Gå til innhold

D4 2012 fault transmission control module


Anbefalte innlegg

Under kjøring i går so giret bilen plutselig litt vel hardt ( omtrent som en eldre automat ) i overgangen mellom nedoverbakke og litt brattere oppover etterfulgt av varsel om girkassefeil , hdc , parkbremse m.m 

 

Eg tenkte umiddelbart på brytern på bremsepedal og plukket denne ut . Denne så undelertid fin og hel ut uten antydning til brente merker innvendig.  Noken som har en formening ?  

Legger ved utskrift frå iidtool

discovery fault 2.04.19.pdf

Endret av Admiral von Schneider
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en feilkode som ser ut til å være konkret:

"TCM-Transmission 8spd P0966-12 (AC) Pressure control solenoid B control - circuit low - General electrical failure - circuit short to battery ( on 02-04-2019 12:38:19 at 156352 km )"

 

Kortslutning i solenoid (eller krets til denne) B i ventilhuset. Ut fra teksten styrer denne trykket i gearkassen. Ikke urimelig med påfølgend feilmeldinger og hard giring hvis det er det som er den faktiske feilen. Ser også ut til at denne feilen kom først. 

Hvis det er noenlunde likt som på 6trinns kassen (og det ser det ut til), så er det ganske greit å bytte disse solenoidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , eg fikk faktisk samme tilbakemelding via pm på disco3.co.uk angående solenoide. Men eg tenkte at den helst var for å velge mellom høg og lav gir . Eg sjekka live data på alt som var tilgjengelig via iidtool og både volt ig operasjon av ventiler såg ok ut der då.   Dette er 8spd kassa so får sjekke kor den står. 

 

Eg prøvde å slette alle feil , men dei kom raskt igjen . 

Der har også vært et brus/kaffi uhell i velgerhjulområdet en gang for 1 år eller vel so sia , men meiner det var særdeles lite og blei raskt tørka opp.  Ettersom bilen til tider blir ståande lenge so pleier eg å lade ofte og då naturligvis sjekke for vatn bak  battriet . Eg har aldri sett antydning til lekasje her so rart om den modulen er gåen . 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes veldig gode forklaringer av kassen på nett. Tipper du finner alle nødvendige detaljer og info der. Selv så kjøpte jeg komplett originalt solenoidsett på ebay når jeg først hadde ventilhuset ute.

 

Kort fortalt:

Ned med bunnpanne, ned med ventilhus, av med kontrollmodulen og ut med solenoiden(e). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...