Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på om noen har noen gode råd eller erfaringer mtp. Range Rover vs. Disco?

 

Har en 2007 Disco som jeg har vært meget fornøyd med, men som jeg nå vurderer å oppgradere. Vurderer da en nyere Disco (2012 og nyere) eller en Range Rover (2013 eller nyere). Når det gjelder Disco så har jeg utrolig gode erfaringer og hadde ikke stusset på å kjøpe en nyere Disco, har vært vesentlig bedre enn hva jeg forventet (fryktet…) da jeg var ny Land Rover-eier…

Er mer usikker på Range Rover, og det ser ut som det er færre av disse bilene på veiene, og det er vanskeligere å finne mye erfaringer fra eier/bruker. Det er jo mer utstyr på en Range Rover, og er det da slik at jeg må forvente MYE høyere verkstedregninger og en bil som blir stående en del på verksted, eller er ikke forskjellen så stor?

Jeg bor nært og bruker Strømmen bil, som jeg er veldig fornøyd med når det gjelder rep. og service av LR, og jeg klarer jo å skru de enkleste tingene selv, men det blir jo dyrt uansett hvis bilen ofte har problemer….

 

Når jeg kjøpte Discoen var jeg småskeptisk, men har blitt "frelst". Min erfaring er at den både er driftsikker og med relativt få feil samt at reparasjoner og service ikke er så dyrt som jeg hadde fryktet på forhånd.

 

Så da er spørsmålet, er det litt samme greia med Range Rover som med Disco, at den er vesentlig bedre enn sitt rykte, eller er det "a completely different ballgame" sammenlignet med Disco?   

 

(Vurderer evt en 2013-2015 RR med under 100' Km på telleren..) Hvis driftsikkerhet og driftskostnader er i samme klasse så må jeg vel innrømme at jeg har mest lyst på Range Rover. (Sport blir for liten for meg..)

 

Noen som har noen erfaringer med RR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er den bedre enn sitt rykte. :)

 

Noen voksne får korrigere meg, men siden det sannsynligvis i stor grad er de samme ingeniørene som står bak konstruksjonene så regner jeg med at de deler ganske mange komponenter, selv om det er noen år mellom D3/D4 sitt opphav og 2013 RR. Vi vet jo at LR er flinke til å gjenbruke komponenter. Mye av arven etter FL2 lever vel fortsatt videre i Discovery Sport.

 

Personlig ville jeg nok gått for D4 (igjen) om jeg skulle handlet ny bil i dag, av to grunner. For det første så har jeg blitt kjent med D4, og føler meg ganske trygg på styrker og svakheter. Det andre er at jeg rett og slett synes at man får mer bil for pengene. 2013 RR går fra 750.000-ish, mens man kan få en Discovery fra 2013 med sju seter for under 500.000.  :)

 

Nuvel - der ble det en høyst personlig mening, uten at jeg tilførte tråden din så mye som en setning av det du spurte om. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. 

 

Jeg kjenner meg igjen på det du skriver. Startet med D2, så 2 stk. D4, men "måtte" bare oppleve Range Rover. Først en -08 L322 og til slutt en -14 L-405. 

 

Nå er jeg tilbake med en -16 D4 som vare har gått 46.000 km. og nyter den behagelige følelsen av å ha "kommet hjem" til det som for meg er det riktige valget. En solid og gjennomtestet bil som ikke har alt for mye dill-dall med løsninger som etterhvert kan/vil gi bekymringer. En bil som ikke er mer eksklusiv enn at det å hente den etter en tur på kjøpesenteret ikke blir som ekstremsport å regne. En bil som det er OK at er litt møkkete en gang i blant. En bil som nesten gir deg den samme følelsen som en full size RR men til en "riktigere" pris og som kan brukes på en mer avslappet måte.   

 

Den første L-405 fra -13 har et rykte på seg med å ha flere barnesykdommer enn -14 og -15 modellene. Pass derfor på at disse er fulgt opp godt nå som garantien har gått ut. 

På min -14 modell (65.000 km.) måtte jeg fikse oljelekk i bakdiffen, bytte mellomaksel (støy og vibrasjoner i gitte hastigheter), bytte innvendig taklampe-panel, flassing av deksel i midtkonsoll, krakelert baklykt, knirkelyder i forbindelse med soltaket og utette gummilister rundt vinduer. Bortsett fra min kones -14 Evoque (som har byttet både girkasse og turbo før 50.000 km....) har jeg hatt mer problemer med L-405 enn med L-322 eller noen av Discoene. Om det er representative vet jeg ikke så du får vektlegge det som du vil. Uansett - lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...