Gå til innhold

Tak dekke behøves på eldre LR garasje. Onduline?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg flytter til inn til landsbyen. Huset bygd for ca 100 år siden var opprinnelig et hotell med 6 soverom. Hotellet som hadde vedkomfyr på kjøkkenet ble avsluttet på ca 60 tallet.  På ca 40- 50 tallet ble det oppført en garasje som en tid fungerte som et bilverksted med plass til to biler. bra isolert, med bra vinduer, men yttertaket som da det var nytt hadde bølge tjærepapp er delvis godt i oppløsning og småstykker er blåst av samt hele dekningen på den 10,20 m. lange toppen er borte. Glad som jeg nå er av å ha en skikkelig "Land Rover garasje" er jeg higen på å få nye plater på taket. Underlaget samt lister ser OK og foreløpig er det ikke tegn på lekasje skjønt har jeg misstanke om  innertaket hvor det ligger isolasjon på loftet kan ha tatt av for lekasje inn i selve garasjen. (ca. 45 grader tak med flatt innertak. og lite kryploft oppe.

Nå er jeg den bruker å gjøre alt selv. Det ar tid, derfor har jeg istedet for tenkt å bruke såkallt ONDULINE takplater. De er så mye lettere å håndtere. Man kan dekke meter for meter så ungås eventuelt masseregn å trenge inn i isolasjonen. Taket er som nevnt skråtak med lengde på godt og vel 10 meter som hver side måler 3,80 meter opp til mønet.

 

Er det noen som har erfaring med  disse ONDULINE takplater? Jeg bor I Sverige og vet ikke om de er i handelen i Norge. Likevel så prøver jeg meg.

onduline.jpg

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips.
Det er vel best å gjöre skikkelig arbeid med en gang. Jeg tenkte først at jeg kunne legge plate for plate steg for steg, men kommer nok å legge treverk samt papp og nytt listverk først,. Da vil jeg nok heller foretrekke stålplater i full lengde.  Ved første øyesyn så ser det faktisk ikke ut som det er brukt papp. Skikkelig gjort arbeid blir jeg fornøyd og slipper å angre.  Det får heller ta litt lengre tid.  Jeg får klatre opp og inspisere nærmere. 

 

 

Endret av LandRover
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...