Gå til innhold

Owatrol for å bremse patinering?


morini

Anbefalte innlegg

Seriebilen jeg kjøpte for et par år siden har en sjarmerende patina og er nok ganske original i lakken. Bortsett fra dørtoppene som har transformert til brun kjeks og uansett må skiftes er den ganske rustfri og har tenkt å holde den slik. Fristende bilder av strøkne restaurerte biler på nettet kan sette fart på fantasien, men det er noe eget med en gammel bil som viser tegn til tidens tann.

 

Det er egentlig kun overflaterust, så det burde være mulig å holde det i sjakk ved å amatørflekklakke og eksperimentere med Fluid Film utvendig. Innvendig er jeg litt mer usikker. Det er overflaterust i lakken på dashbordet, innvendig i dørene, gulvet, etc. Jeg orker ikke å demontere alt, pusse, grunne og lakkere, men tenkte en runde med Owatrol rett på muligens kunne gitt effekten jeg ønsker. Jeg har gode erfaringer med Owatrol på mine diverse MC-prosjekter, men den er ganske blank og jeg ønsker et mindre synlig beskyttelseslag. En matt Owatrol hadde nok vært optimal. Er det noen her på forumet som har eksperimentert tilsvarende? Tips?

 

 

Land Rover 16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min søken fant jeg på owatrols side en fargefornyer som heter Polytrol, se link: https://owatrol.com/no/bil-motorsykkel/alle-vre-produkter-til-bil-motorsykkel/9229-polytrol.html. Ifølge beskrivelsen passer den ikke helt til formålet, men på bilde 5 (bildet skifter automatisk etter en døll scooter og noen hagemøbler) er det jaggu en seriebil som har blitt mistenkelig blank. Jeg tenker jeg skal eksperimentere litt med denne og vanlig Owatrol på et lite synlig område og se. Om det ikke blir fint er det beine veien til Billakkspesialisten. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, gautes skrev:

Men diskret flekklakking i riktig eller tilnærmet riktig farge er innafor.

 

Kan " en profesjonell " lage lakk som ser ferdig patinert ut ?

Om man har en ... matt rød bil, og trenger bytte eller male noe detaljer, og de ikke skal skille seg ut som svarte biller i en melpose, er det noen måte få det til på ?

Eksemplet mitt under viser at det " trekanta " panelet er gjennomkorrodert, og må byttes. Og da bør jo lakken bli noenlunde i nærheten av sånn bilen ser ut, og ikke moderne og blank og shiny som rett ut av utstillingshallen ( og neda, jeg overvurderer IKKE egne lakkeringskunnskaper heller.....:rolleyes: )

Jeg så egentlig for meg å gni den " ganske ferske " lakken med våtslipepapir og evt matte den ned med tynner før den var ferdig herdet, men hva vet jeg vel om sånt.....


Forslag ?

IMG_7879.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med de som kan det.

Du får lakk i alle farger og matthetsgrader hos de som kan dette.

Et lite aber er at om en god del år har lakken eldet litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker originalbil! B)

Detailing er en vitenskapsfilosofi. På en gammel bil med originallakk er det ofte lite lakk igjen å jobbe med. Det betyr at produkter med slipemidler utgår. Dermed er alternativet  ulike vokser, f.eks carnauba. Er det så lite lakk igjen at bart metall og rust kommer igjennom - patina - vil ikke voks være særlig egnet heller. På et par av mine biler har jeg akkurat lagt på et lag kokt linfrøolje. Før dette er overflaten rengjort med clay og avfettet. Resultatet blir en silkematt overflate som optisk korrigerer for en del fargenyanser og skjolder. Noen bruker også en egen klarlakk for rust. Polytrol er litt seigere og etter min oppfatning best egnet på plast.

Legger ved et bilde hvor hvor frontplaten rundt grillen ikke er behandlet.

 

L1020685.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gautes skrev:

Et lite aber er at om en god del år har lakken eldet litt forskjellig.

 

Bilen ser ut som den har Tyfus fra før, det er nettopp det som gjør den så fin. Den er lappet og utbedret og fixet, men aldri ( i nyere tid ? ) hellakkert tror jeg !


Akkurat sånn en god, gammel sliter skal være !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, JokerS30 skrev:

Jeg så egentlig for meg å gni den " ganske ferske " lakken med våtslipepapir og evt matte den ned med tynner før den var ferdig herdet, men hva vet jeg vel om sånt.....

Mulig det går greit også. Men husk at ikke all lakk var tokomponent i tidligere tider.

 

Fikk et bilde av deg for mitt indre øye i full pussemodus,x-antall papirer og ikke minst : En schwær gammeldags høyfjellssol som bleket lakken.B)

 

Muligviskelærtillillehjernentrengsnå

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" En god håndtverker, er den som klarer å jukse så ingen ser det "

 

-  ikke kjempegammelt Nittedalsordtak !

 

Her ser vi et godt eksempel på at.. glansgrade varierer litt. Å male det som er flasset av ved hengslene, og på torpedoen, og ikke få det til å stikke seg helt ut, er et must om det skal se bra ut.....

 

 

IMG_7877.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg psyko (hei, din psyko!), men eg synest det er ein del av sjarmen når ein har enkelte deler som skiller seg litt ut her og der. Det er teikn på ein pågåande vedlikehaldsprosess og dagens nymonterte, blanke detalj er morgondagens halvpatina og neste års kjempepatina. No treng ein jo ikkje høgglanspolere dei nye tinga, men for mykje sliping og "juks" er juks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...