Gå til innhold

Montere turbo på dieselmotor


radovan

Anbefalte innlegg

Med ujamne mellomrom funderer eg på kor mykje det er i å montere turbo på ein motor som ikkje har det frå før. :unsure:

Eg er jo klar over at ein slik motor ikkje er tiltenkt effekten og slik, men det er ei anna sak. 

Enkelte seier det berre er å kople eksos, luft og olje og starte opp. :)

Er det så enkelt? 

Ein må sannsynlegvis justere på meir diesel, men kva med turbotrykket? 

Innspel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å få den rent mekanisk på plass, er ingen stor jobb. Som du selv sier, ofte er det bare bytte manifold, få på oljetrykk (hvor tar du dette fra ? Hva med returen ? )

 

 

Skal den virke BRA, er det litt mer styr. Hva tåler motoren din er første trinn, må det til mer kjøling, må dysene chimses opp, eller er det bare å vri etpar ekstra runder på pumpa ?
Trykket kan jo lett avleses ved en trykkmåler montert påmanifolden, som leser overtrykket. Hva passende trykk er på en gammel, sliten motor, vet du jo ikke, så prøve seg fram er en god metode. 0,7bar overtrykk tåler nesten alle motorer, et fint sted å begynne....


I gamle dager ble både OM617 ( Mercedes ) Perkins 4-236 og 4.248, Volvo B20, Opel 2.0 og Ford 2.0 motorer utstyrt med turbovifter av ivrige mekkere rundt meg, og det gikk som regel veldig fint helt til lysta på MER effekt tok HELT overhånd. Det skjer ofte noe med en std. motor når overtrykket passerer 1- 1,2 bar....:)

 

Er også litt usikker på hvordan disse hjemmesnekrede løsningene ville klart dagens miljøkrav. For å få NOK fuel på høyt turtall ( godt ladetrykk ) ga de ofte litt... mer enn nok drivstoff på lavere turtall, som resultete i  " økt opasitet" som dagens PKK kontrollanter ville sagt; eller som vi sa på bøgda for 30 år siden " det røyk noe helt jævlig !"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorer uten turbo har høyere kompresjon. Når turbo ble ettermontert på feks Perkins ble kompresjonen senket. Dette medførte tungstartet motor ofte.

 

Dieselpumpa vil heller ikke gi dieselmengde godt nok når trykket kommer, en turbomotor har dieselpumpe som styres av turbotrykket. Dvs når turboen gir trykk gjør dette trykket at boostpin (vet ikke norsk navn) trykkes ned og pumpa gir mer diesel.

 

Derfor vil du ikke få samme effekt.

 

Motorer med turbo har underspyling av olje på stempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, lafterolf skrev:

Motorer uten turbo har høyere kompresjon. Når turbo ble ettermontert på feks Perkins ble kompresjonen senket. Dette medførte tungstartet motor ofte.

 

Dieselpumpa vil heller ikke gi dieselmengde godt nok når trykket kommer, en turbomotor har dieselpumpe som styres av turbotrykket. Dvs når turboen gir trykk gjør dette trykket at boostpin (vet ikke norsk navn) trykkes ned og pumpa gir mer diesel.

 

Derfor vil du ikke få samme effekt.

 

Motorer med turbo har underspyling av olje på stempel. 


Veeel - ideelt sett har du helt rett. Men svært mange turbokonverteringer ble gjort UTEN modifikasjonene du nevner.

Med som nevnt, varierende hell. Min forrige STT konverterte OM617 motor, altså Mercedes 5sylindret 3liters knuseverk, gikk kun 566 000km før den ga opp ånden.

Uten at den hadde underspyling eller noe som helst. Ingenting tydet på at kompresjonen ble senket heller, det satt std. toppakning på den....

På gamle B20 og andre bensinmotorer, ble det som regel brukt tykkere toppakning for å senke trykket i sylindrene noe. Hvor nøyaktig dette faktisk ble, er jeg litt usikker på

 

Og joda Rolf, det er lett å få dieselpumpa til å gi nok. Problemet er at den ofte da gir ( veldig, VELDIG mye ) mer enn nok på lavere turtall der ladetrykket ikke er spesielt høyt.

Og da ryker det gjerne som et kølafyrt damplokomotiv !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt ein del eldre MB diesel, utan turbo. Det er bombesikre greier og eg ser ikkje vekk frå at eg kan finne på å skaffe meg ein 115 eller 123 igjen. Det er imidlertid ganske sløve greier motormessig og eg hadde alltid lyst til å smekke på ein turbo. Skulle eg få ein på nytt er nok ikkje den trangen redusert no :lol: 

 

Eg har ein Ford 4000 eg har lyst til å teste det ut på. Den er ikkje motormessig strøken, men det er ikkje resten heller og den er enkel å jobbe på. 

 

Tanken er å ta olje frå uttaket til oljetrykksmålaren, med eit T-stykke, returen kan førast tilbake kvar som helst. Kanskje gjennom toppdekselet? 

 

Elles montere turbo på eksosen på vanleg måte (må lære meg å sveise på støypegods). 

 

Luftkjølar kan sikkert vere lurt å ha, der er god plass framfor radiatoren og kopling er jo mest ein enkel rørleggarjobb. Men ein kan jo klare seg utan. 

 

Poenget er altså ikkje å doble effektuttaket, men heller å få ein litt friskare motorkarakteristikk og nok kraft til å kome over kneika der og då. :)

 

Då reknar eg med det er viktig at turboen ikkje er for stor, for eg vil jo ha trykk frå lavt turtall. Toppeffekten er jo av mindre betydning. 

Vil ikkje eit slikt oppsett kunne funke utan senka kompresjon og turbo styrt pumpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, radovan skrev:

Eg har ein Ford 4000 eg har lyst til å teste det ut på. Den er ikkje motormessig strøken, men det er ikkje resten heller og den er enkel å jobbe på. 

 

Tanken er å ta olje frå uttaket til oljetrykksmålaren, med eit T-stykke, returen kan førast tilbake kvar som helst. Kanskje gjennom toppdekselet? 

Vil ikkje eit slikt oppsett kunne funke utan senka kompresjon og turbo styrt pumpe? 

Retur inn i bunnpanna er vel mer vanlig tror jeg, mener jeg har vært med å ta ned noen bunnpanner, borre opp hull, og montere nippel i div varianter for å kjøre olja i retur.....

Jeg tipper det funker. Om du ikke lader som galskap, og drar 10tonnshengeren på høggir opp gjennom dalen, bør det funke minst et kvarter....cool

Bare låten gjør det verdt hele prosjektet, spør du meg !

 

Forøvrig - selv med original turbo, er denne verdt å dele:

 

 

Til sist en grom-Ford som har fått frisert motoren sin.

Sliter også litt med " forhøyet opasitet " både på høye og lave turtall ser det ut til ....

 

Jeg er ung og barnslig nok til at jeg syns det der er innmari festlig i små mengder..... 

 

 

Her blir du iaf ferdig med onnearbeidet på rekordtid !

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvasi skrev:

Monter kompressor i stedet for turbo, mye enklere og myye kulere.

Artig at du skulle seie det, for eg sat nettopp og formulerte det for meg sjølv her. :D

Problemet er å finne ein som ikkje er for dyr, og som ikkje er konstruert for å ligge nede i V-en på ein V-motor. Finn du ein er det berre å gje beskjed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2019 den 15.55, radovan skrev:

Artig at du skulle seie det, for eg sat nettopp og formulerte det for meg sjølv her. :D

Problemet er å finne ein som ikkje er for dyr, og som ikkje er konstruert for å ligge nede i V-en på ein V-motor. Finn du ein er det berre å gje beskjed!

 

Eaton M65 fra mercedes c230.  Har montert en sånn sjøl på en Hilux for noen år siden.
 

 

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kvasi skrev:

 

Eaton M65 fra mercedes c230.  Har montert en sånn sjøl på en Hilux for noen år siden.

Hadde vore meir praktisk om utblåset hadde vore i form av eit rør, men det er jo ikkje noko stort problem heller :) Får leite litt og sjå om det dukkar opp noko.

2 minutter siden, gautes skrev:
Bilderesultat for magnum 4x4 car

Jesus Kristoffersen! Eg brukar alltid å vere han som likar dei ukule bilane, men her er ikkje eg sikker, eingong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrudde på disse da Italbil hadde agenturet på dem.

Magnum 4x4 by Rayton Fissore.

Høvlet sammen av mange forskjellige bilmerker og ingen fasit.

Ble mye gjette og lete og til slutt finne riktig del.

Mye standardfeil og dårlige løsninger.

Nesten en tidlig D2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, JokerS30 skrev:

Det der Kvasi, så så kult ut at jeg ikke tror det engang !

Vil du fortelle ? Kan det kombineres med turbo ? 


Kan kombineres med turbo men da trenger man avansert spjeldstyring for å veksle mellom pressa og turbo, og ser ikke poenget på en diesel 4x4 hvor masse rpm egentlig ikke er et tema.
Momentet man får lavt turtall med kompressor er myye grommere enn å jage turtall.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart så inspirert at no har eg kjøpt ein brukt kompressor på Finn. :)

Må ha nytt reimhjul til motoren (tru om ein kan montere det i tandem med det som står der frå før, så kan viftereima vere i fred) slangar og rør, og lage meg ein festebrakett. 

Ladeluftkjøling tek eg seinare. Eller er det veldig dumt å hoppe over? Er jo maks 2300 o/min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte reimhjulet utenpå det eksisterende på min, sveiste på muttere og skrudde det nye fast.

Husker ikke formelen for å beregne str på reimhjul/rpm på kompressoren men husk at du bruker noen hk på å dra rundt pressa og den lager endel varme, så du vil spinne den opp endel for å få valuta for innsatsen. Ikke dumt å ta intercooler samtidig når du likevel holder på da.
Hvis du kjøpte en Eaton så tåler de med blanke skovler ca 14000 rpm og de med sorte ca 17000, hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bygde opp 4  magnumer fra bensin til Iveco tdi friserte de akkurat som 200 gjekk meget bra,,,, fiat motorn med volumex kompressor som jeg tok ut  var lett solgte greier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...