Gå til innhold

Dekkprofil / rulleomkrets i vognkort


dolomite

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Jeg har snakket med Biltilsynet om bytte av dekker fra  standard 215 R 16 til 'noe større' for å takle enkel offroad kjøring.  Han kom med en lang regle, men hovedkrav er at rulleomkrets må være innenfor 5% av det som står I vognkort.  I mine vognkort for diverse RRC star 201 R 16 eller 215 R 16, men ingenting om profil..  Jeg mener å ha hørt at såkalt 80-profil er det som generelt kalles for fullprofil.  Rulleomkrets blir I så fall å lese fra en dertil egnet kalkulator.

 

Kan noen bekrefte at dette stemmer? 

 

Dekkinformasjon.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

Det er korrekt. Dersom profil ikke er nevnt, så er normal profil 80. Er det høyere eller lavere så skal det være i dimensjonsbeskrivelsen. Det eksisterer jo også dimensjoner som er _over_ 80. :)

 

 

Mon om biltilsynet vil godta at 'jeg trodde' at refererte 205 R 16 vil si 90-profil og monterer et 33'' for eksempel.  Vil det nektes godkjent eller vil jeg måtte skifte giring på speedometer og andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye riktig her, men 205R16 er ikke 80-profil.

 

Da heter dekket 205/80R16.

 

Og dersom det ikke står profil er det ikke korrekt at dekk har normalprofil 80. Tidligere var det sagt at normalprofil var 85. Men, det er heller ikke alltid korrekt.

 

Se vedlagt tabell jeg har lagd. Utfra den kan man regne at det tekniske data oppgir gir en profil på litt over 82 for et 205R16-dekk.

 

Ønsker dere en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Dekkdimensjoner.doc

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

STRO-boka sier at 205r16 har omkrets på 2245mm. Den sier også at dette er 82profil. 

 

De et betyr at +5% er 2357,25mm

245/75-16 har 2361mm, og er for stort.. men i 70profil er alt ok 

 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ser i tabellen jeg har vedlagt ovenfor: 245/75R16 er 4,2 % større enn 205-16 (205R16) i diameter. Data for 205-dekket er oppgitt av JLR. 

 

Generelt, når dere regner rulleomkrets på bildekk er pi = 3,04.

 

Da blir rulleomkrets for 75-dekket 2353 mm.

 

Men 245/75R16 går ikke på original Discovery 1 (94/95-mod).Jeg hadde en «glipp» i regneferdigheter og logikk for en stund siden, kjøpte slike dekk, monterte. Hadde ikke sving, uten å deformere mye foran. Solgte dekk igjen.

 

Andreas kjører med 245/75R16 på sin D1 95-mod. Den bilen er hevet 2 tommer.

Endret av Elvehundre
Korrigert tall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Elvehundre skrev:

Hvis dere ser i tabellen jeg har vedlagt ovenfor: 245/75R16 er 4,2 % større enn 205-16 (205R16) i diameter. Data for 205-dekket er oppgitt av JLR. 

 

Generelt, når dere regner rulleomkrets på bildekk er pi = 3,04.

 

Da blir rulleomkrets for 75-dekket 2353 mm.

 

Men 245/75R16 går ikke på original Discovery 1 (94/95-mod).Jeg hadde en «glipp» i regneferdigheter og logikk for en stund siden, kjøpte slike dekk, monterte. Hadde ikke sving, uten å deformere mye foran. Solgte dekk igjen.

 

Andreas kjører med 245/75R16 på sin D1 95-mod. Den bilen er hevet 2 tommer.

 

..så med 2'' hev på min RRC vil 245/75R16 kunne gå uten for mye eduksjon I sving radius?  Øvrigheten godtar vel ikke at dekket subber mot rammen..?

Akkurat nå, dolomite skrev:

eduksjon = reduksjon !excl

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dekket borti noen steder justeres det med stopskruen på knokkelhuset.

 

Jeg kjørte 245-bredde på rrc og D1 uten heving. Kan ikke huske det tok borti noe foran hjulene. Ikke sikkert vi hadde samme støtfanger kanskje. Hadde ikke heving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lafterolf skrev:

Tar dekket borti noen steder justeres det med stopskruen på knokkelhuset.

 

Jeg kjørte 245-bredde på rrc og D1 uten heving. Kan ikke huske det tok borti noe foran hjulene. Ikke sikkert vi hadde samme støtfanger kanskje. Hadde ikke heving.

 

Var foran fremhjulet jeg hadde utfordring på min D1. Støtfanger og spoiler etc. Andreas har ikke slikt på sin bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...