Gå til innhold

Farlig hengerfeste D3/D4


Fred Ivar

Anbefalte innlegg

IMG_20200307_002159.jpg

IMG_20200307_002155.jpg

IMG_20200307_002204.jpg

IMG_20200307_002215.jpg

IMG_20200307_002130.jpg

Ser eg må legge på litt sveis på låse pinne, da den ikke ligger helt nedpå stålet i ramma.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende og se om du finner en permanent løsning på problemet rundt avtagbart hengerfeste:)

Jeg har slått meg til ro med at jeg har et fastmontert avtagbart hengerfeste, av den enkle grunn at jeg er redd det blir slakk i det om jeg tar det av:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg e inne på noe med at det stikker for langt opp, slik at det ikke kiler seg skikkelig fast i sporet, pluss det er for lite gods der låse pinne skal hvile i nedre del av hull i ramma... 

Uansett, når eg får bolten så langt ut som den er nå, kan ikke festet ramle ut, selv om det slarker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med slakk i hengerfeste, men har nå ordnet dette med en slik plate som er vist til i tidligere innlegg, dette fungerer strålende. Jeg sjekket en del rundt dette problemet i sommer, da jeg skulle kjøre med campingvogn, og syns det ble svært irriterende med den klakkelyden som som kom av slakk i hengerfestet. Slik jeg ser det sitter hengerfestet tight og fint når jeg monterer det, men når jeg setter på henger og det får litt press nedover, så glipper låsebolt litt tilbake, slik at hengerfestet kommer litt ned, og dermed blir det slakk i hengerfestet. Ser ikke ut som det er noen fare for at låsebolt skal glippe lenger tilbake enn det den gjør, men jeg valgte å montere låseplate for sikkerhets skyld, og da ble det jo stille også. Noen som vet om det går an å fikse dette slik at låsebolt ikke skal kunne glippe tilbake? Kan det være en feil på selve låsemekanismen, som kan repareres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitt, av ikke å ha blitt tatt av etter bruk. Om det er crossmember, låsetappen eller hengerfestet...  

Noe av reklamasjonsarbeidet som ble utført var å bytte bakre bjelke hvor tilkoblingen sitter. Om det også ble forsynt nytt feste vet jeg ikke. Mye lesing på uk forumet. 
Jeg tauer lite, og monterer låseplaten sammen med hengerfestet hver gang. Unntaket må være hjemme rundt husene her, bare for å slippe trille manuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, josda skrev:

Jeg sliter også med slakk i hengerfeste, men har nå ordnet dette med en slik plate som er vist til i tidligere innlegg, dette fungerer strålende. Jeg sjekket en del rundt dette problemet i sommer, da jeg skulle kjøre med campingvogn, og syns det ble svært irriterende med den klakkelyden som som kom av slakk i hengerfestet. Slik jeg ser det sitter hengerfestet tight og fint når jeg monterer det, men når jeg setter på henger og det får litt press nedover, så glipper låsebolt litt tilbake, slik at hengerfestet kommer litt ned, og dermed blir det slakk i hengerfestet. Ser ikke ut som det er noen fare for at låsebolt skal glippe lenger tilbake enn det den gjør, men jeg valgte å montere låseplate for sikkerhets skyld, og da ble det jo stille også. Noen som vet om det går an å fikse dette slik at låsebolt ikke skal kunne glippe tilbake? Kan det være en feil på selve låsemekanismen, som kan repareres?

Låse anordning som skal hindre bolten i å bevege seg, er det grønne håndtaket, med en låse tapp i metall som stopper mot den røde plast greien på festet.... Såvidt eg kan forstå.. 

Tror pinnen alltid vil gli litt tilbake pga av konstruksjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med pkk og en slik brakett skrudd fast på kroken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2020 den 20.15, oggioffshore skrev:

Låse anordning som skal hindre bolten i å bevege seg, er det grønne håndtaket, med en låse tapp i metall som stopper mot den røde plast greien på festet.... Såvidt eg kan forstå.. 

Tror pinnen alltid vil gli litt tilbake pga av konstruksjon....

Og seff det blanke lokket, er med på å stoppe aksling fra å kunne skyve pinnen tilbake... Glemte det i farta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2020 den 0.53, oggioffshore skrev:

IMG_20200307_002159.jpg

IMG_20200307_002155.jpg

IMG_20200307_002204.jpg

IMG_20200307_002215.jpg

IMG_20200307_002130.jpg

Ser eg må legge på litt sveis på låse pinne, da den ikke ligger helt nedpå stålet i ramma.... 

Kan en annen løsning være å borre/gjenge inn en 4-5 mm skrue i enden av låsepinnen, for så å kunne skru/dra låsepinnen bedre inn i rammehullet som skal holde denne  på plass? På denne måten vil gjerne den konede låsepinnen dra hengerfeste bedre i lås (Dårlig autohand tegning på bilder, men du skjønner mulig tanken?)

1.JPG

2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vært bedre å lage hull, og banke inn en liten kile til å stramme den opp. Trekke pinne lengre ut 

Samtidig må man eventuelt ha av det blanke lokket på siden slik at akslingen man vrir på, ikke stopper der. 

Eller man kan seff trekke ut grønt håndtak, mens man gjør dette. 

 

Utfordringen er å hindre slakk mellom pinne og hull i rammen på bilen, hos meg var det så stor glipe at den var ikke i fysisk kontakt med ramma. 

Tror også at originalt er den skreddet for mye. Pluss at det er litt dø gang på måten låse pinne og aksling man vrir på, er konstruert. 

 

Skal legge på sveis, slik at enden på pinne blir tykkere, så filer eg den ned, slik at den er flat mot ramme. Lager den så trang at man må slå kroken opp, mens man vrir aksling og presser pinne inn i hull / ramme... Om det var forståelig 

 

 

IMG_20200310_103013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

så glad for jeg fant denne tråden nå. 
Jeg fikk feil på PKK på dette. Og i tillegg har Nardo bil brukt flere mnd. på å gi meg prisoverslag på ønskede reparasjoner. Så tålmodigheten er ikke tilstede ovenfor de lengre.
Hengerfestet på bilen min er knapt brukt. Det så nesten ubrukt ut når jeg kjøpte den. Jeg har en fritidshenger som jeg pakker om med litt sekker, kano osv. Men aldri spesielt tung. på PKK her i vinter så får jeg da altså feil på slarke i hengerfeste. 
Sendte de en purring nå, med oppdatering om det som er beskrevet her om hengerfestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en Tlf med min nærmeste forhandler, da det ble kjent via farlige produkter siden. Han hadde hatt en henvendelse dagen før, uten at det gjorde saken min bedre. Kanskje det er bedre om bilen er under garanti? 
Jeg handlet en låseplate fra AF, og skrur den på hver gang jeg skal kjøre med henger. To stk 19mm fastnøkler/skrallenøkkel også sitter det fast. Vet det ikke skal være nødvendig, men å punge ut 30’ i utbedring er liksom ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt, hvordan det blir slitt av å være montert hele tiden. Den kjøper eg ikke. 

Hatt andre biler, som aldri har hatt dette problemet. Tok det f. Eks aldri av A6'n eg hadde. Stod på da eg kjøpte og solgte bilen. 

Er nok mest en design utfordring med D3'n sitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Det slites når det rister. Særlig i kilen vises slitasjen godt.

Mitt hengerfeste har stort sett vært i avmontert. Kun etter sen sommeren i år at det har stått "fast" på. Og siden jeg sykler til jobb, og fruen har annen bil. Så er det ikke kjørt mange km med hengerfestet påmontert. Så jeg kjøper ikke argumentet deres helt der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en slik låse brakett? Tenker eg gjør det enkelt og låser krok med en slik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser på tegningen av brakett, at det brukes 8mm stål. 

Er ikke det noe overkill? 

Fikk noe 4mm rustfri plate, som burde holde i massevis. 

Med tanke på max krok vekt som er rundt 130-140 kg så gir vel ikke 4mm stål etter, eller knekker? 

 

Kanskje noen metallurgy som kan beregne dette :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok svart stål er bedre. 

Trodde disse UK platene var i rustfritt... 

Det kommer nok slag, men det vil eg tro er mest i lengde retning... 

Ned ad rettet kraft på kroken kan ikke være allverden i fart. Vekta ligger jo mest på henger akslingen, bilens fjører vil vel også dempe litt på de kreftene. 

Lett synsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker tydelig vertikale krefter på hengerfestet når du kjører over fartsdumper. Med boggihenger blir det enda verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synsing fra min side også.

Jeg har tenkt at kroken er designet sånn at den setter seg bedre desto mer last det er på den, låsetappen er der kun for å holde den på plass når den er ubelastet, låsetappen slites når kroken ikke er belastet fordi det da blir bevegelse. Oppgaven til låseplata er den samme som låsetappen, nemlig å holde den på plass når  kroken ikke er belastet. Under kjøring i humper osv. vil en kanskje noen ganger avlaste kroken, spesielt ved feillastet henger, om ikke en da har noe som holder kroken på plass vil den falle ut.

Som sagt er ikke dette noe jeg er sikker på, bare tenkt at det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...