Steffen Hansen Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Defender 110 Td5 2004 Noen som har peiling på om det er noe mer enn dyse-tettinger jeg bør sjekke før jeg bestiller ny topp til Td5 da jeg får diesel i olja? Har byttet dyse-tettinger 2 ganger uten at det utgjorde noen forskjell. Det er snakk om en ganske stor lekkasje da jeg ser oljenivået øke etter bare noen få mil med kjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Det eneste stedet hvor diesel kommer i nærheten av motoroljen på en TD5 er jo i toppen - og om det ikke er dysetettingene, så vil mistanken gå mot sprekk i toppen i stedet . Jeg har selv hatt sprekk forbrenningskammer - kjølesystem, og senere dieselsystem - kjølesystem (sistnevnte var interresant da det endte med at det rant diesel ut av ekspansjonstanken...) Men om du har byttet o-ringene to ganger, og fortsatt får mengder med diesel i olja så vil nok fort pilene peke mot en sprekk et sted. Har du sett nøye ned i injectorhullene når du byttet injectorpakninger? selve hullet er utsatt for sprekkdannelse. i sideveggene. Noe annet du kan prøve er naturligvis å ta av toppdekselet, og sette motoren i luftemodus (skru på tenning og trykk på gasspedal 5 ganger). du får da fullt trykk på dieselsystemet fram til dysene, og det bør være mulig å rett og slett se etter lekkasjen. dieselen burde jo vaske vekk den svarte olja. (har ikke prøvd dette selv, men en såpass kraftig lekkasje som du sier du har bør være mulig å observere. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Har du glødet de nye kobberskivene før montering? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steffen Hansen Skrevet 6. april 2019 Forfatter Del Skrevet 6. april 2019 6 minutter siden, YMK skrev: Har du glødet de nye kobberskivene før montering? Nei det har jeg ikke, men har det så mye betydning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Kobberskivene tetter mot sylinder/kompresjon og dieselgalleri. O-ringene på dysene tetter mellom dieselgalleri og motorolje. Sprekk i røret dysa sitter i , feilmontert O-ring (er) eller sprekk annetsteds i toppen er mulige scenarioer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Har du sjekket sylinderbalansen - det kan gi en indikasjon på om du har en feil relatert til en spesifikk sylinder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Uansett, ta av lokket og ta en sjekk. Med diesel i olje og fortsatt bruk av bilen MÅ du sjekke nøye for slitasje. Kamaksel og ruller, alt som beveger seg slites med fortynnet olje. Dumt å kjøpe topp om det er motor du trenger. Og ser du slitasje i toppen har du slitasje lenger ned også, så en titt oppi er lurt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steffen Hansen Skrevet 6. april 2019 Forfatter Del Skrevet 6. april 2019 18 minutter siden, Atle G skrev: Har du sjekket sylinderbalansen - det kan gi en indikasjon på om du har en feil relatert til en spesifikk sylinder. Hvordan sjekker jeg sylynderbalanse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Sylinderbalanse leser du av på diagnose. Dvs, det er verdiene på dysene du leser av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steffen Hansen Skrevet 6. april 2019 Forfatter Del Skrevet 6. april 2019 Ok. Tror og håper jeg oppdaget dette tidlig og at resten av motor er ok, men nå er vi utenfor hva jeg har kunnskap om så da blir det nok et verksted som må se på denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Lokket er lett å ta av, og slitasje ser du enkelt selv også. Og knipser du bilder får du hjelp til å se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 1 time siden, lafterolf skrev: Sylinderbalanse leser du av på diagnose. Dvs, det er verdiene på dysene du leser av. Det er vel bare nesten riktig ... det du leser av er vel hvor mye kraft den enkelte sylinder avgir i forhold til motorens gjennomsnitlige turtall. Hvis en sylinder viser store avvik i forhold til snittet så indikerer det en feil relatert til den sylinderen. Det kan være dysen / tettning eller slitt sylindervegg / dårlig tettning på en ventil eller ?? Leses bare av ved tomgang og +/- 4 er perfekt. +/- 8 er helt ok. Mener at du må over +/- 15 før noe seriøst må gjøres. Eller tar jeg helt feil ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.