Jump to content
LRforum

Recommended Posts

På oppfordring lager jeg en tråd om bilen. Hva er så bilen? jo en 2002 Range Rover L322 TD6 med ikke mindre enn 331.000 km på telleren. Prosjektet er igrunnen en godt ivaretatt bil, men tidligere eier ga rett og slett opp bilen når den siste feilen dukket opp og som etter hvert medførte avskilting. Forståelig når man ser hvor mye penger som er brukt på bilen.

 

Hva er gjort på bilen?

- Overhalt girkasse

- Byttet bremser

- Byttet fordelingskasse 4WD

- Byttet luftkompressor

- Byttet luftbelger

 

Sum påkost er i underkant av 200.000kr

 

Bilen ble av første eier i Norge benyttet som firmabil ved henting av VIP gjester for et hotell i Tromsø. Både Snoop Dog, Kelis, Prodigy og Iggy Pop har frekventert baksetet på denne bilen. Eier nr 2 kjøpte bilen i 2013 og eide den frem til jeg kjøpte bilen.

 

IMG_1919[1].JPG

IMG_1920[1].JPG

IMG_1921[1].JPG

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så til utgangspunktet og problemet med bilen:

Jeg kjøpte bilen usett og kun ut i fra noen mindre gode bilder på Marketplace på FB. Bilen stod på Frøya utenfor Trondheim og hadde en feil som gjør at bilen kan kjøres 10-15 minutter før den fysisk bremser. Venter man 10-15 minutter så fungerer bilen som normalt. I og med at det er to undervannstunneler fra Frøya til Trondheim så var eneste alternativt å få fraktet bilen til Trondheim. Transaksjonen tok tilsammen to uker.

 

Her er bildene fra salgsannonsen:

 

 

fullsizeoutput_916.jpeg

IMG_E1951[1].JPG

IMG_E1949[1].JPG

IMG_E1941[1].JPG

IMG_E1943[1].JPG

IMG_E1942[1].JPG

fullsizeoutput_90e.jpeg

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med en gang vi fikk bilen levert gjennomgikk vi mindre og større skavanker med bilen for å få en oversikt over hva som skal gjøres med den. Bilen hadde en sprukket returslage (noe vi var klar over) for diselen som gjorde at den lakk mye diesel. Dette fikset min svoger umiddelbart.

 

 

IMG_0022.JPG

IMG_0023.JPG

IMG_0015.JPG

IMG_0016.JPG

IMG_0017.JPG

IMG_0018.JPG

IMG_0019.JPG

IMG_0020.JPG

IMG_0021.JPG

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter gjennomgang av dokumentasjon så er girkassen overhalt hos RATS på rundt 305.000km og bilen har ikke dratt tung henger siden dette.

 

Deler som nå er bestilt:

Olje

Oljefilter

Dieselfilter

Luftfilter

Pollenfilter

Veivhusfilter og pakninger

Senterventil i midtkonsoll

Endestykker for takrails

 

Pixelfeil fikser vi selv.

 

I tillegg tok vi diagnose av bilen og fant ut at det er feil med ABSen i bilen, noe som forklarer symptomene som er beskrevet av selger. Ingen feil forøvrig.

 

Siden bilen var full av ulike pålimte kromdetaljer og jeg ikke er så stor fan av dette så benyttet jeg kvelden i går for en ordentlig nedvask av bilen inkl motorvask og en times tid med hårføner og panelverktøy. Årsaken til bruk av hårføner er at jeg har mer kontroll på varmen enn ved bruk av varmepistol. I tillegg renset jeg rattet og girkulen, samt behandlet dette med skinnpleie. Se bilder nedenfor. Tidsbruk ca 4 timer.

 

Fortsatt er det en del lim igjen som skal fjernes. Nedvasken viste at bilen trenger en ordentlig polering og sealing.

 

Forøvrig ga nedvasken ikke store overraskelser foruten et par flekker med lett rust over frontvinduet, samt begynnende rust i hjulbuer (den delen som er dekt av gummilisten fra bakdørene). Dette skal jeg ha på rustdreper på og legge i litt lakk.

 

 

 

oIV4ILyeQmuL6hFhIswwWA.jpg

n7ZUDoTMRZKyX+dQqQmn5w.jpg

g7RIU%RgQcq+twHYZnn+sw.jpg

PyC+nOuQQ9SXfZdhKh+JkQ.jpg

y7D1RxciSbOVUFQ9ifnJxw.jpg

ANyVl+DuR+2RSWkFmRT%oA.jpg

L3y7Ghl%R5S8XNcCQSTbPA.jpg

 

 

Planen videre:

 

  • Service av motor
  • Bytte høytsittende bremselys bak
  • Bytte vakumslanger (motoren jager litt)
  • Fjerne lim fra kromdetaljene som er fjernet
  • Montere originale skjermventiler
  • Fikse ABS
  • EU godkjennes og registreres
  • Feste venstre frontlys som er litt løst
  • Venstre speil er noe løst og trenger en fix
  • Pusse ned rust på bremseskivene som har kommet som følge av at bilen har stått
  • Fikse pixelfeil i dashboardet
  • Montere tilbake tak rails (mangler plastfestene til takstativet som går i kanalen på railsene og skruene til å feste railsene så om noen har disse, så er jeg interessert)
  • Bytte senterventilen i midtkonsollen
  • Fikse rusta på bakskjermen, over frontvinduet og begynnende rust i hjulbuene bak
  • Rette bulk på bakluke
  • Lakkere hengerfeste
  • Kjøpe kopp til hengerfestekula
  • Polere og vokse bilen
  • Dyprense interiøret og behandle setene
  • Finne en fix gripehåndtakene på dørtrekkene
  • Finne nye sommerhjul (20") og montere disse

 

Jeg oppdaterer tråden når det skjer noe mer. Første arbeidsøkt med bilen blir vel førstkommende søndag. Jeg for forøvrig hjelp av min bilkyndige svoger til dette prosjektet. Uten den hjelpen hadde det nok ikke gått så bra.

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitrusspray er ideelt for å fjerne limrester uten å herpe lakk. 

Vurder om du må ha de takskinnene. Jeg hadde det på første l322en og jeg synes de var noe herk og ikke noe pene overhodet. 

Artig med litt knasete dekk forøvrig. Og gøy at du har historien til bilen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutter siden, MariusMorch skrev:

Sitrusspray er ideelt for å fjerne limrester uten å herpe lakk. 

Vurder om du må ha de takskinnene. Jeg hadde det på første l322en og jeg synes de var noe herk og ikke noe pene overhodet. 

Artig med litt knasete dekk forøvrig. Og gøy at du har historien til bilen. 

Takk for det.

 

Joda, godt kjent med sitrus spray. Er det jeg bruker, samt barberblad i plast.

 

Årsaken til at jeg vil montere takrailsene er fordi det nå er 6 åpne hull (monteringsfestene) på taket der de en gang var montert. Derfor blir det nok penere med de på, selv om man skal være ganske høy for å se hullene.

 

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klarte ikke å holde meg unna RRen i dag. Ble en liten runde med limfjerning og litt forarbeid på rust. Har fortsatt en masse limfjerning igjen, men det hjelper.

 

 

fullsizeoutput_940.jpeg

60ITN8BaRqWWS3Mk45vFqQ.jpg

53XgywLrQWOOQzkhl5MpWw.jpg

ia0H+++KT4Sk%YOMHP13ig.jpg

j2wxG05gQQyAMOQq56OwIg.jpg

GP+t2d3QQ5mAQMlCJLo3ug.jpg

ttry1FqxRwyuccNfyq7GIA.jpg

cYt0a9lyRhi8Hu11auQaRA.jpg

fullsizeoutput_93f.jpeg

c6GlibXVT6CrjLNTY25aSg.jpg

mCTb4SoJRiO5i23OTFb94w.jpg

zyNOgYuzS7mCTa6NkDlyoQ.jpg

75uVTxdPSsiCKRU6U28uLg.jpg

t+PJp9PLTgqt2ErjxFbjTg.jpg

 

Her er et eksempel på hva jeg står ovenfor i forhold til fjerning av limrester på dørhåndtakene......

 

eppmh%gNRPil4jKw4vQiWQ.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagens prosjektjobb ble mangehodet. Min svoger og jeg la ned 7 timer hver på bilen i dag

 

- Diagnose av bil

- Demontering av ABS enhet

- Demontering av ECU

- Bytting av alle vakumslanger, dvs mangler en som går til turboen da vi gikk tom for vakumslanger

- Fjerning av LED bar

- Lakkering av hengerfeste

- Midlertidig rustbehandling av hjulbuene

- Fjerning av limrester og dekaler

- Bytting av ventiler i skjermene

 

Håndtakene vil bli lakkert etter hvert, men vil nok ikke bli prioritert.

 

Neste jobb blir klargjøring av bil til EU-kontroll slik at bilen kan få skliter. Først da kan vi finne ut om vi har løst problemet med bilen.

 

 

 

gyCCSCgpSyu+Puz6IYMQyA.jpg

kSKfofBVQBWyxhGsNaD3og.jpg

MUPewfyQQ1yvySzL%NW1zQ.jpg

+f70KTsPT4OB+lmVPCJPBA.jpg

b6jvGo4jQA+NXxRr1WRHFg.jpg

aPHHw3d5QEyvpnWpYnf6Cw.jpg

d4hLgu4GTfybOWC5R1cpDQ.jpg

OOR7Q0XGTQ2n3Gs6UMjAoA.jpg

wbKvyUokSuuYzChAg8APog.jpg

iyOLhJsLR%egKJ4WxBrwSg.jpg

zbyO6DmITkW1fxEbXZ+HBg.jpg

Im%uZgvPRXKWu582Un+94A.jpg

s%azDIZuT1iT0emzVgwmyw.jpg

LuQi7kuFTTi40YKwtpz%FQ.jpg

mDsxhmSUTpOqIm+nQ4kt7g.jpg

O7t20qoxTXKWow13t2hdAA.jpg

LgnmJ8HUS%+YN+Kj0lFGfg.jpg

qu2X%K7wSW2MJ3n%QAkFUQ.jpg

qktXKgGmTDWhfySwbL99RQ.jpg

YQYuJY14SRqhYLxRcoX+9Q.jpg

54+1u9CMRAif36ayaL2nSw.jpg

6JPv8VbPSayYATFABvVHsw.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spørsmål til følgerne:

 

Bilde 1:

Hva skal egentlig disse kontaktene gå til? Ligger ved dieselkjøler og dieselfilteret, men er ikke koblet til noe.....

 

Bilde 2:

Hva skal kobles til dette filteret? og hvor skal evt slangene gå til?

 

 

2949721F-BEDC-447F-95C0-FFD7C4129A9F.jpg

0AEzmTgFSA+m6F7vZjvHNQ.jpg

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

En rask liten formiddagsjobb på de to siste håndtakene. Endelig er jeg kvitt alt limet.

 

Ettermiddagen blir brukt på bremsene så får vi se om den går gjennom eu i morgen. Update kommer.

AC9DD699-6101-4821-ABB5-150F95B8BD4E.jpeg

2EB9F11B-A35E-4728-BA75-42ACCE510E2C.jpeg

F4134B61-FBB6-4D3C-A8FF-A4039D1D3161.jpeg

6F001E72-448B-423F-AC76-0C17B0E39AC1.jpeg

6D8BBF51-CE7B-46EB-94F9-8F28C2B69B9F.jpeg

FED6D89D-C7DF-4538-B900-7FD3F3D6922C.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen har stått ganske lenge og selv om skivene er nye har det lagt seg en del rust på de. Derfor slipte jeg alle skivene for å finne ut om de måtte byttes eller ikke. Heldigvis var det overflaterust og skivene er helt i orden.

 

Bilen eu godkjennes i morgen, eller blir i alle fall forsøkt eu godkjent slik at vi får skilt på den. Da får vi endelig bekreftet om det vi har gjort så langt fungerer eller ikke.

 

 

TKRtvxyjTLuzQqMj4wtOJA.jpg

UNmLl1EsTOStL5bTWVxLsA.jpg

uchn4R67SZOuHH8JpAH44A.jpg

wX6gxHz3QfyvpWk6znnIpA.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D:D Første milepæl nådd. Bilen er EU godkjent og registrert. Skiltene får jeg rett over påske.

 

 

fullsizeoutput_946.jpeg

fullsizeoutput_947.jpeg

Edited by Lysholm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da jeg trodde jeg hadde fjernet all krom foruten listen nederst på bakluka, som jeg skal beholde, merket jeg at det var en kromring rundt sideblinklysene. Derfor ble det bestilt nye. De gamle hadde uansett tatt inn fukt. Usikker på om jeg skal ha klare glass eller sorte glass. Kjøpte derfor begge.

 

Vurderer også om jeg skal montere de originale lysene. I dag har den facelift lykter forran og bak, men jeg har de originale liggende. Hva mener dere?

 

 

 

 

s-l1600.jpg

smoked.jpg

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med godkjent bil! 

 

På bildene har du prefaceliftlykter foran og facelift bak. Vanligvis fan av å holde ting originalt men synes baklyktene er en så diskré men likevel pen oppgradering at jeg hadde beholdt de. Samtidig er det supercharged facelift du har bak så du får kjenne på hva du liker selv. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

bra tråd.

 

har også hatt slik bil og var kanskje en av de første inne her med egen prosjekttråd :)  Du finner den hvis du søker på "drømmen"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hjem fra påskeferie og rett opp til RRen for å ordne senterventilene i midkonsollen. Den gamle senterventilen var selvfølgelig forsøkt limt fast med noe butylish kliss. Fjerner dette med min gode venn sitrusrensen. Fjernet også et par klistremerker og spylte av bilen i samme slengen.

 

Tok et par bilder av bilen etter avspyling bl.a for å vise hvor mye bedre fronten ble uten LED baren.

 

Fant dessverre ut at jeg har problemer med tiltfunksjonen og rattet faller rett ned. Har funnet en tråd om en midlertidig fix på dette, men håper vi finner en varig løsning uten at det krever kjøp av ny motor. Noen tips?...så rop ut.

 

 

53EE13D4-5B49-4935-8E7D-5D1943DF8B27.jpeg

75C608F9-801B-48EC-A097-5778F3A51E2E.jpeg

691409DD-C9D9-4734-837F-FC4F4D366F1A.jpeg

2811ABF7-F190-420C-BB21-0CE512DB1F0B.jpeg

627D6BF1-C94F-4D65-92BE-68435DA45CA2.jpeg

65E32804-C14D-48F1-B0E6-4F77D03634DF.jpeg

8CFAD496-BF01-4925-9BCF-6B1827D41D15.jpeg

9E631950-F852-4F1E-B295-F902AE1CF9B7.jpeg

106A52A6-3635-47B7-96EA-053DFD020DB1.jpeg

6A96A0E2-E2DC-4F86-89D7-93DB2E385140.jpeg

CB14ABDD-9039-48A4-902E-5E66207B7279.jpeg

F37A3398-2A5B-4615-BAC0-07BEEF7BD181.jpeg

27CA08E7-137A-4FED-A6C8-DABFB0CC6E90.jpeg

3D9BBB02-A84A-45FF-9C00-4B36434A6824.jpeg

618C6363-318E-4F28-9C45-8A5F79483B33.jpeg

FB9D38E4-B135-4099-81CF-F36C3F2781E6.jpeg

Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

På tide med litt rydding av "todo" listen. Som vanlig er noe gjort og en del lagt til^_^. Selv om vi har fått god oversikt så tilkommer det helt sikker mer på motor og gir når vi får gravd ytterligere i disse.

 

Oppdatert «to do» liste: 

  • Service av motor (olje/filter/drivstoff filter/luftfilter m.m)
  • Bytte olje på diff forran og bak
  • Flushing av girkasse og bytte filter og pakning
  • Bytte høytsittende bremselys bak
  • Bytte reflekser i bakfanger (er lakkerte i dag)
  • Venstre speil er løst og trenger en fix
  • Fikse pixelfeil i dashboardet
  • Fikse rusta på bakskjermen, over frontvinduet og begynnende rust i hjulbuene bak
  • Montere rails eller blokkere monteringshullene på taket
  • Fikse tilt på rattstamme
  • Blokkere EGR
  • Mapping av bil for EGR block, bedre økonomi, mer futt og snillere mot girkassen
  • Rette bulk på bakluke
  • Polere og vokse bilen
  • Dyprense interiøret og behandle setene
  • Farge ratt og girspake  
  • Finne en fix gripehåndtakene på dørtrekkene
  • Finne nye sommerhjul (20 eller 22) og montere disse
Edited by Lysholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blokket EGR ventil i dag. Motoren virket å slutte og jage etter blokkeringen av EGR. Byttet også refleks bak. Mangler høyre side, men den er på vei over dammen fra UK.

 

Bestilte også ny øvre rattstamme med motorer etc slik at vi får byttet den også. I tillegg fikk jeg tilslag på alle dekslene på taket og skulle det vise seg og være en grei monteringsjobb så dropper jeg nok railsene.

 

Denne uken blir det service av motor og henting av skilt.

 

 

s-l1600.jpg

s-l1601.jpg

s-l1602.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøpsdagen er tydeligvis ikke over enda. Kjøpte 12 liter automatolje (15% ved kjøp av 12 liter, dvs samme pris som 10l). Har sendt Nardo Bil en mail for å få pris på kit THE500031 til girkassa. Planen er at vi tar to oljeskift relativt tett (dager i mellom) slik at kassa blir flushet med riktig olje noe som er veldig viktig på disse GM kassene.

 

Sjekk denne tråden om dere har samme kasse i L322:

https://www.lrukforums.com/threads/how-much-gearbox-oil-for-l322.138217/

 

Kjøpte oljen hos teknisksalg.no : http://teknisk-salg.no.24nb6.srv.ip.no/produkt/olje/autoolje/gearolje/texamatic-7045e-atf-olje-12x1-ltr

 

 

3b85218f1459f8fbd158a8fd89cf7f50-image.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...