Gå til innhold

Transfer kasse kjede og mulig eksoslekkasje D3


Tobba

Anbefalte innlegg

Skal bytte bakre mellomaksling og kjede i transfer kassa på d3'n. Noen som har gjort dette? Går det å gjøre jobben med å dele kassa mens den sitter på bilen, eller er det enkleste å ta den ut? 

Så en ting jeg ikke blir helt klok på, når jeg starter bilen så høres det ut som den nesten går på frieksos på høyre side i et sekund eller to før det høres ut som en ventil så lukkes og det blir normal gange, men klarer ikke finne hvor det kommer fra, egr ventilene er byttet for et år siden på bilen, kan også høre såvidt en liten lyd når en kjører og øker litt turtall på motoren som kan høres ut som en ørliten eksoslekkasje.. Men somsagt så finner jeg ingenting når jeg er baki der med hånda og kjenner, men det er jo såklart på tomgang og da høres ingen lyd.. mistenket x over på eksos, men da skulle det vel være konstant? Og ikke høres ut som en ventil struper det 2 sekunder etter start

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, kakling noen sek etter oppstart kan tyde på lite olje i ventilløftere (dvs olje siger ut mellom oppstart), er det noen forskjell mellom når motor startes varm og når den har stått en stund?

 

Kan sikkert være mye annet, men jeg hadde samme sak som deg (høres likt ut), og mine ventilløftere var slitne da jeg byttet de. Lyd ved oppstart ble også borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er jo en mulighet, men det er mer flaffing i lyden enn kakling, og den svake lyden når jeg kjører og gir pådrag er der hele tiden, varm som kald.. oppstartflaffinga er der når jeg starter motoren etter den har stått en stund, får få noen til å starte den mens jeg stapper hodet nedi motoren:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet kjede for et par uker siden. Grei jobb egentlig, men du må nok ta ned transferkassa og gjøre det på benken. Det som er greit å huske på er hvilken vei du klyver kassa. Boltene er på «feil» side når du klyver. Legg kassa så du får ut alle boltene, så snu kassa motsatt vei (endesnu) før du klyver den. Hvis du ikke gjør det må du jobbe deg hele veien igjennom sperre og gear. Jeg gjorde det :( Ikke demonter sensor, motor eller solenoid. 

Når du har kløyvd kassa (riktig vei) så ser du veldig greit hvordan du bytter kjede :) 

Jeg måtte kalibrere sensoren etterpå, men er usikker på om det er nødvendig hvis man ikke demonterer sensor og slikt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du "nystartet dieselmotor" lukt i kupé litt etter kaldstart? Jeg byttet X-over røret i vår. Det begynte med at jeg hørte tendens til eksoslekkasje etter oppstart - som forsvant etter litt, og etter et par mnd begynte jeg å kjenne lukt i kupé etter oppstart. Et par mnd senere hørte jeg eksoslekkasje konstant, og konstaterte at x-over måtte byttes. Legg deg ned med hodet bak høyre framhjul og lys opp på x-over røret. Det skal være hvitt og fint den beskyttelsen som er viklet rundt røret. Min var kullsvart :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ingen dieseleksoslukt i hele tatt, og Xoveren ser ganske så bra ut, hvertfall det jeg klarer se av den...

Takk for god info om kjedebytte, var vel det jeg fryktet, at hele kassa måtte ut, er den tung eller klarer jeg ta imot den med brystkassa når den kommer ned?:D klarte det med p38 kassa, men måtte ha jekk opp igjen:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lyden kommer fra høyre side av motoren, egentlig så gjør det lite med den lyden der, mer plsgsom den hvislinga som er der når en gir litt gass, kan prøve få den på film også når jeg er ute med bilen neste gang! Kan det være noe i egr systemet som.lekker når ventilen står i en bestemt stilling? Kan ikke se eller kjenne noe rundt rører fra ventil og opp til innsug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2019 den 16.49, Tobba skrev:

Liten snutt når bilen startes, er kun i et sekund eller to den flafrer

Men... Dette er jo bare at pumpa bygger opp oljetrykk ved oppstart!

Såvidt jeg vet lager alle tdv6 denne lyden når de har stått en stund.

Observer oljelampen idet du starter, så vil du nok se at lyden forsvinner sammen med oljelampen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Slått meg til ro med at det bare er oljetrykk som skaper oppstartslyden, men irriterer meg fortsatt over rasle/knatrelyden som kommer når en gir litt gass, kommer fra høyre side av motoren når en kjører, men kjent overalt jeg kommer til med hånda uten å klare kjenne noe lekkasjer hvertfall.. så kom jeg til å fundere, sitter ikke vakuumpumpa i det området? Kan den lage slik lyd? 

Kjede klarte jeg bytte ved å kløyve kassa under bilen, men gjør det ikke igjen:D hjalp fint lite på drivverkslarken også..

Byttet også et av ac rørene som går bak til det bakre klimaanlegget, det var en, tja, opplevelse?:blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min også kakler litt i ca 1-2 sekunder. 

Sjekket du lengden på det nye kjedet mot lengden på det gamle? Det gamle burde være litt lenger pga strekk/slitasje.

Og hvor langt var det gamle rullet?

Kan være du har litt slakk i mellomakslinger og litt i drivakslinger som tilsammen utgjør det du kjenner

Edit: lyden forsvinner på likt med oljelampen i dashbord.

Endret av Andershauk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sammenlignet dem ikke, bilen er gått 220kkm så var vel dags for å skifte uansett, byttet bakre mellomaksling. Virker som om kassa holder på lockup i converter for lenge, er stort sett bare et problem når jeg kommer inn i en rundkjøring og skal til høyre og glir inn i rundkjøring, legger over og når jeg da gir gass igjen så får jeg et plagsomt klunk, har siste versjon ihht nanocom på girkassesoftware også så må vel bare leve med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener og ha lest noe om at girkassen "lærer" seg til et kjøremønster fra sjåføren, og dette kan nullstilles via diagnose. Etter X antall eigere kan nok dette være lurt og gjøre vis muligheten er der.

Noen andre som har hørt lest om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...