Gå til innhold

Bytte av torque converter på D3


Fjellmann

Anbefalte innlegg

Da ser det ikke ut til at det er noen vei utenom å bytte TC på bilen min om ikke så lenge. Har skiftet utslitte foringer og bakre mellomaksel uten å bli kvitt problemet. Finner ingen andre sannsynlige plasser vibrasjonene/lyden kan kommer fra en TCen. Servicemann hos Transtec mente og at det var TC som måtte skiftes. Vibrasjonene er ikke så kraftige enda så han mente ikke at det var bråhast, men vi skal på langtur med bilen i sommer så da er det greit å ha alt på stell. Tenkte å bytte TCen selv. Er det best å kjøpe ny TC eller en overhalt fra Transtec? Fikk pris på overhalt TC til 8500kr. Har lest at noen mener kvaliteten på overhalt TC av fagfolk er bedre en masseproduserte nye. Hva tenker folket om dette? Hvor er det eventuelt best å kjøpe ny TC?

 

Er det en ide å DIY flushe kassen med Filo metoden (http://www.disco3.co.uk/forum/topic55010.html) før jeg bytter TCen? Tenkte det kunne være lurt å ha helt fersk olje på kassa før ny TC blir satt inn. Så kan jo ny olje være med på å bekrefte 100% at det er TCen som er gåen før jeg river ut girkassen, jeg antar at vibrasjonene vil forsvinne midlertidig med ny olje. Bilen min ble flushet for 50000km siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg anbefalt ett skift av olje og filter på kassa igjen. ZF mener at 60k bør være bytteintervall på oljen. 

Bytt til stålpanne og løst filter, så er det mye enklere å bytte neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, YMK skrev:

Da ville jeg anbefalt ett skift av olje og filter på kassa igjen. ZF mener at 60k bør være bytteintervall på oljen. 

Bytt til stålpanne og løst filter, så er det mye enklere å bytte neste gang

Stålpanne og utskiftbart filter ble montert ved sist flush. Tenker og at det er lurt å få på ny olje før ny TC blir montert.

2 minutter siden, Fjellmann skrev:

Stålpanne og utskiftbart filter ble montert ved sist flush. Tenker og at det er lurt å få på ny olje før ny TC blir montert.

Hvilken olje anbefales det å bruke på gerkassen? Jeg ser at advancedfactors har flere alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjellmann skrev:

Stålpanne og utskiftbart filter ble montert ved sist flush. Tenker og at det er lurt å få på ny olje før ny TC blir montert.

Hvilken olje anbefales det å bruke på gerkassen? Jeg ser at advancedfactors har flere alternativer.

Hadde vært interessant hvis noen har erfaringer/begrunnelser for å bruke noe annet enn Lifeguard 6 (original ZF -olje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifeguard6 er patentet gått ut på, så nå kan andre produsenter også lage slik olje. Så da blir det ett spørsmål om merke eller pris man velger mellom. 

Jeg har ikke betenkeligheter med å helle på noe som står spesifikasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være flexplata som converter sitter på så jeg vil ikke kjørt noe med den har hat ras på akkurat dette uff uff da går det gali

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Meyle sin olje da  jeg skiftet bunnpanne/filter. Advanced Factors sluttet å selge denne, så har brukt Ravenol de to siste oljeskiftene. Girkassen/converter virker mer fornøyd nå enn da jeg kjøpte bilen. 

Forøvrig en av de engelske "guruene" mente at Ravenol var tappet sammen med Lifeguard oljen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bristol Transmission selger Ravenol. Jeg har ingen betenkelighet å bruke den

 

Har du ikke hatt på DrTranny før, så kan du bruke det til å feilsøke. Ha på 2 tuber og se om vibrasjonene er borte. Blir de ikke borte, så er det noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, vegarj skrev:

Bristol Transmission selger Ravenol. Jeg har ingen betenkelighet å bruke den

 

Har du ikke hatt på DrTranny før, så kan du bruke det til å feilsøke. Ha på 2 tuber og se om vibrasjonene er borte. Blir de ikke borte, så er det noe annet :)

Takk for svar. Jer har hatt på to tuber med Dr.tranny uten at det gjorde noe forskjell. Derfor har jeg lyst til å prøve et olje bytte før jeg kjøper ny TC for å se om det gjør noen forskjell, hjelper ikke det heller så kan det vell ikke være TC som er gåen? Men han fyren fra Transtec som er spesialister på automatkasser og TC var så sikker på at den var utslitt og jeg finner ingen andre kilder til vibrasjon/lyd. Er uansett på tide med oljeskift på kassa så skader ikke å prøve det først:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fjellmann skrev:

Takk for svar. Jer har hatt på to tuber med Dr.tranny uten at det gjorde noe forskjell. Derfor har jeg lyst til å prøve et olje bytte før jeg kjøper ny TC for å se om det gjør noen forskjell, hjelper ikke det heller så kan det vell ikke være TC som er gåen? Men han fyren fra Transtec som er spesialister på automatkasser og TC var så sikker på at den var utslitt og jeg finner ingen andre kilder til vibrasjon/lyd. Er uansett på tide med oljeskift på kassa så skader ikke å prøve det først:)

 

 

Hvor langt har bilen/kassa gått? 50 000 siden flush, var det første oljeskift på kassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, engebo skrev:

 

Hvor langt har bilen/kassa gått? 50 000 siden flush, var det første oljeskift på kassa?

Bilen har i dag godt 165000. Ja det var første flush av kassa. Jeg har vært i kontakt med mekanikeren som hadde servicene på bilen for forrige eiger og han kunne bekrefte at det ikke var vibrasjoner i den før flush og at det ble ikke tilført noe Dr.tranny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg hadde min d3 hos Trantec i februar i år - flushet kasse, rep tc og ny olje på begge kassene 

Funker godt nå

Symptomer : jaget på turtall ved stabilt gasspådrag rundt 2000 rpm  og vibrasjoner ved økning av gasspådrag.

Lese av live values med iidtool og fant ut at det var tc.

Bilen har gått 218k  - det startet etter olje og filterbytte på kassa før jul.

Jeg bor på Klepp dersom du vil møtes og sparke dekk og diskutere TC :-) 

mvh Kjell H 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kseth skrev:

Hei.

Jeg hadde min d3 hos Trantec i februar i år - flushet kasse, rep tc og ny olje på begge kassene 

Funker godt nå

Symptomer : jaget på turtall ved stabilt gasspådrag rundt 2000 rpm  og vibrasjoner ved økning av gasspådrag.

Lese av live values med iidtool og fant ut at det var tc.

Bilen har gått 218k  - det startet etter olje og filterbytte på kassa før jul.

Jeg bor på Klepp dersom du vil møtes og sparke dekk og diskutere TC :-) 

mvh Kjell H 

Takk for info. Jeg har ikke merket noe jaging i turtall på min. Men har en mørk romlelyd med små vibrasjoner ved pådrag rundt 2000 rpm. Hadde vært kjekt å møtt deg og sparket litt dekk:) Tar kontakt når jeg kommer på land. Offshorepåske på meg i år:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fjellmann skrev:

Bilen har i dag godt 165000. Ja det var første flush av kassa. Jeg har vært i kontakt med mekanikeren som hadde servicene på bilen for forrige eiger og han kunne bekrefte at det ikke var vibrasjoner i den før flush og at det ble ikke tilført noe Dr.tranny

Ok, men synes da det er tidlig å få trøbbel med tc, men det kan sikkert skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest endel om dette med TC, ingen erfaring selv men slenger ut en tanke.

Har du gått over drivakselknuter, fremre mellomaksling, motor/girkassefester? Disse kan også skape vibrasjoner.

Jeg tenker at sålenge du ikke opplever slipp i TC ved pådrag og da gjerne med noe tungt bakpå bilen ville ikke jeg hatt hovedfokus på den, men det er vanskelig og argumentere for dette når en hos transtec mistenker TC.

Jeg ser på denne jobben som en absolutt MÅ gjøre jobb, ikke en jobb i en elimineringsfase:P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, engebo skrev:

Ok, men synes da det er tidlig å få trøbbel med tc, men det kan sikkert skje. 

Er helt enig med deg at dette er litt vel tidlig, spes når gearkassa har fått flush og nytt filter. Og når Dr.Tranny ikke gir noe utslag så blir jeg skeptisk. Men har så lang ikke klart å finne noen andre kilder som kan skape disse symptomene. Får håpe ny flush kan gi mer noe mere svar

9 minutter siden, Andershauk skrev:

Har lest endel om dette med TC, ingen erfaring selv men slenger ut en tanke.

Har du gått over drivakselknuter, fremre mellomaksling, motor/girkassefester? Disse kan også skape vibrasjoner.

Jeg tenker at sålenge du ikke opplever slipp i TC ved pådrag og da gjerne med noe tungt bakpå bilen ville ikke jeg hatt hovedfokus på den, men det er vanskelig og argumentere for dette når en hos transtec mistenker TC.

Jeg ser på denne jobben som en absolutt MÅ gjøre jobb, ikke en jobb i en elimineringsfase:P

 

 

Jeg har godt over hjullager, drivakselknuter foringer, fremre og bakre mellomaksel og parkbrems. Hadde utslitt lager på bakre mellomaksel og var 100% sikker på at det var årsaken, men hjalp ikke noe å bytte akselen. Hadde og utslitte bakre foringer på nedra bærearmer og trodde dette var årsaken, men det gjorde heller ingen forskjell. 

TC er deffinitvit ikke en jobb i elimineringsfasen:) Tar derfor et oljeskift først for å se om det kan gi mer noe mer svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kseth skrev:

Hei.

Jeg hadde min d3 hos Trantec i februar i år - flushet kasse, rep tc og ny olje på begge kassene 

Funker godt nå

Symptomer : jaget på turtall ved stabilt gasspådrag rundt 2000 rpm  og vibrasjoner ved økning av gasspådrag.

Lese av live values med iidtool og fant ut at det var tc.

Bilen har gått 218k  - det startet etter olje og filterbytte på kassa før jul.

Jeg bor på Klepp dersom du vil møtes og sparke dekk og diskutere TC :-) 

mvh Kjell H 

Hei

Hvordan er det mulig å se at TC er gåen med å lese av live values med iidtool? Har du iidtool?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 165 - 50 = 115000 km er tidlig. Og hvis du ikke merket forskjell ved å ta på 2 tuber de.tranny, så syns ikke jeg det høres ut som den vanlige slitasjen på converteren. Jeg ville gått en runde til og sjekket mellomaksling, bremsecalipere og håndbrekk, før jeg hadde konkludert med converter

 

Askepott i kveld:

AB0CE54C-8C3C-4A1F-895B-C36A54DBE875.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Byttet TC på 300000km. Jaget på turtall når jeg slapp gasspedal samt vibrasjon ved pådrag. Var i tillegg noe ulyder fra den. Kjøpte overhalt TC på ebay for 5000,- Byttet på autofiks forus for 10000,- + olje. Forsøkte dr tranny og oljeskift først uten resultat. Jobber på Askepott jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var 20 liter med RAVENOL ATF 6HP gearkasse olje bestilt. Tenker det er lurt å begynne der uansett om TC må byttes. Med 20L så har jeg iallefall nokk til å flushe den noen ganger:)

Fant olja kanonbillig hos produsenten bare 1300kr inkl frak+toll.

https://www.ravenol-shop.de/getriebeoel/automatik/ravenol-atf-6hp?number=1211112-020

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå forstår jeg fint lite av vibrasjonene mine. Nå har jeg flushet igjennom 20l med ny olje, byttet filter og tilsatt to tuber med Dr.tranny uten at det gjorde noe som helst forskjell. Tappet av olja på diffen fremme for å se etter spon på magneten, men både olje og magnet var helt fin (byttet olja for 1år siden). Bilen skal inn på 4 hjulskontroll snart. Får få Sandes bil til å gå over foringer og div som kan skape vibrasjoner når bilen er på  løftebukken. Vil være helt sikker på at alt annet er sjekket får jeg tar ut kassa og byttet TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bremseskoene til parkeringsbremsen begynner å henge litt på, så skaper jo dette litt vibrasjoner som er vanskelige å plassere i begynnelsen. 

 

Skulle det være en eller flere kalippere som går tregt så burde det merkes i pedal ved bremsing. Jeg ville nå tatt en ekstra sjekk av parkeringsbrems i alle fall. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...