Gå til innhold

Dab, valg av antenne og plassering - D3


Bue

Anbefalte innlegg

Har kjørt en Android sak for å få DAB i min 2005 Discovery 3, men så er det utfordringen med signal. I 159en jeg hadde byttet jeg ut den originale takantennen med en beregnet for DAB og fikk veldig bra signaler. D3en min har ikke noen takantenne, og på grunn av høyden vil jeg ikke montere det heller (kun noen få cm klaring inn garasjen i normal høyde nå). Alternativet er vel da stort sett vindusantenner. Er det noen som har noe bra å anbefale her? Og hvor bør en eventuell vindusantenne monteres? Har varmetråder i frontruten, så har hørt at det da ikke er anbefalt å ha den her. Noen som har erfaring med dette fra DIscovery?

Har testet med medfølgende vindusantenne samt en annen jeg hadde i høyre sidevindu bak, men det blir mye brudd på rikskanalene. Er solfilm på rutene bak, men ville ikke tro dette skulle ta signalene til DAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfart det samme med siderutene bak. Går stort sett fint, men er signalet noe svakt- ramler det fort ut. Jeg har den i venstre bakvindu, da det passet med plassering av tiny boks. Har for egen del lyst til å prøve takantenne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen monterer antenna på a stolpen. Liten pisk det. 

Selv har eg montert inni roof racket. Og lagt den så mye på skrå at den går klar garasjen. Cm klaring her også 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, oggioffshore skrev:

Ser noen monterer antenna på a stolpen. Liten pisk det. 

Selv har eg montert inni roof racket. Og lagt den så mye på skrå at den går klar garasjen. Cm klaring her også 

 

Roof racket, da tenker du på det noen kaller rails på andre biler? I så fall har ikke min disse. 

 

Ser flere som anbefaler Funke ADSC710 for vinduantenne for å få greie signal, noen som har prøvd denne?

 

Mulig jeg skal prøve antennen i frontruten for å se hvordan det og fungerer på tross av varmetrådene. Hadde det ikke vært for høyden hadde det blitt takantenne på denne og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noe eg fant på ebay, aktiv m pisk. 

Egentlig beregnet for chassis, brukte en bøyle og festet på et av rørene på pro speed racket. 

Kortet inn lengden på kabel, og kuttet FM kabel. 

https://www.ebay.com/itm/DAB-AM-FM-Car-Radio-Antenna-Universal-Aerial-Active-Amplified-Roof-Mount-Mast/152552410116?hash=item2384d50c04:g:EZkAAOSwxIRZ~A0Q

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte ikke m vindus ant i Bergens området. 

Fungerte faktisk best når den bare hang i speilet. 

Med engang den ble limt på vinduet, drastisk mye dårlige. 

Best resultat har eg hatt med en vanlig WiFi ant på magnet for. 

Passiv sådan. Ingen drop i signal, selv ikke i tuneller. Ca 30cm pisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NRK kanalene har jeg bra signal i dag, men de andre kanalene er nesten ikke brukbare der jeg kjører til vanlig, så noe må gjøres.

Vurderer om jeg skal teste med en Funke antenne som linket til tidligere siden flere anbefaler dette, men samtidig redd for å få noe som fortsatt ikke er brukbart. Jeg hadde først vindusantenne i 159en, og den fungerte faktisk ganske bra, men finner ikke noe lignende denne i salg lenger.

En annen mulighet jeg så på var å legge en antenne bak dekselet på A-stolpen som vel er i plast, men usikker på om det vil bli noe bedre enn vindusantenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en antenne for vindu i høyre bakrute. Billig sak som fulgte med 1500kroners eBay Android spiller. Godt signal, dropper ut i tuneller uten sender. Og et par steder over fjellet. Ellers upåklagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert plassere en slik bak plasten i a stolpen. 

Screenshot_20190322_101402_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut jeg måtte prøve en Funke ADSC710 antenne siden dette i følge Bilradiospesialisten er en av vindusantennene med best signal, men det var ingen forbedring å spore. Testet den i høyre og venstre bakvindu samt frontruten uten å få brukbart signal. Prøvde den også utenpå A-stolpen i garasjen, men ingen signal på rikskanalene da heller. 

 

Begynte å tenke på om det er mulig å få til tilsvarende antenne som Discovery 4 har originalt. Antennetrådene er allerede på plass i venstre bakrute etter det jeg kan se. Discovery 3 og 4 ser ut til å stort sett ha samme delenummer på vinduene. I D3 er trådene tiltenkt TV signaler, og de gamle analoge TV signalene som ble brukt den gang er samme frekvens som DAB bruker i dag. I så fall er jo spørsmålet om original DAB i D4 har bra signaler?

Etter det jeg kan se trenger jeg antenneforsterker, feste på vinduet for antenneledningen og en antennekabel fra forsterkeren til spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...