Gå til innhold

4.0 V8 med sylynder 6 mf og bruker kjøleveske :( Håpe på toppakning eller ny motor?


Bergengen

Anbefalte innlegg

Hei! Har dem siste dagene oppdaget og lest ut at sylsynder 6 ikke har vært med ved kald mottor. og ser at det blir borte litt kjølevæske.

Så tusenkroners spørsmålet er: Skal jeg begynne å plukke ned motor og håpe på at det er toppakningen eller skal jeg begynne å spare til en RPi motor fra England?

Bil: 2003 Discovery 2 (ja jeg vet dette er RR forum) 4.0 V8 Med 185 k på telleren!! Resten av bilen anser jeg som bra :)

Kom med inspill :) 

//Tore

 

Endret av Bergengen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye plugger og legninger i sommer.

Skal ta opp pluggen til sylynder 6 i efta og se om jeg ser noe der. Og kan eventuelt kryssbytte.

Men det forklarer ikke at kjøleveska blir bore :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bergengen skrev:

Det er nye plugger og legninger i sommer.

Skal ta opp pluggen til sylynder 6 i efta og se om jeg ser noe der. Og kan eventuelt kryssbytte.

Men det forklarer ikke at kjøleveska blir bore :( 

Kjøleveske kan da fort stikke av andre veier en ned i sylinderen :blink: MAO ikke starte med anntagelser av det værste slaget :rolleyes:

 

MEN tar du ut pluggen får du jo fort en indikasjon på hva som er galt, lekker det vann inn vil den ofte være gullende rein:) (i allefall om pluggen gnister). Og det at ting er nytt er ikke en garranti for at det er i orden, har hendt mere en en gang at nye deler er defekte.

 

MAO, feilsøk systematisk og med åpent sinn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rover v8 har ikke kjølekanaler via toppakning ved de indre sylinderne. Ergo, bruker sylinder 4, 6, og 3 og 5 frostvæske kan det kun være blokka, dessverre. Men sjekk nå først at frostvæska faktisk går i sylinderen før du bestiller motor. Og sjekk throttle body heather for spor av lekkasje. Lekkasje der er vanskelig å oppdage! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Iversen skrev:

Rover v8 har ikke kjølekanaler via toppakning ved de indre sylinderne. Ergo, bruker sylinder 4, 6, og 3 og 5 frostvæske kan det kun være blokka, dessverre. Men sjekk nå først at frostvæska faktisk går i sylinderen før du bestiller motor. Og sjekk throttle body heather for spor av lekkasje. Lekkasje der er vanskelig å oppdage! 

Takk for bra påeng :) Skal skjekke pluggene i efta :) 

Throttle body lekasje hadde jeg i sommer så den er byttet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Sjekket pluggene på høyre side 2,4,6,8 ingen forskjell på pluggene.

Manglet ca 1 liter kjøleveske si på 1 mnd men fant ingen lekkasje, eneste jeg fant var et par dråper i front i bunnpanne.

Det ryker litt ved kald motor, men synes det er ganske normalt (usikker) når jeg ruser så kommer det litt mørkere puff.

Når motor var kommet opp i normal temperatur var det ingen røyk. Heller ingen lyd i motor 

Skal innom å verksted i morgen å måle etter eksos i kjøleveske i morgen.

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har trykktestet kjølesystemet grundig ?

 

Litt rart at tester sier feil på 6ern og pluggen sier ok.

Tennpluggen er jo den som får svi ved enhver feil og får farge deretter.

Ville nok vurdert pluggsjekk på motsatt side for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gautes skrev:

Du har trykktestet kjølesystemet grundig ?

 

Litt rart at tester sier feil på 6ern og pluggen sier ok.

Tennpluggen er jo den som får svi ved enhver feil og får farge deretter.

Ville nok vurdert pluggsjekk på motsatt side for sikkerhets skyld.

Jeg var også overasket når jeg tok ut pluggene !!

Var innom og fikk målt eksos i kjøleveske i dag. Hadde høye 260 før oppstart, men nede i 10-15ppm ved varm motor??

Så må nok følge litt med, kan jo hende det at jeg har flaks å det er 2 seperate feil, men da må jeg finne ut hvor kjøleveska mi tar veien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...