Gå til innhold

Td5 diesel i olja


Anbefalte innlegg

Defender 110 Td5 2004

 

 

Noen som har peiling på om det er noe mer enn dyse-tettinger jeg bør sjekke før jeg bestiller ny topp til Td5 da jeg får diesel i olja?
Har byttet dyse-tettinger 2 ganger uten at det utgjorde noen forskjell.
Det er snakk om en ganske stor lekkasje da jeg ser oljenivået øke etter bare noen få mil med kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste stedet hvor diesel kommer i nærheten av motoroljen på en TD5 er jo i toppen - og om det ikke er dysetettingene, så vil mistanken gå mot sprekk i toppen i stedet . Jeg har selv hatt sprekk forbrenningskammer - kjølesystem, og senere dieselsystem - kjølesystem (sistnevnte var interresant da det endte med at det rant diesel ut av ekspansjonstanken...)

 

Men om du har byttet o-ringene to ganger, og fortsatt får mengder med diesel i olja så vil nok fort pilene peke mot en sprekk et sted. Har du sett nøye ned i injectorhullene når du byttet injectorpakninger? selve hullet er utsatt for sprekkdannelse. i sideveggene.

 

Noe annet du kan prøve er naturligvis å ta av toppdekselet, og sette motoren i luftemodus (skru på tenning og trykk på gasspedal 5 ganger). du får da fullt trykk på dieselsystemet fram til dysene, og det bør være mulig å rett og slett se etter lekkasjen. dieselen burde jo vaske vekk den svarte olja. (har ikke prøvd dette selv, men en såpass kraftig lekkasje som du sier du har bør være mulig å observere.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberskivene tetter mot sylinder/kompresjon og dieselgalleri.

O-ringene på dysene tetter mellom dieselgalleri og motorolje.

Sprekk i røret dysa sitter i , feilmontert O-ring (er) eller sprekk annetsteds i toppen er mulige scenarioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, ta av lokket og ta en sjekk. Med diesel i olje og fortsatt bruk av bilen MÅ du sjekke nøye for slitasje. Kamaksel og ruller, alt som beveger seg slites med fortynnet olje. Dumt å kjøpe topp om det er motor du trenger.

 

Og ser du slitasje i toppen har du slitasje lenger ned også, så en titt oppi er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Sylinderbalanse leser du av på diagnose. Dvs, det er verdiene på dysene du leser av.

Det er vel bare nesten riktig ...  det du leser av er vel hvor mye kraft den enkelte sylinder avgir i forhold til motorens gjennomsnitlige turtall. Hvis en sylinder viser store avvik i forhold til snittet så indikerer det en feil relatert til den sylinderen. Det kan være dysen / tettning eller slitt sylindervegg / dårlig tettning på en ventil eller ??  Leses bare av ved tomgang og +/- 4 er perfekt. +/- 8 er helt ok. Mener at du må over +/- 15 før noe seriøst må gjøres.  Eller tar jeg helt feil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...