Gå til innhold

DPF full


luftetur

Anbefalte innlegg

hoi

Disco 3 2008 modell 

 

Har hatt bilen i et drøyt år, på dette året har jeg fått DPF full 7 ganger.

 

Tipsene og rådene er mange, det går på at det er feil olje, detr kan være feil andre plasser dyser++
Men er også rådet til å fjerne hele driten..

 

Hvordan er erfaringene? antar jeg ikke er første med dette problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er lurt å bruke en olje som er for biler med DPF.  ASEA C3 bruker jeg.

Har renset DPF med: https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/bensintilsetninger/dieselpartikkelfilterrens-2000037536

Denne senker forbrenningen i DPF fra 400 gr til 250 gr. Brukte denne i fjor høst og ikke fått noen melding ennå. Har mye småkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prebbster skrev:

@ottahol  Gjør du noe spesielt etter at du har fylt på? Tar du en ekstra lang tur f eks og fremprovoserer dpf rens?

Jeg bare fylte på og kjørte rundt 4-5 mil. Så var varselet borte. Siden har det ikke vært noe problem. Har tenkt å bruke det en gang i året eller så. Eller før vis problemet kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fjerner dpf må du flash ecu og ellers vil du få feilmodus, kanskje nødmodus og. Rundt 3000kroner på landroverbutikken.no. Dyrt ja men adskillig billigere enn det vil koste for et nytt dpf til sammenligning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, gorbys skrev:

Om du fjerner dpf må du flash ecu og ellers vil du få feilmodus, kanskje nødmodus og. Rundt 3000kroner på landroverbutikken.no. Dyrt ja men adskillig billigere enn det vil koste for et nytt dpf til sammenligning 

 

jepp det har jeg skjønt. skjærer vel høl og tar ut for så å sveise igjen, deretter programmere om?

Nå har jeg fått feilmelding på dpf 7 ganger siste året, noen ganger har den slukket av seg selv...

Så er fristende å fjerne driten.. 

MEN om dpf tetter seg på grunn av andre feil er det kanskje dumt, da jeg vil miste indikasjonen?

Er det en sensor som sier noe om filteret er fullt? siden lampa forsvinner av seg selv etter småkjøring er det litt pussig..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må sjekkes..

Heller mot å fjerne hele greia, men usikker på om jeg da vil ta bort en indikator på andre ting..

Men så langt bare positive tilbakemeldinger fra dem som har gjort det-

Får forresten en feilmelding på luftmengdemåler, vet ikke om det kan være en sammenheng

Endret av luftetur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sensorer som måler trykk som forteller om filteret er fullt eller ikke.

 

Og tanken din om å finne ut hva som forårsaker problemet er nok lur. :)

 

Om luftmengdemåleren din ikke er helt 100 så vil jeg tro at det kan ha påvirkning på forbrenning - som igjen kan påvirke DPF. :)

 

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på luftmassemåler kan ha innvirkning på dpf. Vis ikke motoren vet hva som kommer inn har den heller ikke kontroll på hva som kommer ut og det kan føre til problemer. F.eks for fet blanding som tetter dpf fortere, ikke høy nok temp under regenerering av dpf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst viktig at service nullstilles i instrumentpanelet etter oljeskift, ellers vil det bli krøll med dpf regenerering. 

Har hatt mye tull med dette selv, og har sef vurdert fjerning av innmaten, men ble frarådet dette fordi verksteder som gjør eu-kontroll etterhvert blir pålagt å sjekke via ecu om det er gjort forandringer i programvaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 19.37, luftetur skrev:

 

jepp det har jeg skjønt. skjærer vel høl og tar ut for så å sveise igjen, deretter programmere om?

Nå har jeg fått feilmelding på dpf 7 ganger siste året, noen ganger har den slukket av seg selv...

Så er fristende å fjerne driten.. 

MEN om dpf tetter seg på grunn av andre feil er det kanskje dumt, da jeg vil miste indikasjonen?

Er det en sensor som sier noe om filteret er fullt? siden lampa forsvinner av seg selv etter småkjøring er det litt pussig..??

 

Litt forskjellig fremgangsmåte alt etter kven som gjer det. Nokon fjerner heile driften og erstatter den med eit rør. Nokon berre banker ut innmaten med hammer og meisel. Sistnevnte vil jo fortsatt sjå lovlig ut. 

 

Ser du har feilmelding på lmm. Dersom det stemmer kan det hende at den går for rikt og tetter dpf fortere enn normalt. 

Hadde du ikkje hatt dpf ville du ha sett unormalt mykje svart røyk fra eksosen under pådrag så det er ikkje sånn at du mister nokon indikasjon på om noko er gale fordi om du fjerner dpf, det gir seg berre utslag i andre symptomer. 

 

På 31.3.2019 den 13.08, skipper skrev:

Det er visst viktig at service nullstilles i instrumentpanelet etter oljeskift, ellers vil det bli krøll med dpf regenerering. 

Har hatt mye tull med dette selv, og har sef vurdert fjerning av innmaten, men ble frarådet dette fordi verksteder som gjør eu-kontroll etterhvert blir pålagt å sjekke via ecu om det er gjort forandringer i programvaren

 

Ifølge han eg pratte med på landroverbutikken.no ifbm med tuning av bilen min så var det umulig å finne ut av dette for det gjengse verksted. Trur du skal ha ganske spesifikt utstyr for å finne ut av slikt?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...