjem og den virker tett. I morgen blir det vel en ny runde med Prickbort og høytrykk spyler for å fjerne olje i og rundt oljekjøleren og oljefilterhuset, samt over alt ellers oljen har funnet veien.

 

Har også kjøpt ny olje til differensialene som jeg skal bytte. Castrol Syntrax long life 75W 90. Til 299kr literen er kostnaden på høyde med en relativt god flaske vin, uten at jeg har ytterligere lyst til å smake på varene. Får ta et bytte forran (1 liter) og bak (0.75 liter) over høstferien.

 

 

 

 

xVY9BsbwR96U6hKWWcILGw.jpg

oeVv8Go4RvuUDF%EXS7otA.jpg

6S2%vykGSG+EsJQM5n+iFw.jpg

9oEfFPXxTmiEVb+%aT%Jsg.jpg

An1+vV+2RyqH6nLV8Ft8kQ.jpg

eN5Gw8uPQRmNG+h9bVx8Pg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, svennis skrev:

Da jeg byttet olje på fordelingskassen måtte jeg kjøpe olje hos orginalforhandleren, var kun de som kunne levere med rett spec i Stavanger regionen ihvertfall...


Jeg kontaktet merkeforhandler i dag. 320kr literen. Bestilte to just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle engelskmannen gikk feilfritt opp til hytta på Røros, 16 mil fra Trondheim. Første gangen på langkjøring og laveste snittforbruk kom ned i 1.07 liter på mila med piggdekk. Behagelig bil å kjøre langt med selv om jeg savnet adaptiv cruise control, men fjæringskomforten er det ingenting å si på. Den svelger ujevnheter i veien på en utmerket måte. Den går ganske godt og lett etter at den fikk en moderat trimming.

 

Noen mørke bilder av engelskmannen i kveldsmørket, men i sitt rette element på høyfjellet. -7 grader og litt snø utenfor veiene.

 

 

59704CBE-EDEA-443B-851A-C34CE4E8D09D.jpeg

F31DB741-DDDF-4021-9F03-7348C591FD95.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Range Roveren i all sin prakt på harryhandel. 
 

Har for så vidt vært klar over det en stund at jeg må bytte termostat. Får ikke nok varme i motoren. Er egentlig kun snakk om prioritering. Har allerede en ny liggende klar.

8170E3AF-3896-4D07-BE86-EB9548F950E4.jpeg

3A12AB8C-9D1C-456F-B89B-4BAE338068E3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jope skrev:

Nok en gang imponerende jobb, tråden burde pinnes da den er et godt oppslagsverk. 

 

Fantastisk innsats og supert at du dokumenterer slik at også andre kan få glede av den gode jobben. 

 

Takk for det. Veldig hyggelig å høre. Det kommer garantert mer goodies her. Neste mekaniske jobb blir vel bytte av olje på differ og fordelingskasse samt bytte av termostat. Det som riktignok prioriteres høyest nå er å fjerne rusta. Jeg skal prøve å huske å knipse noen bilder på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket at RRen var litt tungstartet i dag tidlig etter en natt med -10 grader. Glødet og forsøkte å starte, men den startet ikke før på 3 forsøk. Skal få målt hvor mye batteriet gir av strøm, men det skal i utgangspunktet være relativt nytt. Hvis vi utelukker batteriet, hva tror menigheten at kan være årsaken? Setter pris på alle forslag.

 

 

10DB493C-5C28-4CFE-8BAE-9916D7512BA6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Glødepluggene, og kos deg med den jobben :blink:

 

Forøvrig to ting;

1. SVÆRT innholdsrik prosjekttråd, bra jobba!

2. Kanskje admin kan flytte tråden til «mitt prosjekt»?


Takk. Setter veldig pris på dere som leser og kommenterer trådene.
Skal sjekke glødepluggene. Har tenkt tanken selv. Jeg koser meg med alle jobber på RRen selv om det kommer noen mindre pene ord inn i mellom. Er utrolig lærerikt og føler Range Roveren har sjel selv om den nok er i mellomsjiktet aldersmessig før den blir en klassiker. Har gått så langt at selv resten av familien synes det er stas med en sliten RR med 332.000km på telleverket. Har blitt et familiemedlem og som vi alle vet: Familie tar vi vare på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, familiemedlemmer, og de med fire gummihjul til ben bør tass vare på cool

 

Angpende glødepluggene er det veldig stor fare for at de kan knekke, så du bør ha verktøy for p få dem ut lett tilgjengelig. Du kan slippe unna med å ikke ta av sylinderhodet / toppen. Da må de eventuelt borres ut, og nye gjenger osv. Må lages.

 

Se link for en mer detaljert guide;

 

https://www.fullfatrr.com/forum/post248699.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SiggenRRC skrev:

Ser den, familiemedlemmer, og de med fire gummihjul til ben bør tass vare på cool

 

Angpende glødepluggene er det veldig stor fare for at de kan knekke, så du bør ha verktøy for p få dem ut lett tilgjengelig. Du kan slippe unna med å ikke ta av sylinderhodet / toppen. Da må de eventuelt borres ut, og nye gjenger osv. Må lages.

 

Se link for en mer detaljert guide;

 

https://www.fullfatrr.com/forum/post248699.html


Om glødepluggene er gåene så bør det vel komme opp som feil på diagnosen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler bestilt. Var usikker på størrelsen på pakningen til innsuget så jeg bestilte både 22 og 33 mm. De som er på innsuget i dag er slitne og da er det like greit å bytte de når man likevel skal ta av innsuget ved bytting av glødeplugger.

 

 

E84237A8-D01D-4C56-8587-320C39BEC645.jpeg

F31BD6DA-10F7-48A2-99A5-18D7E0D761A3.jpeg

E821DE89-7BD6-4E0E-8BF8-031F216DE0AA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, SiggenRRC skrev:

Dessverre @jorgenht, motorene er forskjellige... Men det ser ut til at jeg må ta jobben på min ene D3:(

 

18 timer siden, jorgenht skrev:

Åja, for jeg har lest meg frem til at der kan være ganske vrient. Og nesten alltid ender i at man må borre ut, på D3 altså. 

 

Vi har tatt av innsuget tidligere og det er relativt greit. Må tenke litt på hvordan man skal få løsnet glødepluggene mest mulig før man begynner å skru. Er ingen tvil om at det er å foretrekke å få de ut hele....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten orientering i tråden. Jeg har fått en del spørsmål utenfor denne tråden om hvilken olje som er riktig hva angår girkasse, differ og fordelingskasse. Jeg har selv søkt mye rundt på ulike Land Rover/Range Rover forum, og mitt klare inntrykk er at det er viktig at man bruker olje med riktige spesifikasjoner og den olje som er ment for de ulike komponentene. Utfordringen man ofte møter er når dette gjøres på et verksted der de nødvendigvis ikke har riktig merke, men heller en tilsvarende type. Personlig ville jeg vurdert om jeg er villig til å ta denne "risikoen".....

 

Hvorfor?

I og med at jeg har en gammel bil som har gått langt så har jeg kun kjøpt riktig merke og type olje til bilen. Dette har jeg gjort for å gjøre det enklere for meg selv fremover. Betaler heller noen kroner ekstra per liter enn at jeg skal være usikker på om feil dukker opp pga olje type. Det samme gjelder også filter på girkassen selv om jeg vurderer uoriginalt filter på girkassen selv ved neste korsvei, da jeg vil bytte olje og filter årlig på denne. Dette har sammenheng med tilgjengelighet og prisen på originalfilteret. Dette har jeg skrevet om tidligere. Samtidig er det viktig å merke seg at jo eldre girkassen blir, dess mer sannsynlig er det at den vil legge igjen metall i oljen. Der har filteret en veldig viktig rolle.

 

Nå er jeg heldig og har tilgang til verksted og gjør jobben selv med god støtte fra min svoger. Til dere som ikke har denne muligheten eller interessen så ville jeg vurdert å skaffet riktig olje og filter selv for så å få en pris på jobben. Merk at dersom man gjennomfører flushing av girkasse så flusher de fleste verksteder med filteret i. Dvs at filteret kan være relativt skittent etter en flush. En foretrukket fremgangsmåte er at man bytter olje og filter, deretter flusher kassen på nytt filter for deretter å gjøre et tradisjonelt oljeskift på girkassen med ny olje og nytt filter. Dette er relativt kostbart, men trengs i grunnen å gjøres kun en gang dersom man følger opp med jevnlige oljeskift etterpå. 

 

Det som er skrevet over er ikke noen gitt sannhet, men mer en samling av reseach og erfaringer.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...