Gå til innhold

Vurderer LR prosjekt for skau og ferie


Geir74

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ny på forumet og uerfaren med LR utover rein nysgjerrighet. Noe erfaring med 4x4 da jeg hadde en kort Pajero i endel år, litt skruing har det jo blitt.

 

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en Defender, Disco 1 eller 2, eller en RRC til bruk ved jakt, moro og årlige bilferier nedover kontinentet. 

Skjønner at disse bilene ikke er drømmen på autobahn, men vi kjører med henger, så farten er aldri noe særlig over 100 uansett.

Drømmen er vel en defender, men den egner seg jo klart minst på langtur, men hvordan vil de andre fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du fått ideen om at Defender ikke egner seg til langtur???

Jeg har hatt Defender i noen år, og har kjørt flere turer i Europa og til Mellomhavet, Finnmark, hele Norge mm.

Det finnes ikke en bedre langturbil!

Disco, RRC og slike er greie for damefrisører og kontorister.  :)

 

Joa, jeg venter at noen nå kommer til å bære seg og si at den ene eller andre bilen er bedre, men Defender vinner. Uansett!

 

Ronny S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Range Rover eller Discovery 1/2.

 

Kan nevne gode seter, plass til venstre arm og fot (i venstrerattet bil), mulighet for automatgir, cruisecontrol, bedre støydemping, comfort, «klasse».

 

Velkommen til forumet.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjørt både hist og her med Defender og RRC. Vi har TD5 Defender og vi har hatt 200tdi RRC og ett par V8ettere. 

RRCene har vi ikke lenger, men Defenderen kvitter vi oss nok aldri med. Jeg var glad i alle typene, kona elsker Defender, men har aldri blitt dus med Classicene. 

TD5 er super etter landeveien, spesielt med litt tuning. 

V8 er nydelig motor, men for kostbar å kjøre med..for oss

200tdi Classicen savner jeg. Den var også profesjonelt tunet og gikk veldig bra. 

Begge typer like kapable i terrenget. 

Har en D1, den er bygget over samme lest som de andre her, med skrufjærer. Den er dog ikke på skilter, ergo har jeg ikke erfart den. Det er en 200 tdi. Gleder meg til å oppleve den. Kona.... NEI :(

Mange skryter av D2. Den er altfor moderne for oss, med luftfjæring. Liker det hel-mekaniske ift fjæring.. 

Ergo har vi heller aldri eid noen andre i den kategorien :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en D2 TD5. Finfin bil til alt mulig, egentlig. Noen, som f.eks. Terje ovenfor, liker ikke luftfjæringa. Så lenge man driver normalt vedlikehold er ikke den noe problem. Om du skal kjøre mye med henger er luft veldig bra å ha, siden den automatisk justerer høyden bak. Det anbefales imidlertid å ha med en belg og en høydesensor på tur. Om en av dem ryker blir bilen kjip å kjøre. Begge deler tar maks 20 min å bytte, selv på tur. ACE kan også gi noen problemer hvis et rør ryker, men det er også rimelig enkelt å fikse på veien hvis det skulle være nødvendig.

Ellers er TD5 en veldig god motor, selv om den nok bør tunes litt for å yte skikkelig på veien. Jeg har ikke gjort det, men er likevel fornøyd.

Ulempen med D2 i terrenget er at mange av bilene ikke har sentersperre. Det er dermed ingen måte å fordele krafta likt til akslingene på. Om én aksling skulle få problem med et eller annet, står man med andre ord fast. D2 har derimot Traction Control, som fordeler krafta godt mellom venstre og høyre side på hver aksling, og så lenge en unngår det tidligere nevnte problemet med manglende sentersperre, kommer en vanligvis fram dit en skal.

 

Defender er jo selve Turbilen blant LR-folk, men jeg har ikke helt skjønt hvorfor den har så mye mere kred. enn Discovery-modellene. Den eneste ulempen med D2 på langtur (som jeg kan se) er at det er en del elektronikk som man ikke umiddelbart får oversikt over hvis noe skulle være galt, men man drar da uansett ikke på tur uten diagnoseverktøy. Fordelen til Defender er at den er kantete og lett å innrede for tur, samtidig som mangel på komfort tillater enkle seter som tar mindre plass og er lettere å ta ut og inn av bilen etter behov. Boks-formen og en enkle innredningen gir også mer plass til stæsj når man skal ut og kjøre. Noen klager også over at luftelukene foran ikke blir skikkelig tette, at det renner vann inn her og der og at den generelt er ukomfortabel. Det mistenker jeg imidlertid også har med vedlikehold og gode løsninger å gjøre, så uten å ha prøvd forskjellige defendere skal jeg ikke være for bastant.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører D1 og gliser når jeg kjører. Noe ombygd er den med de fordeler og ulemper det fører med seg. 

Tanker om å få den orginal er stadig der men man får se hva tiden bringre. 

Automatkassa er skiftet to ganger på 368000km.

 

D1 eller RRC.

Har leflet med tanken på D2 eller D3 og Defender men som med tilbake bygging av D1, Time will show.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, her var det mye lurt sagt!

Var ikke meningen å antyde ar defenderen ikke egner seg til langtur, men heller at jeg så for meg at autobahn gjennom tyskland blir lang (det blir den jo uansett). En annen ting som tiltaler meg veldig er noe jeg ikke helt kan sette fingern på, men som gjør at jeg ikke spurte på et jeep- eller landcruiser-forum. Jeg har et helt eget inntrykk av disse bilene, både fra barndommen gjennom film og camel trophy, samt det lille jeg har vært i skauen.. Høres på dere ut at det ikke er noe tvil om hva jeg ønsker meg. det blir i såfall serie/defender.

 

Første langtur blir i såfall sommeren 2021, så jeg burde ha litt tid til å få til dette om jeg begynner planlegging nå. så da har jeg nooen spørsmål til dere, om det er greit? (finnes sikkert svar på mye av dette på forumet, men siden jeg ikke kjenner meg igjen i kriker og kroker tar jeg sjangsen)

 

  1. Får man godkjent bytte av motor og drivlinje til noe mer moderne på seriebil?
  2. Er det mulig å få tak i crewcab til fornuftig pris her i landet?
  3. er det mulig å importere lisensproduserte? Otokar eller santana?
  4. Er det dust å spørre om hvor mye jobb det er å bygge om en rhd til lhd?
  5. Er Defenderentusiaster purister som korsfester "feil" ombygginger, ref #1

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fornuft tilsier D2 over de andre alternativene, kanskje en D3 hvis lommeboken tillater det, ;) men har man LR dilla så har Defender unektelig en spesiell plass... Vil anbefale å testkjøre de alternativene du evt ender opp med å vurdere og gjerne ta med kone og barn for man skal ha en viss sans for dekkstøy, vibrasjoner, tynne seter,  mangel på klimaanlegg og ikke minst mangel på kollisjonsputer for å kjøre seriebil/Defender :D  D2 er hakket bedre men husk at de er alle ca 20 år gamle eller eldre...

 

Synes forresten vanilla_ninja oppsummerte det bra ovenfor!

 

Få høre hva Defender eierne synes nå...

Og velkommen til VBF nå som diagnosen er stilt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an kjøre ganske langt med en Defender; selv om sittestilling, støynivå og seter ikke holder helt tritt med moderne biler.

 

Jeg har kjørt 5000km turer i Europa omtrent hvert år de siste 5 årene, med campingvogn, oppakning, og kone & barn på slep.

Jeg regner 50timer fra Nittedal til Middelhavet, om nå det er målet !


JEG er iaf ikke  tvil hva JEG foretrekker, ..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...