Gå til innhold

Girkasse utfordring


kulien

Anbefalte innlegg

Tenkte å drodle litt med de voksne om hva som kan være galt i girkassa i Serie 3'en. Har hatt den ute og skiftet så godt som alle lagere, og reversdrev og aksling. Nå har jeg problemer med å få den i gir. 

 

Symptom: 

Alltid veldig trang å få i gir, men det virker verre på første og andre gir. 

Når jeg står i ro så går den inn i revers uten å skrape. Ut i fra dette, så friskmelder jeg clutchen og tenker at den må fri helt ut. Men når en kjører bilen så er det akkurat som om clutchen ikke frir ut. Da må jeg i grunnen dobbelclutche og finne rett turtall for å få den i gir. Det å få den i første gir når jeg står stille er til tider nesten umulig. 

 

Noen gode innspill til hva jeg kan ha gjort galt under montering som gir slike symptomer? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Gaute! Glad for å kjenne noen voksne! :)

 

Jeg byttet ikke synkroringer. Hadde bestilt nye, men fikk ikke de til å passe så de gamle ble montert igjen. Det var ikke synkroniseringsproblemer før overhalingen, så jeg tok sjansen på gjenbruk der. De gamle var liksom for store i diameter, så når jeg skrudde til mutteren på hovedakslingen så stod kassa dønn fast. 

 

Rett olje skal det være, men nå var det guttungen som fyllte på. Kanskje jeg skal ta en sjekk på at det faktisk er olje på kassa :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Land Rover for alle penga skrev:

 

Rett moment på muttera på hovedakslingen? 

 

Også et godt spørsmål. Hvor mye vil det ha å si tror du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kulien skrev:

 

Også et godt spørsmål. Hvor mye vil det ha å si tror du da? 

Gaute, det var vel denne mutteren som du nevnte til meg att jeg burde trekke til siden den kan skrape fra 3-2gir? 

Kjartan, det er nok bare du som ikke har hatt ei så fast og kasse før :) håper bare vi slipper å ut med den igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Slakk i hovedaksel lengdeveis kan gi dårlig bremseeffekt av synkroringene.

 

Kan dere ha stokket synkroringene slik at de ikke står på samme plass lenger ?

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Jepp. Slakk i hovedaksel lengdeveis kan gi dårlig bremseeffekt av synkroringene.

 

Kan dere ha stokket synkroringene slik at de ikke står på samme plass lenger ?

 

Nettopp! Da vipper vi av overdriven og sjekker momentet på mutteren. Innrømmer å ha trukket til denne uten momentnøkkel, så her kan det være litt å hente! 

 

Når det gjelder plasseringen så er jeg rimelig sikker på at de er tilbake der de hørte hjemme. Det kan fort ha sett litt kaotisk ut på garasjegulvet når det stod på, men jeg er rimelig trygg på at ting gikk tilbake på plassene sine. 

 

Sjekka oljenivå i går og junior har gjort jobben sin, så ingen problem der. Fortsetter vel i kveld hvis det er noe mer overskudd etter jobb. 

3 timer siden, knikeren skrev:

Gaute, det var vel denne mutteren som du nevnte til meg att jeg burde trekke til siden den kan skrape fra 3-2gir? 

Kjartan, det er nok bare du som ikke har hatt ei så fast og kasse før :) håper bare vi slipper å ut med den igjen :)

Ja om det bare var så vel. Nå sliter jeg sånn med å få den i gir at jeg av og til må bremse helt opp og svinge inn til siden før jeg får den i gir igjen og kan fortsette. Tror ikke det er noe vei utenom å ta en titt ja. Men mutteren strammer vi greit med kassa i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kulien skrev:

 

Nettopp! Da vipper vi av overdriven og sjekker momentet på mutteren. Innrømmer å ha trukket til denne uten momentnøkkel, så her kan det være litt å hente! 

 

Når det gjelder plasseringen så er jeg rimelig sikker på at de er tilbake der de hørte hjemme. Det kan fort ha sett litt kaotisk ut på garasjegulvet når det stod på, men jeg er rimelig trygg på at ting gikk tilbake på plassene sine. 

 

Sjekka oljenivå i går og junior har gjort jobben sin, så ingen problem der. Fortsetter vel i kveld hvis det er noe mer overskudd etter jobb. 

Ja om det bare var så vel. Nå sliter jeg sånn med å få den i gir at jeg av og til må bremse helt opp og svinge inn til siden før jeg får den i gir igjen og kan fortsette. Tror ikke det er noe vei utenom å ta en titt ja. Men mutteren strammer vi greit med kassa i bilen :)

Du vet jeg altid bare er ett tastetrykk unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Verktøy laget og mutteren trukket. Ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig så i kveld lasta vi opp den gamle mil kassa til knikeren i exmilen hans så begynner vi byttet i morgen. 

 

Får bli en liten stund med mil kasse i bilen mens jeg klør meg i hodet over hva jeg har gjort galt. Vi skulle jo egentlig skru på en helt annen bil vi nå. 

 

Gøy med litt metallsløyd. Resultatet ble bare sånn passe, men mye bedre enn ingenting. 

20190327_192705.jpg   20190327_185615.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, knikeren skrev:

Er det denne pipa vi snakket om til å stramme med? :)

Ja det er bare å brette opp armene å gi gass nå :)

 

Jepp!

 

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...