Gå til innhold

L322 prosjektet


Lysholm

Anbefalte innlegg

Får ofte deler produsert av Britparts når jeg handler fra forskjellige leverandører, i Norge og i utlandet.

 

Først ble jeg irritert. Etterhvert aksepterer jeg at det er dette jeg får. Monterer og bruker delene. Klager ikke.

 

Bruker jeg kjøretøy mye må jeg regne med å skifte deler oftere, akkurat likt som andre kjøretøy jeg bruker mye.

 

Deletilgang blir etterhvert mindre, da skal man være glad for at man får tak i deler.

 

Kjøretøyene våre blir eldre. Når en bil er 10 år er det flere produsent som ikke lengre har deler på lager. Med entusiastbiler som LR og RR ønsker vi å bruke bilene lenge. Var på Gatebil på Rudskogen og kjørte "Offroad-taxi" i skogen nå på lørdag, med en modifisert Light Weight fra 1974. Altså 45 år gammel, og helt sikkert med deler fra Britpart eller annen rimelige leverandører. 

 

Poenget er at vi er avhengig av annen produksjon av deler. Eller vi kan være heldige å finne originale deler. Eller finne en produsent som lager nye "originaldeler".

 

Og det handler også om økonomi. For mitt vedkommende så blir det kjøpt "billigdeler" for å få et kjøretøy i orden og dermed noe som kan benyttes, kjøre en tur i skogen eller cruise street'n på onsdag for å vise fram.

 

Da jeg bygde opp Light Weight'en som sønnen rulla med for snart to år siden, 72-modell, viste det seg at det var mulig å finne nye deler og det var mulig å finne gamle ubrukte deler fra lager i for eksempel Kypros. Nytt panser i Nederland var rimelig, ca 3000. Men han ville ikke sende fordi fraktkostnad var på 6-7000. Jeg kunne selvfølgelig kjørt ned og hentet. Engelskmennene solgte ikke deler ut av England, da måtte jeg reise dit på delemarked og håpe på å finne noe. Fikk kjøpt to brukte skjermer fra Tyskland. Og noen nyproduserte sveisedeler fra England. Hadde EWS hatt panser fra Britpart hadde jeg jo helt klart kjøpt fra han. (Retta opp panseret så godt jeg kunne og bruker dette og bilen har fått navnet Bulken, se egen tråd.)

 

Og det var reklamen. Jeg prøver å handle "lokalt" om mulig, vi er også avhengig av at noen orker holde på med dette. Ta vare på NÆRBUTIKKEN.

 

Amen.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS! Sjekk hva en gammel torpedovegg (Firewall) til LW koster på Kypros. Du kan reparere mye, lage deler hos blikkenslager og sveise mye for hva dette ville totalt kostet inn til Norge. DS 

Endret av Elvehundre
Glemte smilefjeset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var strafferunden et faktum. Demontering av rattstammen, denne gang på en vesentlig enklere måte, for demontering av steering angle sensoren. Siden alle feil peker mot denne så tenkte vi det var lurt å ta en nærmere titt på denne. I morgen får vi forhåpentligvis svaret på om vi blir noe klokere av det.

 

Det er trangt å komme til de fire skruene som holder rattstammen på plass, men med noen akrobatiske ryggøvelser og kroppsbøyninger så får man lirket kropp og armer i en slik vinkel at man får skrudd de ut. I tillegg er det en skrue med mutter som fester rattstammen til selve styrestaget som går gjennom torpedoveggen.

 

Legger ved noen bilder.

8D21E86B-FBD6-410E-B2EC-53FF34EA912F.jpeg

D7500A2C-AF72-47CA-B0A7-FFB17236019A.jpeg

3CFAB207-1D5C-4DC8-BA98-B6CAF4BFD6E0.jpeg

7974CF88-038B-4194-8B3E-38F78CB3C203.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2019 den 8.54, iknutis skrev:

Flott bil da. :)
Har skjønt at Britparts har fått betegnelsen Shitparts fra tidligere, så jeg forsøker normalt å få andre merker når det gjelder deler jeg gjerne vil skal holde en stund. Feks kalippere, styrestag etc.
 

 

Er derfor jeg spør også. Har vel fått samme inntrykk selv, men jeg har aldri erfart det selv. 

 

På 15.7.2019 den 10.56, Vidar S skrev:

Ingen fasit for at Britpart er Shitpartog har god erfaring med bremser på Defender.  

Har opplevd at så kalt bra merker svikter ganske fort. Bl.a. opplevde jeg at Lemførder styrekuler bare holdt i tre år for noen år siden. 

 

Bilen din blir fantastisk fin :)

 

Dette er i grunnen min erfaring også. Man kan få kast/ubalanse i dyre bremser, men det bør være bedre kvalitet i orginale deler. Er vel Brembo som er original bremser på l322?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, sander skrev:

Blir veldig bra, både teknisk og kosmetisk :) Du er flink til å oppdatere, veldig gøy å følge med her. 

 

Takk for det og veldig gøy at du følger tråden. Håper også det hjelper andre som får samme utfordringer en gang i fremtiden. Jeg kjøpte jo, vel vitende, et prosjekt som sikkert har flere feil enn gjennomsnitts RRen pga den høye km standen. Den er et stykke unna der jeg vil at den skal være enda, men jeg kommer dit med tiden. Blir vel rustfjerning og lakkering til høsten slik at den er klar for vinteren. Det var riktignok veldig gøy å endelig kjøre RR etter at vi fikk på pass girkassen. Er jo som en konge på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lysholm skrev:

Man kan få kast/ubalanse i dyre bremser, men det bør være bedre kvalitet i orginale deler. Er vel Brembo som er original bremser på l322?

 

Nå har jeg ikke fått kast i bremsene siden 2002, og da var det i EBC Turbogroove-skiver som kostet en formue. Siden dengang har jeg montert nye bremser på en eller annen bil i familien minst en gang i året, og ikke opplevd å få kast i de. Og det har vært både Brembo og Biltema for å si det slik.
Min erfaring er at kast i bremsene er mye mindre utbredt enn slitasje i foringer og ledd som gir lignende symptomer. Alternativt at det blir kast fordi kalipperne er trege og bremsene henger på. Glir ikke kalipperen godt, har jeg alltid byttet den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast i bremseskiver har jeg bare sett der det er treghet i glidere eller stempel. 

Har brukt mye skiver fra Britpart uten å ha sett noen svakheter på dem.

 

Jeg er derimot mer skeptisk til Britpartvarer med gummipakninger, feks caliper/bremseklave og endeledd da gummien morkner raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, iknutis skrev:

 

Nå har jeg ikke fått kast i bremsene siden 2002, og da var det i EBC Turbogroove-skiver som kostet en formue. Siden dengang har jeg montert nye bremser på en eller annen bil i familien minst en gang i året, og ikke opplevd å få kast i de. Og det har vært både Brembo og Biltema for å si det slik.
Min erfaring er at kast i bremsene er mye mindre utbredt enn slitasje i foringer og ledd som gir lignende symptomer. Alternativt at det blir kast fordi kalipperne er trege og bremsene henger på. Glir ikke kalipperen godt, har jeg alltid byttet den også.

 

2 timer siden, lafterolf skrev:

Kast i bremseskiver har jeg bare sett der det er treghet i glidere eller stempel. 

Har brukt mye skiver fra Britpart uten å ha sett noen svakheter på dem.

 

Jeg er derimot mer skeptisk til Britpartvarer med gummipakninger, feks caliper/bremseklave og endeledd da gummien morkner raskt.

 

Kan nok virke som at det er en grei løsning å kjøpe de jeg fant på eBay. Fullt sett til under 3000kr er en OK pris så får det heller være om de ikke varer så lenge. Jeg bytter jo tross alt bremsene selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett priser hos feks island4x4? Der er frakten 30 pund uansett mengde, muligens mindre hos dere sørpå, og de skriver ned momsen ved fortolling.

 

Jeg har aldri funnet bildeler billigere på ebay, og der er prisen inkludert moms fra forsendelseslandet.

https://www.island-4x4.co.uk/range-rover-l322-0212-brakes-c-144_145.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steering angle sensor renset og vipps så forsvant alle feilkoder. Vi åpnet den og så på elektronikken under mikroskop, men den så fin ut. Selve sensorplaten så litt slitt ut, men ellers i orden. Strammet også opp et par fjærer til noen sensorer mens vi holdte på. Nå er alt på plass og etter en diagnose for sletting av feilkoder så er den faktisk teknisk feilfri. Ikke verst for en RR med nesten 332000 km på telleverket.

 

Dette måtte jo selvfølgelig feires med en god rånerunde/testrunde og bilen oppfører seg eksemplarisk. Skulle egentlig fylle diesel, men da jeg så prisen 15.50kr/l så droppet jeg det. Er bortskjemt med å kjøre elbil. Til turen la vi selvfølgelig inn the Range Rover survival kit, se bilde nedenfor.

 

Bilde 1: Ingen feilmeldinger. Ikke skryt, bare pur glede

 

Bilde 2: Range Rover Survival Kit

5DF90CF5-D0A0-41F2-B344-D4A9114E6DF7.jpeg

577015B4-3B17-4402-9096-E5E3EF71D01E.jpeg

 

 

.....og ja. Feiret det hele med en Cola Classic og General løs. Begge deler er egentlig forbeholdt helg og ferie, men enn sånn milepæl må jo feirescool

D19257B9-1D7D-4489-AAEA-C1FFF47F445D.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forøvrig: Jeg tenker å lakkere håndtakene på bilen. Jeg vurderer sort, men er jo opptatt av originalitet. Hva mener dere? Tenkte å bruke plastlakk. Noen som har erfaring med lakkerte håndtak og hvordan disse holder seg? Skjønner at alle biler i dag har dette, men tenkte på lakkering av de som er på 02-05 l322. Foreslått fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er delte meninger om rails, men bilen er levert med dette originalt så jeg satte de på. En annen effekt er at det blir mindre deler å oppbevare.

 

Lakket også pusserarmene da disse hadde rust på endene.

72D35251-9AC7-4519-958F-F6BC292B18B3.jpeg

0809381C-519B-42F0-9C9E-30D59CCF95A3.jpeg

9980D780-27DD-44CE-BBDE-9B578D3F4876.jpeg

C0513E1D-19AA-486E-824B-6BDF8E3203C0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

Moro lesing, fantastisk som du står på! Kudos! cool

 

Hyggelig å høre og takk for kudos. Jeg føler egentlig ikke at jeg står på så mye, men det har nok sammenheng med at det er morsomt å få til ting. På en måte er det rekreasjon og på en annen måte en mulighet til å få ut litt aggresjon :D

 

Nå blir det straks ferie og da skal RRen også få ferie. Den blir stående igjen hjemme og hvile seg litt etter å ha blitt flittig brukt siden vi fikk inn girkassen og spesielt de siste to dager og helt sikkert de nærmeste dagene også. Så får heller Teslaen få kjørt seg litt nedover Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limte dekselet på siden av passasjesete tidligere i uken, men det funket dårlig. Dekselet har vært limt tidligere. Kjøpte derfor silikonlim på Biltema og hadde på i rikelige mengder i går kveld. Satte det i press mot døra og ventet til i dag. Nå sitter det godt.

 

Jeg hadde renset setene tidligere, men ikke behandlet de. Tok derfor en runde. Skinnseter skal være matte, men som bildene viser så er de blanke inntil lærmelken får trukket inn.

 

 

70F9C763-BD3B-4EF4-B4BF-77241C2357BF.jpeg

80AF6A1F-6253-4BD1-8F46-2F6D6107AE02.jpeg

5DC050A5-3120-4210-B059-4FE7768E2FA0.jpeg

C2F795C8-258C-496E-88DB-974DB07441F8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her kommer en liten oppdatering:

 

Har fått kjørt bilen mange mil i sommer og selv etter at den har stått i 3 uker mens vi var på ferie så startet den på første forsøk.

 

Det skulle riktignok ikke mange milene til før jeg var ganske lei de gamle cdene og jazz kassetten som fulgte med bilen. Etter mye søking frem og tilbake fant jeg ut at den enkleste løsningen på mitt ønske om streaming av musikk var et DAB+ adapter med bluetooth. Etter mer googling, herunder en post på dette forumet så falt valget på Tiny C10. Ville egentlig ha fullintegrert løsning, men når fjernkontrollen omtrent er modell tilpasset (se bilde) så ble det denne. 999kr senere så ligger den klar til montering. 

541D53C0-86E4-494F-B62B-DC6B98649ABA.jpeg

0987F28F-CB32-4ED6-88C3-C12BF3B90742.jpeg

FFDE5D96-9DA1-4269-A243-FB925831D718.jpeg

01A4B66E-EC5A-474A-A381-5213BA9D2DBB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt sidemontert antenne på en 3-4 biler nå, og må innrømme at jeg ute i distriktet får dårligere dekning med det enn de bilene jeg har hatt med antenne i frontruten.
Selv syns jeg det er så stygt, at det er verdt å kjøre med litt dårlig dekning innimellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dab+ montert og det fungerer veldig bra. Litt skuffet over lyden ved streaming, men det er mulig jeg ikke har fått justert det ordentlig. Hastet bare gjennom pairing av telefonen i dag og spilte noen sekunder av en sang med Spotify.

 

Så til noe litt mer spennende excl I dag har den gode gamle bilen fått litt tuning. Vi har gjort en forsiktig trimming med ca +30 hk og +70nm. Dvs ca 210 hk og ca 470nm. I tillegg er giringen justert slik at den får mykest mulig giring ved den økte effekten. Jeg er selvfølgelig spent på hvordan dette påvirker slitasjen på girkassen, men som de fleste vet så raser disse girkassene på et tidspunkt uansett. Det er nok ikke en moderat trimming som tar de, men kvaliteten. Jeg skal uansett bytte olje og filter hyppig på girkassen og drar ikke mer enn en vanlig tilhenger med bilen.

Resultatet av denne tuningen er riktignok oppsiktsvekkende. Før føltes bilen tung og undermotorisert. Nå er den vesentlig lettere og mye mer uanstrengt å kjøre. Litt satt på spissen føles den nesten litt sprek :o.

 

På 14.8.2019 den 20.50, iknutis skrev:

Jeg har vel hatt sidemontert antenne på en 3-4 biler nå, og må innrømme at jeg ute i distriktet får dårligere dekning med det enn de bilene jeg har hatt med antenne i frontruten.
Selv syns jeg det er så stygt, at det er verdt å kjøre med litt dårlig dekning innimellom. :)

 

Enig. Frontruten var uaktuelt uansett. Får heller leve med litt dårlig dekning om jeg skulle befinne meg i grisgrendte strøk og heller bruke streaming.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...