oggioffshore Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Ser eg må legge på litt sveis på låse pinne, da den ikke ligger helt nedpå stålet i ramma.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andershauk Skrevet 7. mars 2020 Del Skrevet 7. mars 2020 Blir spennende og se om du finner en permanent løsning på problemet rundt avtagbart hengerfeste Jeg har slått meg til ro med at jeg har et fastmontert avtagbart hengerfeste, av den enkle grunn at jeg er redd det blir slakk i det om jeg tar det av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 7. mars 2020 Del Skrevet 7. mars 2020 Tror eg e inne på noe med at det stikker for langt opp, slik at det ikke kiler seg skikkelig fast i sporet, pluss det er for lite gods der låse pinne skal hvile i nedre del av hull i ramma... Uansett, når eg får bolten så langt ut som den er nå, kan ikke festet ramle ut, selv om det slarker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josda Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Jeg sliter også med slakk i hengerfeste, men har nå ordnet dette med en slik plate som er vist til i tidligere innlegg, dette fungerer strålende. Jeg sjekket en del rundt dette problemet i sommer, da jeg skulle kjøre med campingvogn, og syns det ble svært irriterende med den klakkelyden som som kom av slakk i hengerfestet. Slik jeg ser det sitter hengerfestet tight og fint når jeg monterer det, men når jeg setter på henger og det får litt press nedover, så glipper låsebolt litt tilbake, slik at hengerfestet kommer litt ned, og dermed blir det slakk i hengerfestet. Ser ikke ut som det er noen fare for at låsebolt skal glippe lenger tilbake enn det den gjør, men jeg valgte å montere låseplate for sikkerhets skyld, og da ble det jo stille også. Noen som vet om det går an å fikse dette slik at låsebolt ikke skal kunne glippe tilbake? Kan det være en feil på selve låsemekanismen, som kan repareres? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Det er slitt, av ikke å ha blitt tatt av etter bruk. Om det er crossmember, låsetappen eller hengerfestet... Noe av reklamasjonsarbeidet som ble utført var å bytte bakre bjelke hvor tilkoblingen sitter. Om det også ble forsynt nytt feste vet jeg ikke. Mye lesing på uk forumet. Jeg tauer lite, og monterer låseplaten sammen med hengerfestet hver gang. Unntaket må være hjemme rundt husene her, bare for å slippe trille manuelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 1 time siden, josda skrev: Jeg sliter også med slakk i hengerfeste, men har nå ordnet dette med en slik plate som er vist til i tidligere innlegg, dette fungerer strålende. Jeg sjekket en del rundt dette problemet i sommer, da jeg skulle kjøre med campingvogn, og syns det ble svært irriterende med den klakkelyden som som kom av slakk i hengerfestet. Slik jeg ser det sitter hengerfestet tight og fint når jeg monterer det, men når jeg setter på henger og det får litt press nedover, så glipper låsebolt litt tilbake, slik at hengerfestet kommer litt ned, og dermed blir det slakk i hengerfestet. Ser ikke ut som det er noen fare for at låsebolt skal glippe lenger tilbake enn det den gjør, men jeg valgte å montere låseplate for sikkerhets skyld, og da ble det jo stille også. Noen som vet om det går an å fikse dette slik at låsebolt ikke skal kunne glippe tilbake? Kan det være en feil på selve låsemekanismen, som kan repareres? Låse anordning som skal hindre bolten i å bevege seg, er det grønne håndtaket, med en låse tapp i metall som stopper mot den røde plast greien på festet.... Såvidt eg kan forstå.. Tror pinnen alltid vil gli litt tilbake pga av konstruksjon.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Hvordan er det med pkk og en slik brakett skrudd fast på kroken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Ta det bort?Både plate og krok. Med mindre du har henger med på tur da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 9. mars 2020 Del Skrevet 9. mars 2020 Har hatt mitt montert med platen på ved PKK. Kan man si det er et avtagbart hengerfeste om det er boltet fast? I såfall er alle hengerfester avtagbare Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 9. mars 2020 Del Skrevet 9. mars 2020 På 8.3.2020 den 20.15, oggioffshore skrev: Låse anordning som skal hindre bolten i å bevege seg, er det grønne håndtaket, med en låse tapp i metall som stopper mot den røde plast greien på festet.... Såvidt eg kan forstå.. Tror pinnen alltid vil gli litt tilbake pga av konstruksjon.... Og seff det blanke lokket, er med på å stoppe aksling fra å kunne skyve pinnen tilbake... Glemte det i farta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 10. mars 2020 Del Skrevet 10. mars 2020 På 7.3.2020 den 0.53, oggioffshore skrev: Ser eg må legge på litt sveis på låse pinne, da den ikke ligger helt nedpå stålet i ramma.... Kan en annen løsning være å borre/gjenge inn en 4-5 mm skrue i enden av låsepinnen, for så å kunne skru/dra låsepinnen bedre inn i rammehullet som skal holde denne på plass? På denne måten vil gjerne den konede låsepinnen dra hengerfeste bedre i lås (Dårlig autohand tegning på bilder, men du skjønner mulig tanken?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 10. mars 2020 Del Skrevet 10. mars 2020 Kanskje vært bedre å lage hull, og banke inn en liten kile til å stramme den opp. Trekke pinne lengre ut Samtidig må man eventuelt ha av det blanke lokket på siden slik at akslingen man vrir på, ikke stopper der. Eller man kan seff trekke ut grønt håndtak, mens man gjør dette. Utfordringen er å hindre slakk mellom pinne og hull i rammen på bilen, hos meg var det så stor glipe at den var ikke i fysisk kontakt med ramma. Tror også at originalt er den skreddet for mye. Pluss at det er litt dø gang på måten låse pinne og aksling man vrir på, er konstruert. Skal legge på sveis, slik at enden på pinne blir tykkere, så filer eg den ned, slik at den er flat mot ramme. Lager den så trang at man må slå kroken opp, mens man vrir aksling og presser pinne inn i hull / ramme... Om det var forståelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helge77 Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Jeg sendte en mail til Sandven i Bergen å di hadde ikke hørt om at det var tilfeller kroken har falt av å det ble dekket ny av leverandør Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
E-Hammer Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 så glad for jeg fant denne tråden nå. Jeg fikk feil på PKK på dette. Og i tillegg har Nardo bil brukt flere mnd. på å gi meg prisoverslag på ønskede reparasjoner. Så tålmodigheten er ikke tilstede ovenfor de lengre. Hengerfestet på bilen min er knapt brukt. Det så nesten ubrukt ut når jeg kjøpte den. Jeg har en fritidshenger som jeg pakker om med litt sekker, kano osv. Men aldri spesielt tung. på PKK her i vinter så får jeg da altså feil på slarke i hengerfeste. Sendte de en purring nå, med oppdatering om det som er beskrevet her om hengerfestet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Jeg tok en Tlf med min nærmeste forhandler, da det ble kjent via farlige produkter siden. Han hadde hatt en henvendelse dagen før, uten at det gjorde saken min bedre. Kanskje det er bedre om bilen er under garanti? Jeg handlet en låseplate fra AF, og skrur den på hver gang jeg skal kjøre med henger. To stk 19mm fastnøkler/skrallenøkkel også sitter det fast. Vet det ikke skal være nødvendig, men å punge ut 30’ i utbedring er liksom ikke aktuelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 Forstår ikke helt, hvordan det blir slitt av å være montert hele tiden. Den kjøper eg ikke. Hatt andre biler, som aldri har hatt dette problemet. Tok det f. Eks aldri av A6'n eg hadde. Stod på da eg kjøpte og solgte bilen. Er nok mest en design utfordring med D3'n sitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 Det slites når det rister. Særlig i kilen vises slitasjen godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
E-Hammer Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 5 timer siden, lafterolf skrev: Det slites når det rister. Særlig i kilen vises slitasjen godt. Mitt hengerfeste har stort sett vært i avmontert. Kun etter sen sommeren i år at det har stått "fast" på. Og siden jeg sykler til jobb, og fruen har annen bil. Så er det ikke kjørt mange km med hengerfestet påmontert. Så jeg kjøper ikke argumentet deres helt der altså. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helge77 Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 Jeg tror ikke jeg bruker tid på å stresse med dette min ble montert for nermere 6 år siden å ikke vert av siden. Å den sitter bom fast. Sikkert rustet fast nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Noen som har en slik låse brakett? Tenker eg gjør det enkelt og låser krok med en slik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 Ser på tegningen av brakett, at det brukes 8mm stål. Er ikke det noe overkill? Fikk noe 4mm rustfri plate, som burde holde i massevis. Med tanke på max krok vekt som er rundt 130-140 kg så gir vel ikke 4mm stål etter, eller knekker? Kanskje noen metallurgy som kan beregne dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 Vekten er nok det om bilen står stille, men i fart på ujevn veg vil det komme slag. Rustfriplate er ikke mitt førstevalg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 Tror nok svart stål er bedre. Trodde disse UK platene var i rustfritt... Det kommer nok slag, men det vil eg tro er mest i lengde retning... Ned ad rettet kraft på kroken kan ikke være allverden i fart. Vekta ligger jo mest på henger akslingen, bilens fjører vil vel også dempe litt på de kreftene. Lett synsing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olav Haavardsholm Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 Du merker tydelig vertikale krefter på hengerfestet når du kjører over fartsdumper. Med boggihenger blir det enda verre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 Litt synsing fra min side også. Jeg har tenkt at kroken er designet sånn at den setter seg bedre desto mer last det er på den, låsetappen er der kun for å holde den på plass når den er ubelastet, låsetappen slites når kroken ikke er belastet fordi det da blir bevegelse. Oppgaven til låseplata er den samme som låsetappen, nemlig å holde den på plass når kroken ikke er belastet. Under kjøring i humper osv. vil en kanskje noen ganger avlaste kroken, spesielt ved feillastet henger, om ikke en da har noe som holder kroken på plass vil den falle ut. Som sagt er ikke dette noe jeg er sikker på, bare tenkt at det er sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.