Gå til innhold

Montere turbo på dieselmotor


radovan

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Lorden skrev:

Ein fornøyeleg tråd. Minner meg på at eg har eit turbosett liggande til min JD 3350. På tide å få det på.

 

Har man et snev av interesse for motorer, er det vanskelig å ikke bli glad av å høre låten fra en sånn:

 

 

Noe av det nydeligste som noensinne er laget av lydbilde fra traktorer, er tysk og hadde sin storhetstid på midten av 90tallet:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

 

Har man et snev av interesse for motorer, er det vanskelig å ikke bli glad av å høre låten fra en sånn:

 

 

Noe av det nydeligste som noensinne er laget av lydbilde fra traktorer, er tysk og hadde sin storhetstid på midten av 90tallet:

 


Pøh! Her er oldskool diesel å bli glad av
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller

 

Da hun fortsatt var aktiv som fiskebåt, hørte vi henne på laaang avstand over åpent hav, og det fantes ikke tvil om hvilken båt det var. Som en av kommentarene lyder:  Motorer lyder ikke slik i dag.

 

Men det er jo verken turbo eller kompressor på disse motorene - bare rene stempelslag og eksosklang.  blush

Endret av Olav Haavardsholm
avsooringsunnskyldning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig trangt å få montert kompressoren, dvs. det er god plass til klumpen, men for å få til eit fornuftig opplegg på reima burde ein bruke same plan og reim som dynamo og vasspumpe. 

 

Alle eg har sett til no, om det er den eine eller andre typen kompressor, har reimhjul til ei slik flat mangespors drivreim. Kan ein bruke vanleg kilereim og berre få tak i nytt reimhjul i staden? Det hadde forenkla det veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne reimer er vel flate fordi de anses å ha lavere tap enn gammeldagse kilereimer.

Ingen grunn til at kilereim ikke skal fungere. Man overfører lett mye effekt med reimer også, jeg vet ikke hva kompressoren trekker, kanskje du må ha dobbel reim....

Jeg ville prøvd med den ene... Når motoren er så ladet at du må ha jekkestropper rundt den for å holde bunnpanne og topp på plass, trenger du sikkert ei reim til for ytterligere å øke trykket !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikkje aktuelt med noko enormt effektuttak. Ein auke på 10-20% er nok der eg har tenkt å legge meg, men det er jo ikkje så godt å justere seg fram til det. Blir vel den gode, gamle gefühlen som får råde. :)

Så kjem det og an på kor stor del av reimhjulet som må vere dekka før ein får nok anleggsflate. Det blir jo fire reimhjul som skal dele på den same firkanten med reim, så nærmast mogeleg 90 grader på kvart hadde vore fint, men sikkert utopisk å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ranger skrev:

Leser med interesse deres erfaringer. Mitt problem har vært reimhjulet - dvs flatreimen som nyere kompressorer benytter. Fant plutselig en variant som kan leveres med kilerem:

s-l64.jpg

 

 

 

Det var sikkert denne eg burde kjøpt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 8.19, Olav Haavardsholm skrev:

Eller

 

Da hun fortsatt var aktiv som fiskebåt, hørte vi henne på laaang avstand over åpent hav, og det fantes ikke tvil om hvilken båt det var. Som en av kommentarene lyder:  Motorer lyder ikke slik i dag.

 

Men det er jo verken turbo eller kompressor på disse motorene - bare rene stempelslag og eksosklang.  blush


Bor i Bodø og har gleden av å høre Faxen titt og ofte. 
 



Men nå får man vel slutte å dra tråden of topic.

Ang reim på kompressoren;  skal du ha den på samme reim som alt annet ville jeg først vurdert muligheten til å bytte de andre reimhjulene til multireim. Går ikke det og det må bli v-reim bør du få den ført sånn at den har mest mulig kontakt med reimhjulet på kompressoren, målet mitt ville vært 180 grader.
Mens du funderer på det anbefaler jeg også å bestille en EGT-måler, fortrinnsvis fra en produsent man har hørt om. Det gode gamle trikset med å justere på diesel til man røyklegger hele bygda og så litt tilbake er noe unøyaktig   :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at det var nevnt kompressor lenger oppe i tråden her.

En slik kompressor fra volvo penta Kad 42 eller 43 funker nok.

 

Bilderesultat for kompressor kad 42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 20.31, svalbard skrev:

jeg bygde opp 4  magnumer fra bensin til Iveco tdi friserte de akkurat som 200 gjekk meget bra,,,, fiat motorn med volumex kompressor som jeg tok ut  var lett solgte greier 

 

Volumex motoren kom fra Lancia. Ingen Fiater ble levert med kompressormotor. 

 

 

 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...