Gå til innhold

Disco 2 - rammenummer


Elchund

Anbefalte innlegg

Fikk 3 toere på EU kontrollen, løs skvettlapp (!), for bra (for mange...) ryggelys og manglende/uleselig rammenummer. Jeg blir litt matt, men det er vel bare å krumme nakken og løse flokene.

 

Er det noen som vet hvordan jeg går frem for å rammenummeret slått inn? Mener å ha forstått at jeg må på en trafikkstasjon, men må jeg bestille time først? Jeg har lest litt på vegvesen.no, men det er umulig å få noe god informasjon ut av den siden når det gjelder dette.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, jacobm skrev:

Fikk samme feil, men fant mitt med forsiktig sliping med olje og fint papir på ramma bak venstre bakhjul. 

 

Mente du den andre venstre eller fant du det faktisk på venstresiden? Jeg har kun letet på høyre side, bak dieselfilteret.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JEJ skrev:

Jeg fikk stanset nytt ved høyre fremhjul ved BT Sarpsborg. Helt uproblematisk.

Men ta med del 2 av vognkortet, da får du nytt vognkort på stedet.

 

JE

 

Bestilte du time eller gikk du på "drop-in"? Hvorfor må man ha nytt vognkort?

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har utviklet seg til et mareritt. Var på "drop-in" på Risløkka forrige uke, de tok den aller nådigst inn, skrapte og myste etter rammenummer. Selvsagt fant de ingenting, og da ville de heller ikke gravere nytt. Måtte skaffe papirer fra importøren. Importøren er selvsagt ikke opptatt av å yte service overfor eiere av eldgamle vogner de selv ikke har solgt (er vel ny importør med jevne mellomrom), så enda har jeg ingen papirer. Har time på Hafslund onsdag etter påske, aner ikke om jeg har fått papirer før det. Jeg fant en utskrift fra 2008, med alle numre på motor, gir, aksler osv. Men det er jo en utskrift, uten "stempel og underskrift", så jeg aner ikke om det holder. Får vel krysse fingrene for at jeg enten får de nødvendige papirer innen den tid eller at de på Hafslund er litt mer fornuftige, og godtar det jeg har. Var selvfølgelig en kø/&%¤&.. på Risløkka som begynte å mumle om at det var masse ulovlige karosseribytter "på de herre bila". Jeg har aldri hørt om det, og bilen er jo mer enn 15år gammel, åpenbart ikke byttet noe ramme på den nylig i hvert fall. Helty unødvendig vanskelig dette, etter min mening.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lovteksten er ment å gjelde biler som ikke har stemplet understellsnr på ramme. Landrover har rammenr fra fabrikk, og da skal det være synlig.

 

Omtrent sitat fra Statens Vegvesen da jeg var innom. Var litt høyere på pæra da jeg valset inn med lovteksten enn da jeg slukøret kom ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elchund, opplevde det samme som deg men var så heldig å kunne stikke innom Motorpool som lå i nærheten og de skrev ut samme dokumentasjon som jeg tror du har fått. De stemplet det så det så halvt offisielt ut og kontrolløren brukte de forskjellige numrene til å bekrefte at bilen sannsynligvis hadde rett rammenummer. (hører med til historien at vi ikke klarte se motor# pga av det ligger under manifolden og den var relativt varm, girkasse# fant jeg ikke ut hvor var men aksling# fant vi og da var han såpass lei av å lete etter nummer at han godkjente det og preget inn nytt nummer på innsiden av rammen, like ved girkassen.)

 

Kjekt å vite hvor de forskjellige numrene er før du møter opp!!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du hadde fått papirer med alle nummerene/kodene? Ville spurt igjen, det bør være enkel sak for dem å skrive ut og sette et lite stempel på :) Du ber ikke om noe offisiell dokumentasjon eller attest på rammenummer, bare hvilke rammenummer etc det regnr kom med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere brukt følgende forskrift som dokumentasjon vedrørende manglende ramme nummer?

Første bilde er hvilken forskrift jeg mener.

Bilde  to er av dokumentasjonen jeg lurer på. Den er i kapittel 2, $5a, punkt 6.

Screenshot_20190416-001740.png

Screenshot_20190416-001715.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importøren har nå sendt meg bekreftet dokumentasjon på hvilke numre bilen var bygd opp av når den var ny, dvs. hvilket motornummer, girnummer, transfernummer og akselnumre hører sammen med mitt understellsnummer, det skal holde. Har fått det på epost, og sendes også pr. post. Regner med at det er dette trafikkstasjonen ønsker å se. å er det bare å lete frem alle disse numrene så jeg kan påvise de på stasjonen....

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått preget nummeret på nytt

 

20190425_140814.jpg

 

Pent plassert bak høyre framhjul

 

20190425_140825.jpg

 

På trafikkstasjonen sjekket de dokumentasjonen for motor, gir og akselnumre opp mot serienummer, sjekket nummerplatene og gjorde en generell vurdering. Det gikk ganske fort unna i hallen, etterpå var det litt papirarbeid. Det skal fattes vedtak om ombygging pga. preging og flytting av rammenummeret.

 

Nå er i hvert fall bilen godkjent, og med litt stell skal vel nummeret være lesbart i overskuelig fremtid.

 

Tron

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2019 den 18.25, Elchund skrev:

Nå er i hvert fall bilen godkjent, og med litt stell skal vel nummeret være lesbart i overskuelig fremtid.

 

Tron

 

Gratulerer! Jeg har ikke lykkes med å få preget nummeret på nytt. Verken verksteder, LR Birmingham eller noen av LR-forhandlerne i England ville gjøre det. Fant et MOT-sted (EU-kontrollør) som ikke var så nøye. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...