morini Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Seriebilen jeg kjøpte for et par år siden har en sjarmerende patina og er nok ganske original i lakken. Bortsett fra dørtoppene som har transformert til brun kjeks og uansett må skiftes er den ganske rustfri og har tenkt å holde den slik. Fristende bilder av strøkne restaurerte biler på nettet kan sette fart på fantasien, men det er noe eget med en gammel bil som viser tegn til tidens tann. Det er egentlig kun overflaterust, så det burde være mulig å holde det i sjakk ved å amatørflekklakke og eksperimentere med Fluid Film utvendig. Innvendig er jeg litt mer usikker. Det er overflaterust i lakken på dashbordet, innvendig i dørene, gulvet, etc. Jeg orker ikke å demontere alt, pusse, grunne og lakkere, men tenkte en runde med Owatrol rett på muligens kunne gitt effekten jeg ønsker. Jeg har gode erfaringer med Owatrol på mine diverse MC-prosjekter, men den er ganske blank og jeg ønsker et mindre synlig beskyttelseslag. En matt Owatrol hadde nok vært optimal. Er det noen her på forumet som har eksperimentert tilsvarende? Tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Owatrol får du vel i halvblank også? Evt. kan Billakkspesialisten i Oslo sikkert røre sammen noe . De har aldri sviktet meg med mine rare forespørsler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morini Skrevet 3. april 2019 Forfatter Del Skrevet 3. april 2019 I min søken fant jeg på owatrols side en fargefornyer som heter Polytrol, se link: https://owatrol.com/no/bil-motorsykkel/alle-vre-produkter-til-bil-motorsykkel/9229-polytrol.html. Ifølge beskrivelsen passer den ikke helt til formålet, men på bilde 5 (bildet skifter automatisk etter en døll scooter og noen hagemøbler) er det jaggu en seriebil som har blitt mistenkelig blank. Jeg tenker jeg skal eksperimentere litt med denne og vanlig Owatrol på et lite synlig område og se. Om det ikke blir fint er det beine veien til Billakkspesialisten. Takk for tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Patina ekskluderer bruk av fargefornyer i mine øyne. Men diskret flekklakking i riktig eller tilnærmet riktig farge er innafor. Dog er det din bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 (endret) 13 minutter siden, gautes skrev: Men diskret flekklakking i riktig eller tilnærmet riktig farge er innafor. Kan " en profesjonell " lage lakk som ser ferdig patinert ut ? Om man har en ... matt rød bil, og trenger bytte eller male noe detaljer, og de ikke skal skille seg ut som svarte biller i en melpose, er det noen måte få det til på ? Eksemplet mitt under viser at det " trekanta " panelet er gjennomkorrodert, og må byttes. Og da bør jo lakken bli noenlunde i nærheten av sånn bilen ser ut, og ikke moderne og blank og shiny som rett ut av utstillingshallen ( og neda, jeg overvurderer IKKE egne lakkeringskunnskaper heller..... ) Jeg så egentlig for meg å gni den " ganske ferske " lakken med våtslipepapir og evt matte den ned med tynner før den var ferdig herdet, men hva vet jeg vel om sånt..... Forslag ? Endret 3. april 2019 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Sjekk med de som kan det. Du får lakk i alle farger og matthetsgrader hos de som kan dette. Et lite aber er at om en god del år har lakken eldet litt forskjellig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaboli Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Vakker originalbil! Detailing er en vitenskapsfilosofi. På en gammel bil med originallakk er det ofte lite lakk igjen å jobbe med. Det betyr at produkter med slipemidler utgår. Dermed er alternativet ulike vokser, f.eks carnauba. Er det så lite lakk igjen at bart metall og rust kommer igjennom - patina - vil ikke voks være særlig egnet heller. På et par av mine biler har jeg akkurat lagt på et lag kokt linfrøolje. Før dette er overflaten rengjort med clay og avfettet. Resultatet blir en silkematt overflate som optisk korrigerer for en del fargenyanser og skjolder. Noen bruker også en egen klarlakk for rust. Polytrol er litt seigere og etter min oppfatning best egnet på plast. Legger ved et bilde hvor hvor frontplaten rundt grillen ikke er behandlet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 1 minutt siden, gautes skrev: Et lite aber er at om en god del år har lakken eldet litt forskjellig. Bilen ser ut som den har Tyfus fra før, det er nettopp det som gjør den så fin. Den er lappet og utbedret og fixet, men aldri ( i nyere tid ? ) hellakkert tror jeg ! Akkurat sånn en god, gammel sliter skal være ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 (endret) 10 minutter siden, JokerS30 skrev: Jeg så egentlig for meg å gni den " ganske ferske " lakken med våtslipepapir og evt matte den ned med tynner før den var ferdig herdet, men hva vet jeg vel om sånt..... Mulig det går greit også. Men husk at ikke all lakk var tokomponent i tidligere tider. Fikk et bilde av deg for mitt indre øye i full pussemodus,x-antall papirer og ikke minst : En schwær gammeldags høyfjellssol som bleket lakken. Muligviskelærtillillehjernentrengsnå Endret 3. april 2019 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 (endret) " En god håndtverker, er den som klarer å jukse så ingen ser det " - ikke kjempegammelt Nittedalsordtak ! Her ser vi et godt eksempel på at.. glansgrade varierer litt. Å male det som er flasset av ved hengslene, og på torpedoen, og ikke få det til å stikke seg helt ut, er et must om det skal se bra ut..... Endret 3. april 2019 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaboli Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Et spectrophotometer scanner lakken og gir deg riktig farge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Elbow grease er allede på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Kall meg psyko (hei, din psyko!), men eg synest det er ein del av sjarmen når ein har enkelte deler som skiller seg litt ut her og der. Det er teikn på ein pågåande vedlikehaldsprosess og dagens nymonterte, blanke detalj er morgondagens halvpatina og neste års kjempepatina. No treng ein jo ikkje høgglanspolere dei nye tinga, men for mykje sliping og "juks" er juks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Jeg har akkurat kjøpt meg litt mer Maskinemalje til Litjkar'n. Der la jeg merke til følgende produkt for mattere finish: http://www.esbjergpaints.dk/da/produkter/esbjerg-matteringspasta/ Minnes også at andre har tilsatt malingen slipepasta for å få en mer patinert finish. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.