Gå til innhold

Freelander 2 2009 model


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var heldig og snuble over dette forumet her i dag. Trodde landyzone var det nærmeste forumet som var og finne;)

 

Jeg er på utkikk etter en del deler gjerne brukt men også nye om prisen er fornuftig. Rangering etter hva jeg har mest lyst på først.

 

1: svarte side blinklys med svart ramme og gitter.

 

2. Mørk sotete led baklys

 

3. Bakluke håndtak av den nyere typen. SOM kom fra 2012  og opp

 

4. Front grill, evt hel fanger med annen type grill enn orginal, i svart helst. Fanger helst i stornoway gray

 

5. Tak spoiler gjerne i stornoway gray. 

 

Lurer samtidig på om noen her i nærområde har utstyr til og bytte hjullager foran. Jeg har delen:)?

 

 

 

Endret av Freelander 2 follo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har hjullagerverktøyet, men er ikke i nærheten. Settet koster 1700 på biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/verktoysett-kompakthjullager-2000036602 

Relativt kostbart, men tjener seg likevel inn om en skal sammenligne lagerbytte på verksted og DIY på begge sider. Følger du med på finn.no, så hender det at disse dukker opp her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Holder til ikke så langt fra Stavanger/Sandnes. Om du vil betale frakt med norgespakke frem og tilbake, så kan vi alltids bli enige om en form for leie/lån. Jeg mener også å huske at et forum medlem som holder til i Telemark også har dette verktøyet (TeleFree).

 

Du må desverre ha dette for at ting skal bli 100% korrekt. Det er ymse youtubere som har montert lageret uten verktøyet, men da blir ting feil og jobben vil ikke vare. Leser du litt i kommentarfeltene på youtube, så ser du at dette raskt bemerkes. Lageret må drives inn i hubben med press på ytterringen. Det kan ikke gjøres uten verktøyet. Presses lageret inn via drivflensen, så går all belastningen igjennom kulene og lagerbanen ødelegges.

 

Med verktøyet så kan jobben gjøres med fjærbenet på plass i hjulbuen. Av med bremsene og løsne nedre bærekule for å få ut drivakselen.

 

Lager på veg ut ved hjelp av verktøyet:

IMG_20180628_215918573.jpg

IMG_20180628_215921778.jpg

 

Nytt lager på plass. Montering er noenlunde likt, men det brukes en annen split ring bakom flensen og mothold på baksiden av hubben:

IMG_20180630_101247344_HDR.jpg

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 13.04, Mr Rover 75 skrev:

Hei, Holder til ikke så langt fra Stavanger/Sandnes. Om du vil betale frakt med norgespakke frem og tilbake, så kan vi alltids bli enige om en form for leie/lån. Jeg mener også å huske at et forum medlem som holder til i Telemark også har dette verktøyet (TeleFree).

 

Du må desverre ha dette for at ting skal bli 100% korrekt. Det er ymse youtubere som har montert lageret uten verktøyet, men da blir ting feil og jobben vil ikke vare. Leser du litt i kommentarfeltene på youtube, så ser du at dette raskt bemerkes. Lageret må drives inn i hubben med press på ytterringen. Det kan ikke gjøres uten verktøyet. Presses lageret inn via drivflensen, så går all belastningen igjennom kulene og lagerbanen ødelegges.

 

Med verktøyet så kan jobben gjøres med fjærbenet på plass i hjulbuen. Av med bremsene og løsne nedre bærekule for å få ut drivakselen.

 

Lager på veg ut ved hjelp av verktøyet:

IMG_20180628_215918573.jpg

IMG_20180628_215921778.jpg

 

Nytt lager på plass. Montering er noenlunde likt, men det brukes en annen split ring bakom flensen og mothold på baksiden av hubben:

IMG_20180630_101247344_HDR.jpg

Wow. Takk for innholdrikt svar. Kjenner jeg mistet helt lysten til og begynne med det selv uten garasje eller fast grunn (pukk) .

 

Men takk for tilbudet. Men det er litt haster i tilegg da jeg ikke orker og vente særlig lenger på og få på sommer skoa på den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Freelander 2 follo skrev:

Det gjelder vel de fleste biler som er fra tidlig 2000 tall;) men heldigvis finnes det svart arbeid;)

 

 

Hysj, hysj. Husk at du er på et åpent forum... :)

 

Når det er sagt, så er mitt inntrykk av FL2 at den er driftssikker og relativt rimelig på verksted, så det er ikke sikkert at hvitt arbeid blir så dyrt heller. Den deler jo enormt mange deler med Ford og Volvo.

 

Den dagen du eventuelt får ånden over deg til å skru selv, så vil du bli overrasket over hvor mange deler du faktisk kan få på Biltema - om du ikke kan vente på deler fra opphavslandet. Ikke noe problem å få gjennomført en service for 2000-2500 kr om man er villig til å bli litt skitten på hendene. Og siden en liten service koster omlag 6500 kr på FL2, så blir det sabla godt betalt om man gjør det selv - med mindre man tjener over halvannen million i året da. Da lønner det seg å sette det bort. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...