Tobba Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Skal bytte bakre mellomaksling og kjede i transfer kassa på d3'n. Noen som har gjort dette? Går det å gjøre jobben med å dele kassa mens den sitter på bilen, eller er det enkleste å ta den ut? Så en ting jeg ikke blir helt klok på, når jeg starter bilen så høres det ut som den nesten går på frieksos på høyre side i et sekund eller to før det høres ut som en ventil så lukkes og det blir normal gange, men klarer ikke finne hvor det kommer fra, egr ventilene er byttet for et år siden på bilen, kan også høre såvidt en liten lyd når en kjører og øker litt turtall på motoren som kan høres ut som en ørliten eksoslekkasje.. Men somsagt så finner jeg ingenting når jeg er baki der med hånda og kjenner, men det er jo såklart på tomgang og da høres ingen lyd.. mistenket x over på eksos, men da skulle det vel være konstant? Og ikke høres ut som en ventil struper det 2 sekunder etter start Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 hmm, kakling noen sek etter oppstart kan tyde på lite olje i ventilløftere (dvs olje siger ut mellom oppstart), er det noen forskjell mellom når motor startes varm og når den har stått en stund? Kan sikkert være mye annet, men jeg hadde samme sak som deg (høres likt ut), og mine ventilløftere var slitne da jeg byttet de. Lyd ved oppstart ble også borte... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 19. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2019 Tja, er jo en mulighet, men det er mer flaffing i lyden enn kakling, og den svake lyden når jeg kjører og gir pådrag er der hele tiden, varm som kald.. oppstartflaffinga er der når jeg starter motoren etter den har stått en stund, får få noen til å starte den mens jeg stapper hodet nedi motoren:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Byttet kjede for et par uker siden. Grei jobb egentlig, men du må nok ta ned transferkassa og gjøre det på benken. Det som er greit å huske på er hvilken vei du klyver kassa. Boltene er på «feil» side når du klyver. Legg kassa så du får ut alle boltene, så snu kassa motsatt vei (endesnu) før du klyver den. Hvis du ikke gjør det må du jobbe deg hele veien igjennom sperre og gear. Jeg gjorde det Ikke demonter sensor, motor eller solenoid. Når du har kløyvd kassa (riktig vei) så ser du veldig greit hvordan du bytter kjede Jeg måtte kalibrere sensoren etterpå, men er usikker på om det er nødvendig hvis man ikke demonterer sensor og slikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totveit Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Har du "nystartet dieselmotor" lukt i kupé litt etter kaldstart? Jeg byttet X-over røret i vår. Det begynte med at jeg hørte tendens til eksoslekkasje etter oppstart - som forsvant etter litt, og etter et par mnd begynte jeg å kjenne lukt i kupé etter oppstart. Et par mnd senere hørte jeg eksoslekkasje konstant, og konstaterte at x-over måtte byttes. Legg deg ned med hodet bak høyre framhjul og lys opp på x-over røret. Det skal være hvitt og fint den beskyttelsen som er viklet rundt røret. Min var kullsvart :-( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 Nei, absolutt ingen dieseleksoslukt i hele tatt, og Xoveren ser ganske så bra ut, hvertfall det jeg klarer se av den... Takk for god info om kjedebytte, var vel det jeg fryktet, at hele kassa måtte ut, er den tung eller klarer jeg ta imot den med brystkassa når den kommer ned? klarte det med p38 kassa, men måtte ha jekk opp igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 25. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2019 20190324_145444.mp4 Liten snutt når bilen startes, er kun i et sekund eller to den flafrer, men har jo også den lyden som kommer under kjøring, kommer ved litt belastning på motoren, gir jeg mye gass forsvinner den tror jeg, men mulig motoren øverdøver det da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Clutchen som setter i gang vifta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 25. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2019 Nei, lyden kommer fra høyre side av motoren, egentlig så gjør det lite med den lyden der, mer plsgsom den hvislinga som er der når en gir litt gass, kan prøve få den på film også når jeg er ute med bilen neste gang! Kan det være noe i egr systemet som.lekker når ventilen står i en bestemt stilling? Kan ikke se eller kjenne noe rundt rører fra ventil og opp til innsug Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discoverer™ Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 På 25.3.2019 den 16.49, Tobba skrev: Liten snutt når bilen startes, er kun i et sekund eller to den flafrer Men... Dette er jo bare at pumpa bygger opp oljetrykk ved oppstart! Såvidt jeg vet lager alle tdv6 denne lyden når de har stått en stund. Observer oljelampen idet du starter, så vil du nok se at lyden forsvinner sammen med oljelampen:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 15. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2019 Slått meg til ro med at det bare er oljetrykk som skaper oppstartslyden, men irriterer meg fortsatt over rasle/knatrelyden som kommer når en gir litt gass, kommer fra høyre side av motoren når en kjører, men kjent overalt jeg kommer til med hånda uten å klare kjenne noe lekkasjer hvertfall.. så kom jeg til å fundere, sitter ikke vakuumpumpa i det området? Kan den lage slik lyd? Kjede klarte jeg bytte ved å kløyve kassa under bilen, men gjør det ikke igjen hjalp fint lite på drivverkslarken også.. Byttet også et av ac rørene som går bak til det bakre klimaanlegget, det var en, tja, opplevelse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andershauk Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 (endret) Min også kakler litt i ca 1-2 sekunder. Sjekket du lengden på det nye kjedet mot lengden på det gamle? Det gamle burde være litt lenger pga strekk/slitasje. Og hvor langt var det gamle rullet? Kan være du har litt slakk i mellomakslinger og litt i drivakslinger som tilsammen utgjør det du kjenner Edit: lyden forsvinner på likt med oljelampen i dashbord. Endret 15. mai 2019 av Andershauk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 15. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2019 Nei, sammenlignet dem ikke, bilen er gått 220kkm så var vel dags for å skifte uansett, byttet bakre mellomaksling. Virker som om kassa holder på lockup i converter for lenge, er stort sett bare et problem når jeg kommer inn i en rundkjøring og skal til høyre og glir inn i rundkjøring, legger over og når jeg da gir gass igjen så får jeg et plagsomt klunk, har siste versjon ihht nanocom på girkassesoftware også så må vel bare leve med det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andershauk Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 Mener og ha lest noe om at girkassen "lærer" seg til et kjøremønster fra sjåføren, og dette kan nullstilles via diagnose. Etter X antall eigere kan nok dette være lurt og gjøre vis muligheten er der. Noen andre som har hørt lest om dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totveit Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 har også hørt om dette. mener å huske det skal være nok å ta en hard reset av bilen for å oppnå denne likestillingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Den vil lære seg ditt kjøremønster over tid. Eventuelt har jeg brukt manuelt girskift, og har inntrykk av at den lærer av det også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.