Gå til innhold

2006 L322 SC - fusker og bankelyd


ian928

Anbefalte innlegg

I morges var Range Roveren tregstartet, og når den startet så gikk den ikke rent, jaget først på turtall før den stabiliserte seg relativt høyt. Prøvde omstart tre ganger med samme resultat. Tok min samboers gamle Porsche 944 til jobb og skal feilsøke når jeg kommer hjem. Hjelp! Her er symptomene:

 

  1. Ingen symptomer når jeg parkerte i går kveld
  2. Ujevn gange etter oppstart, først lavt turtall, deretter høy tomgang
  3. Ga litt gass, usikker på om alle sylindre er med
  4. Bankelyd fra motor, følger turtall, i samme styrke som tom hydraulisk løfter men jeg tror ikke det er løftere
  5. Kraftig bensinlukt fra eksos
  6. Olje på motor
  7. Ingen motorlampe
  8. Ved to av startene fikk jeg opp melding om "reduced traction", dette hender fra tid til annen når motoren er kald så kan være urelatert

 

Har IIDtool. Første tanke er register. Trodde ikke det var vanlig med registerproblemer med disse?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, startet opp nå igjen og da skjedde omtrent det samme, men etter et par sekunder stoppet lyden. Den gikk ujevnt en liten stund til og så stabiliserte den seg og er helt som normalt igjen.

 

Nå skal det sies at jeg har opplevd liknende før, nemlig at den fusker og jager ved oppstart. Nesten som minnet på motorstyringen har blitt tømt før den justerer seg inn. Men den bankelyden er jeg mer usikker på. Den forsvant litt gradvis, det kan hende det var et par løftere som hang igjen en stund.

 

Men hvis bankelyden og fuskingen er relatert, hva kan det være? Kan trege løftere gi såpass dårlig gange på motor? Evt kan det ha vært kjedestrammer på registeret som ikke fikk trykk, og dunkingen kan ha vært kjedet, med tilsvarende fusking?

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lysholm skrev:

Har du sjekket vakumslangene til motoren?

Nei, jeg har ikke det. Kan ta en runde med startgass rundt omkring.

 

Kan også nevne at når jeg kjørte bilen første gang etter dette så var tydeligvis girkassen også «nullstilt», den gitte ikke som normalt de første kilometerne før den normaliserte seg.

 

Merkelig greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ian928 skrev:

Nei, jeg har ikke det. Kan ta en runde med startgass rundt omkring.

 

Kan også nevne at når jeg kjørte bilen første gang etter dette så var tydeligvis girkassen også «nullstilt», den gitte ikke som normalt de første kilometerne før den normaliserte seg.

 

Merkelig greier.

Er vakumslangene gamle så jager motoren og kan gå uryddig. Innlæringen til girkassen er normalt etter nullstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...