Gå til innhold

Hvem er best på TD5-motorer i landet her?


tigergutt

Anbefalte innlegg

Takker - dette er litt mer enn vanlig service. Den ryker, har stor turbo, Alisport IC, EGR-blanking kit og ECU som er fiklet med - må ha noen med åpent sinn :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt Glen / Praesto - ikke Østlandet men han er på de kanter regelmessig. Hvis et vanlig verksted er villig til å røre dette så blir det sannsynligvis dyrt...  Hvis du kan beskrive problemet(ene) litt mer så kanskje noen her på forumet kan hjelpe?  Du skriver "ryker" - altså at der kommer mye røyk fra eksosrøret?  Når og hvilke farge på røyken? "stor turbo" er det en VVT fra Turbo Technics eller? "ECU som er fiklet med"  vet du noe om hvem og hva?  Årsmodell på motoren og antall KM ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Spoon skrev:

PS Servicesenter på Hamar byttet topp på bilen min. Flinke folk som oppdaterte og foreslo forbedringer underveis.

Kan du/vil du fortelle hva det kostet?  Kjøpte du ny topp selv eller skaffet verkstedet toppen til Td5 motoren? Bare lurer på hva jeg har spart ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Atle G skrev:

Kan du/vil du fortelle hva det kostet?  Kjøpte du ny topp selv eller skaffet verkstedet toppen til Td5 motoren? Bare lurer på hva jeg har spart ;-) 

Kjøpte "spansketopp" med alt som måtte byttes fra Turner Engineering selv.

PSS Bil tok jobben med å bytte toppen. Utifra dårlig hukommelse mener jeg dette kostet meg ca kr 40.000,-, tror ca 20.000 av dette var skruing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Spoon skrev:

Kjøpte "spansketopp" med alt som måtte byttes fra Turner Engineering selv.

PSS Bil tok jobben med å bytte toppen. Utifra dårlig hukommelse mener jeg dette kostet meg ca kr 40.000,-, tror ca 20.000 av dette var skruing.

Høres riktig ut - ca 20' for ny topp fra Turner + frakt + mva + litt ekstra deler og verkstedet tar sikkert ca 20' for det som er en "helgejobb" ;-) . tipper at du sparte nær 20' på å skaffe toppen selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver Praesto også :-)

 

20 timer siden, Atle G skrev:

Kontakt Glen / Praesto - ikke Østlandet men han er på de kanter regelmessig. Hvis et vanlig verksted er villig til å røre dette så blir det sannsynligvis dyrt...  Hvis du kan beskrive problemet(ene) litt mer så kanskje noen her på forumet kan hjelpe?  Du skriver "ryker" - altså at der kommer mye røyk fra eksosrøret?  Når og hvilke farge på røyken? "stor turbo" er det en VVT fra Turbo Technics eller? "ECU som er fiklet med"  vet du noe om hvem og hva?  Årsmodell på motoren og antall KM ?

Hei

Det er svart røyk ved pådrag og grå røyk som lukter ille ved oppstart.

Jeg har stor IC fra Alisport, stor VNT turbo fra TD5inside, stengt EGR, grenrør, remap fra TD5inside og modifisert luftfilterboks.

2001 med 300k på klokka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - og det har utviklet seg over tid?  Har du turbotrykk måler slik at du kan se om turboen nå lader med lavere trykk?  Du har sjekket at ikke luftfilteret er i ferd med å gå tett?  Svart røyk ved pådrag skal normalt være at motoren får for mye diesel (på trimmete motorer er det vanlig med litt ekstra diesel), grå (blå) røyk som lukter ille er oftest motorolje som blir forbrent.  Motorolje kommer inn i motoren enten fra en slitt turbo / fra slitte ventilstyringer / deffekt topp pakkning eller slitte sylindervegger.  Kan også komme fra overtrykk i veivhuset som blir blåst/sugd inn i motoren fra utluftingen i topp dekselet.  Løs av slangene etter turboen for å sjekke om der er olje i disse slangene (litt er ok) - du kan også se på skovlene på turboen om de er hele (litt slark i akslingen er normalt).  Mens motoren går: Åpne oljepåfyllingslokket på toppen av motoren og kjenn / se om luft eller oljedamp blåser ut. Sjekk også innsiden av lokket for å se om der er "skum" som indikerer lekk toppakning.  Ellers så er det mye som kan gjøres med disse motorene ;-)  . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Atle G skrev:

OK - og det har utviklet seg over tid?  Har du turbotrykk måler slik at du kan se om turboen nå lader med lavere trykk?  Du har sjekket at ikke luftfilteret er i ferd med å gå tett?  Svart røyk ved pådrag skal normalt være at motoren får for mye diesel (på trimmete motorer er det vanlig med litt ekstra diesel), grå (blå) røyk som lukter ille er oftest motorolje som blir forbrent.  Motorolje kommer inn i motoren enten fra en slitt turbo / fra slitte ventilstyringer / deffekt topp pakkning eller slitte sylindervegger.  Kan også komme fra overtrykk i veivhuset som blir blåst/sugd inn i motoren fra utluftingen i topp dekselet.  Løs av slangene etter turboen for å sjekke om der er olje i disse slangene (litt er ok) - du kan også se på skovlene på turboen om de er hele (litt slark i akslingen er normalt).  Mens motoren går: Åpne oljepåfyllingslokket på toppen av motoren og kjenn / se om luft eller oljedamp blåser ut. Sjekk også innsiden av lokket for å se om der er "skum" som indikerer lekk toppakning.  Ellers så er det mye som kan gjøres med disse motorene ;-)  . 

Luftfilteret er så åpent det kan få blitt - til of med frisert boksen.

Turbotrykket går til 1,55 - da kutter den og går i limp home.  (Trodde turbo boost boksen skulle fikse det)

Mange gode tips, Atle - takker og bukker. Tror en fagmann får kikke på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tigergutt skrev:

Luftfilteret er så åpent det kan få blitt - til of med frisert boksen.

Turbotrykket går til 1,55 - da kutter den og går i limp home.  (Trodde turbo boost boksen skulle fikse det)

Mange gode tips, Atle - takker og bukker. Tror en fagmann får kikke på det :-)

Bypass slange fra luftfilter (ren side...) forbi MAF hjelper mot at ECU'en kutter pga høyt ladetrykk. Vår Td5 lader med opp til 1,9 bar. Lykke til ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Atle G skrev:

Bypass slange fra luftfilter (ren side...) forbi MAF hjelper mot at ECU'en kutter pga høyt ladetrykk. Vår Td5 lader med opp til 1,9 bar. Lykke til ;-) 

Yes, yes, yes :-)

Har du bilde av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

William som var på Nore Auto har lang erfaring med td5. Er ikke han nærmere Hønefoss nå?

 

Stikk innom ham om du har mulighet.

Hmm.

Han husker jeg. Noen som vet hvor han har havnet?

 

Jeg forsøker å få tak i Glen/Praesto også,  men ikke svar ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tigergutt skrev:

Hmm.

Han husker jeg. Noen som vet hvor han har havnet?

 

Jeg forsøker å få tak i Glen/Praesto også,  men ikke svar ennå

Mulig Glen er offshore. 

Endret av turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lafterolf skrev:

Løs problemet før du øker trykket enda mer.

Å øke trykket til 1.9 bar på en motor som ikke er 100% er ikke å anbefale - økning av effekt fører også til økt belastning på hele drivverket ...  fra motor og hele veien gjennom. Hvordan jeg vet ;-) . "Alt" er vel nå skiftet og forsterket ...  og ikke lenge siden jeg brukte en helg på å skifte topp pakning.  Men du verden så morsomt det er med en skikkelig sprek  Defender - og mange som blir overrasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Atle G skrev:

Å øke trykket til 1.9 bar på en motor som ikke er 100% er ikke å anbefale - økning av effekt fører også til økt belastning på hele drivverket ...  fra motor og hele veien gjennom. Hvordan jeg vet ;-) . "Alt" er vel nå skiftet og forsterket ...  og ikke lenge siden jeg brukte en helg på å skifte topp pakning.  Men du verden så morsomt det er med en skikkelig sprek  Defender - og mange som blir overrasket!

Hehe: Det blir vel mere aktiv dødshjelp på min, tror jeg.

Må sikkert dytte inn en byttemotor om ikke så lenge, tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nytt, ungdomshjerte for Old Faithful - en reduksjon fra 300.000km til 80.000km tror jeg gamlefar kommer til å like :-)

 

Kanskje det nye, unge hjertet tåler 1,9...

 

Takk for alle innspill - bra saker

Endret av tigergutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tigergutt skrev:

Da blir det nytt, ungdomshjerte for Old Faithful - en reduksjon fra 300.000km til 80.000km tror jeg gamlefar kommer til å like :-)

 

Kanskje det nye, unge hjertet tåler 1,9...

 

Takk for alle innspill - bra saker

Høres lurt ut....  begynn med en innvendig motorvask (Biltema sin olje fungerer faktisk) ...  du skriver at du har nytt grenrør: Er det den franske støpte varianten fra Alisport?  Har den selv og er svært fornøyd - men også den vrir seg ved (for) høy belastning/temperatur (1.9). Når du først holder på ...  så gjeng til buns i hullene på toppen og bruk bolter som går til bunns når du fester eksos manifolden. Hvordan jeg vet?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Atle G skrev:

Høres lurt ut....  begynn med en innvendig motorvask (Biltema sin olje fungerer faktisk) ...  du skriver at du har nytt grenrør: Er det den franske støpte varianten fra Alisport?  Har den selv og er svært fornøyd - men også den vrir seg ved (for) høy belastning/temperatur (1.9). Når du først holder på ...  så gjeng til buns i hullene på toppen og bruk bolter som går til bunns når du fester eksos manifolden. Hvordan jeg vet?  

Da PS Bil på Hamar byttet toppen min, ringte de meg og sa de anbefalte å skjære spor mellom rørene for å unngå at det skulle oppstå vridning. De har et mekanisk verksted som nabo som gjorde den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...