Gå til innhold

Farlig hengerfeste D3/D4


Fred Ivar

Anbefalte innlegg

Tror mer at den er designet for å sette seg bedre fast jo mere press den får opp. Pga av sporets utforming, som blir som en kon. Smalner lengre opp. 

Lengre opp du får kroken, lengre ut vil låse pinne komme, og holde den på plass. 

Eg la på litt mere stål på kroken, og har filt den til slik at det ble trangere, justerte også tann kransen på akslingen man vrir, banket festet opp mens eg roterte aksling, fikk låse pinne ut noen mm til. 

Kjørt noen ggr m maskin henger og maskin. Ingen slark enda. 

Ser ikke for meg at det helt skal begynne slarke uten belastning. Tror ene utfordringen er design på låse pinne og at den ikke kommer langt nok ut. Den skrår altfor mye, slik at det er rom for at kroken kan slippe ned akkurat nok til at den etterhvert begynner slarke. 

Tror også selve låse mekanisme har mulighet for litt vandring. Aksling med tannhjulet i forhold til det lille metall lokket som skal hindre rostering når det er låst. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har et hengerfeste som ikke har vært av på lenge, nøkkelen fungerer ikke og slikt. Tenkte å bare la det stå på. Men det er litt slark i det så jeg kunne tenkt meg en slik låseplate. Noen som vet hvor man kan bestille en slik for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nøden kommer langt med 6-8mm plate og vinkel kutter. 

Skjær ut etter tegning og bor de 2 hullene. Platen trenger jo ikke være maskinert ut. Så lenge den presser kroken opp og holder den, er det vel greit. 

Det var meningen min å lage en slik selv, men nå fikk eg tak i en plate, så da slipper eg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det føltes utrygt da det begynte å kakle fra hengerfestet med noe hengende etter - jeg trodde først det var noe galt med hengeren. Synes egentlig at 3,5 tonn er i overkant høy spec for en så liten bil, og ihvertfall på et avtagbart hengerfeste - det er jo bare tøysete...

 

Men jeg satte nå på en slik - delenummer VUB501430 (tror det er en Witter - Google) på min 2006 D3. Den sitter bra fast med fjærbelastet låsepinne som skrus inn, samt at armene skrus fast i rammevangene under. Kan være litt knot å få løs de eksisterende boltene i ramma som må ut ifm montering, mener å huske at den ene siden var en bolt mens den andre faktisk var en langhylset mutter - bruk nøkler på begge sidene samtidig og ikke begynn med varme som jeg gjorde - er ikke nødvendig. Og så lurer jeg på om det er litt ulike rammefester på D3 og D4, men husker ikke helt om det medførte ulike delenumre eller om festingen bare måtte gjøre litt annerledes... Bildene under varierer litt, den øverste ser ut til å ha en lås av noe slag - min har ikke det, men dere skjønner ideen. 

 

image.png

 

image.png

 

image.png

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...