tigergutt Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Jeg trenger en guru på Østlandet. Tips og anbefalinger mottas med takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius FM Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 (endret) Strømmen Bil vil jeg si er dyktig på TD5. Privatpersoner spesifikt er jeg usikker på. Vent å se :-) Endret 25. mars 2019 av Marius FM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 (endret) Strømmen Bilverksted er gode. Bilxtra Autogården Kongsberg / Bilxtra Skøyen er også gode. PS Servicesenter på Hamar har peiling. Sikkert flere. Endret 25. mars 2019 av smejan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 25. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2019 Takker - dette er litt mer enn vanlig service. Den ryker, har stor turbo, Alisport IC, EGR-blanking kit og ECU som er fiklet med - må ha noen med åpent sinn :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Kontakt Glen / Praesto - ikke Østlandet men han er på de kanter regelmessig. Hvis et vanlig verksted er villig til å røre dette så blir det sannsynligvis dyrt... Hvis du kan beskrive problemet(ene) litt mer så kanskje noen her på forumet kan hjelpe? Du skriver "ryker" - altså at der kommer mye røyk fra eksosrøret? Når og hvilke farge på røyken? "stor turbo" er det en VVT fra Turbo Technics eller? "ECU som er fiklet med" vet du noe om hvem og hva? Årsmodell på motoren og antall KM ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 PS Servicesenter på Hamar byttet topp på bilen min. Flinke folk som oppdaterte og foreslo forbedringer underveis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 1 time siden, Spoon skrev: PS Servicesenter på Hamar byttet topp på bilen min. Flinke folk som oppdaterte og foreslo forbedringer underveis. Kan du/vil du fortelle hva det kostet? Kjøpte du ny topp selv eller skaffet verkstedet toppen til Td5 motoren? Bare lurer på hva jeg har spart ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 12 timer siden, Atle G skrev: Kan du/vil du fortelle hva det kostet? Kjøpte du ny topp selv eller skaffet verkstedet toppen til Td5 motoren? Bare lurer på hva jeg har spart ;-) Kjøpte "spansketopp" med alt som måtte byttes fra Turner Engineering selv. PSS Bil tok jobben med å bytte toppen. Utifra dårlig hukommelse mener jeg dette kostet meg ca kr 40.000,-, tror ca 20.000 av dette var skruing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 2 timer siden, Spoon skrev: Kjøpte "spansketopp" med alt som måtte byttes fra Turner Engineering selv. PSS Bil tok jobben med å bytte toppen. Utifra dårlig hukommelse mener jeg dette kostet meg ca kr 40.000,-, tror ca 20.000 av dette var skruing. Høres riktig ut - ca 20' for ny topp fra Turner + frakt + mva + litt ekstra deler og verkstedet tar sikkert ca 20' for det som er en "helgejobb" ;-) . tipper at du sparte nær 20' på å skaffe toppen selv.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 26. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2019 Jeg prøver Praesto også :-) 20 timer siden, Atle G skrev: Kontakt Glen / Praesto - ikke Østlandet men han er på de kanter regelmessig. Hvis et vanlig verksted er villig til å røre dette så blir det sannsynligvis dyrt... Hvis du kan beskrive problemet(ene) litt mer så kanskje noen her på forumet kan hjelpe? Du skriver "ryker" - altså at der kommer mye røyk fra eksosrøret? Når og hvilke farge på røyken? "stor turbo" er det en VVT fra Turbo Technics eller? "ECU som er fiklet med" vet du noe om hvem og hva? Årsmodell på motoren og antall KM ? Hei Det er svart røyk ved pådrag og grå røyk som lukter ille ved oppstart. Jeg har stor IC fra Alisport, stor VNT turbo fra TD5inside, stengt EGR, grenrør, remap fra TD5inside og modifisert luftfilterboks. 2001 med 300k på klokka Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 OK - og det har utviklet seg over tid? Har du turbotrykk måler slik at du kan se om turboen nå lader med lavere trykk? Du har sjekket at ikke luftfilteret er i ferd med å gå tett? Svart røyk ved pådrag skal normalt være at motoren får for mye diesel (på trimmete motorer er det vanlig med litt ekstra diesel), grå (blå) røyk som lukter ille er oftest motorolje som blir forbrent. Motorolje kommer inn i motoren enten fra en slitt turbo / fra slitte ventilstyringer / deffekt topp pakkning eller slitte sylindervegger. Kan også komme fra overtrykk i veivhuset som blir blåst/sugd inn i motoren fra utluftingen i topp dekselet. Løs av slangene etter turboen for å sjekke om der er olje i disse slangene (litt er ok) - du kan også se på skovlene på turboen om de er hele (litt slark i akslingen er normalt). Mens motoren går: Åpne oljepåfyllingslokket på toppen av motoren og kjenn / se om luft eller oljedamp blåser ut. Sjekk også innsiden av lokket for å se om der er "skum" som indikerer lekk toppakning. Ellers så er det mye som kan gjøres med disse motorene ;-) . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 26. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2019 57 minutter siden, Atle G skrev: OK - og det har utviklet seg over tid? Har du turbotrykk måler slik at du kan se om turboen nå lader med lavere trykk? Du har sjekket at ikke luftfilteret er i ferd med å gå tett? Svart røyk ved pådrag skal normalt være at motoren får for mye diesel (på trimmete motorer er det vanlig med litt ekstra diesel), grå (blå) røyk som lukter ille er oftest motorolje som blir forbrent. Motorolje kommer inn i motoren enten fra en slitt turbo / fra slitte ventilstyringer / deffekt topp pakkning eller slitte sylindervegger. Kan også komme fra overtrykk i veivhuset som blir blåst/sugd inn i motoren fra utluftingen i topp dekselet. Løs av slangene etter turboen for å sjekke om der er olje i disse slangene (litt er ok) - du kan også se på skovlene på turboen om de er hele (litt slark i akslingen er normalt). Mens motoren går: Åpne oljepåfyllingslokket på toppen av motoren og kjenn / se om luft eller oljedamp blåser ut. Sjekk også innsiden av lokket for å se om der er "skum" som indikerer lekk toppakning. Ellers så er det mye som kan gjøres med disse motorene ;-) . Luftfilteret er så åpent det kan få blitt - til of med frisert boksen. Turbotrykket går til 1,55 - da kutter den og går i limp home. (Trodde turbo boost boksen skulle fikse det) Mange gode tips, Atle - takker og bukker. Tror en fagmann får kikke på det :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 2 timer siden, tigergutt skrev: Luftfilteret er så åpent det kan få blitt - til of med frisert boksen. Turbotrykket går til 1,55 - da kutter den og går i limp home. (Trodde turbo boost boksen skulle fikse det) Mange gode tips, Atle - takker og bukker. Tror en fagmann får kikke på det :-) Bypass slange fra luftfilter (ren side...) forbi MAF hjelper mot at ECU'en kutter pga høyt ladetrykk. Vår Td5 lader med opp til 1,9 bar. Lykke til ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 27. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2019 17 timer siden, Atle G skrev: Bypass slange fra luftfilter (ren side...) forbi MAF hjelper mot at ECU'en kutter pga høyt ladetrykk. Vår Td5 lader med opp til 1,9 bar. Lykke til ;-) Yes, yes, yes :-) Har du bilde av dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Løs problemet før du øker trykket enda mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 27. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2019 1 time siden, lafterolf skrev: Løs problemet før du øker trykket enda mer. Good call Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 William som var på Nore Auto har lang erfaring med td5. Er ikke han nærmere Hønefoss nå? Stikk innom ham om du har mulighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 27. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2019 3 timer siden, lafterolf skrev: William som var på Nore Auto har lang erfaring med td5. Er ikke han nærmere Hønefoss nå? Stikk innom ham om du har mulighet. Hmm. Han husker jeg. Noen som vet hvor han har havnet? Jeg forsøker å få tak i Glen/Praesto også, men ikke svar ennå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turbo Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 (endret) 9 minutter siden, tigergutt skrev: Hmm. Han husker jeg. Noen som vet hvor han har havnet? Jeg forsøker å få tak i Glen/Praesto også, men ikke svar ennå Mulig Glen er offshore. Endret 27. mars 2019 av turbo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 7 timer siden, lafterolf skrev: Løs problemet før du øker trykket enda mer. Å øke trykket til 1.9 bar på en motor som ikke er 100% er ikke å anbefale - økning av effekt fører også til økt belastning på hele drivverket ... fra motor og hele veien gjennom. Hvordan jeg vet ;-) . "Alt" er vel nå skiftet og forsterket ... og ikke lenge siden jeg brukte en helg på å skifte topp pakning. Men du verden så morsomt det er med en skikkelig sprek Defender - og mange som blir overrasket! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 28. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2019 15 timer siden, Atle G skrev: Å øke trykket til 1.9 bar på en motor som ikke er 100% er ikke å anbefale - økning av effekt fører også til økt belastning på hele drivverket ... fra motor og hele veien gjennom. Hvordan jeg vet ;-) . "Alt" er vel nå skiftet og forsterket ... og ikke lenge siden jeg brukte en helg på å skifte topp pakning. Men du verden så morsomt det er med en skikkelig sprek Defender - og mange som blir overrasket! Hehe: Det blir vel mere aktiv dødshjelp på min, tror jeg. Må sikkert dytte inn en byttemotor om ikke så lenge, tenker jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 29. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) Da blir det nytt, ungdomshjerte for Old Faithful - en reduksjon fra 300.000km til 80.000km tror jeg gamlefar kommer til å like :-) Kanskje det nye, unge hjertet tåler 1,9... Takk for alle innspill - bra saker Endret 29. mars 2019 av tigergutt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Gratulerer, og lykke til med transplantasjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, tigergutt skrev: Da blir det nytt, ungdomshjerte for Old Faithful - en reduksjon fra 300.000km til 80.000km tror jeg gamlefar kommer til å like :-) Kanskje det nye, unge hjertet tåler 1,9... Takk for alle innspill - bra saker Høres lurt ut.... begynn med en innvendig motorvask (Biltema sin olje fungerer faktisk) ... du skriver at du har nytt grenrør: Er det den franske støpte varianten fra Alisport? Har den selv og er svært fornøyd - men også den vrir seg ved (for) høy belastning/temperatur (1.9). Når du først holder på ... så gjeng til buns i hullene på toppen og bruk bolter som går til bunns når du fester eksos manifolden. Hvordan jeg vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 18 timer siden, Atle G skrev: Høres lurt ut.... begynn med en innvendig motorvask (Biltema sin olje fungerer faktisk) ... du skriver at du har nytt grenrør: Er det den franske støpte varianten fra Alisport? Har den selv og er svært fornøyd - men også den vrir seg ved (for) høy belastning/temperatur (1.9). Når du først holder på ... så gjeng til buns i hullene på toppen og bruk bolter som går til bunns når du fester eksos manifolden. Hvordan jeg vet? Da PS Bil på Hamar byttet toppen min, ringte de meg og sa de anbefalte å skjære spor mellom rørene for å unngå at det skulle oppstå vridning. De har et mekanisk verksted som nabo som gjorde den jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.