Gå til innhold

Picnicskinke, best før. Ufrivilleg jackass...


radovan

Anbefalte innlegg

Den beste kjøttmaten jeg spiser har akkurat begynt å lukte.

Perlemorskimmer på utsiden.

Skylles godt (usmak) og tilberedes .

Kniven kan oftest ligge i ro i skuffen da.

 

Hermetikken sjekkes etter austbøs kriterier.

Skikkelig gammel hermetikk skulle ikke ha bulker i boksen hvis den skulle holde lenge , jrf min far.

Det var noe med overflatebehandlingen synes jeg å huske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfallskverna??

Alt går i grisen, var det vi pleide å si...   :rolleyes: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, corpusviridans skrev:

mat for  voksne mannfolk og aldeles ikke så ille som mange vil ha det til, men rakfisk er bedre.

Surströmming er vel ein av dei tinga ein berre burde ha prøvd, men eg er redd for å øydelegge lysta på sursild og slikt. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gaute skriver kan ikke hermetikkbokser være bulkete, da ødelegges emaljen på innsiden og holdbarheten forringes veldig.

 

Er nøye på å ikke kjøpe bulka hermetikk.

 

Dersom hermetikkboksen buler, slik som pæreboksen på bildet ovenfor i tråden er et eksempel på, skal ikke innholdet spises. Normalt sett, lukt og smak spiller selvsagt inn.

 

Surstrømning er en delikatesse. Med smør, løk, potet, osv. I tynn lefse. Delikatesse, på samme måte som anna fisk som er lagt ned i en butt og gravd ned og tatt opp av jorda etter 2 hundre år, som Øystein Sunde, eller hvem det nå var, synger om. Rakfisk er også uspiselig uten alskens tilbehør. Er den spiselig uten tilbehør så kan det umulig være rakfisk.

 

Altså flesteparten som spiser rakfisk, surstrømning osv har på forhånd så stort inntak av sterke varer fra Vinmonopol, unntaksvis egen produksjon (som ikke er lovlig), at de kan spise hva som helst.

 

Vil derfor si at jeg, ettersom jeg fremdeles etter ca 40 år driver og "blander ut" tidlige år med "noe" over moderat inntak av alkohol, og som derfor er det som heter avholdsmann, kan gå god for at rakfisk og surstrømming er delikatesser når de får passende mengde tilbehør.

 

Har kun spist rakfisk noen år. Og har spist surstrømming.

 

Når det gjelder det siste har jeg noen råd å gi. Hvis man har kjøpt en boks surstrømming og den av forskjellige årsaker blir stående i kjellerboden skal man ved første tegn til at boksen buler få fjernet boksen så raskt som mulig.

 

Hos meg skjedde følgende: Kom ned i kjelleren og så toppen av boksen bule. Gjorde ikke noe med dette. En dag noen uker eller måneder senere jeg kom i kjelleren begynte boksen å ligne en ball, kanskje. Altså bul over og bul under. Da ble boksen forsiktig båret opp og satt ved siden av garasjen. En dag tenkte jeg de var nærme huset, forsiktig fikk jeg båret boksen ned på en støpt platting i hagen. Dere skjønner selvfølgelig at nå var fornuften forlatt denne mannen. Der sto boksen, ganske nært naboens uteplass. I SOLA. Altså, hvor tankeløs kan man bli. I et lyst øyeblikk kom jeg til å tenke på dette, det kan jo ikke være bra hvis trykket bygger seg opp.

 

En dag sønn og kjæreste var hjemme forbarmet kjæresten seg over boksen, hentet den fra haven, vi la den i et stort metallspann og fikk satt på lokk. Skikkelig. Så ble denne eminente matretten levert på spesialavfall.

 

Hermetikkbokser tåler masse. Dere andre vet nå at jeg har testet dette. Sitter egentlig å lurer på om jeg skal teste hva som skal til før en slik boks virkelig "går i lufta".

 

At det tok mange år før jeg dristet meg på å teste surstrømming har sin årsak. I "røvertiden", altså overgangen fra vilter ungdom til fornuftig mann (noe som når jeg tenker etter ikke har skjedd, altså "fornuftig") jobbet en fetter i Sverige. Sent 70-tallet/tidlig 80 kanskje. Han kom til barndomshjemmet en helg og hadde med delikatesse fra Sverige. Jeg var jo på en eller annen fest, da jeg kom hjem om natta og ble sluppet av ved grinda merket jeg strak en rar lukt. Er noen meter opp til fjøset, lukt ble sterkere når jeg gikk opp. Opp bak låven for å slå lens, normal prosedyre når man kom hjem. Der var lukta veldig tydelig. Inn for å legge meg, kjøkkenet var ubeboelig. Eller noe slikt.

 

Historien var slik: mutter, fatter, søstre, mine svogere, fetter og fler var samlet på kjøkkenet om lørdagskvelden til hyggelig lag med delikatesse. Stort boks med surstrømming og tilbehør. Fetter og mine svogere åpnet boksen på kjøkkenbenken.

 

Under rennende vann? Nei. I bøtte med vann? Nei. Det var evakuering, øyeblikkelig. Ifølge historien. Så fant noen ut at de måtte inn å hente boksen. Den satte de selvfølgelig bak låven. Ikke rart jeg hadde problem da jeg kom hjem om natta.

 

Så. Lukta kan være litt sterk. Men når man blir eldre har jeg hørt at folk også starter å spise Gammelost. Jeg er ikke der. Enda. Men jeg åpnet en boks surstrømming en kveld, utendørs en bålkveld i skogen. Hadde boksen i en plastpose. Vanlig handlepose: Tok ut fisk, fileterte, la en filet på lefse med litt tilbehør. Ikke mye tilbehør, skulle teste hva fisken var uten å skjerme smaken.

 

Første biten, vhæææææ. Tenkte lekesågodt at jeg prøver igjen. Denne gangen tok jeg et tygg uten å puste samtidig. Helt greit. Lukta kan være fæl, smaken er helt grei.

 

Boksåpneren min hang i skogen til lufting noen dager. Jeg var en tur med noe kart og kompass i skogen, da jeg kom tilbake hadde de andre gutta brent opp resten av mat og boks etc på bålet. Jeg skulle jo ha mere. Noen av de andre klagde på lukt. En som prøvde, for tredje gang, brakk seg når han fikk fisken i munnen.

 

Kjøper surstrømming igjen. Må teste mere. En gang.

 

Hilsen

Henry Arnfinn :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...