Gå til innhold

Hjullager bytte gikk galt.


lrhaue

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nå byttet hjullager bak på min disco 3

Men det varte ikke lenge før det var verre enn det som ble byttet ut,  

Det nye lageret ble presset inn med presse gikk fint og lett,  så tok jeg inn den som drivakslingen festes i og presset inn MED mothold på lageret. 

Gikk også lett,  og snurret på lageret etterpå å de snurret fint. 

Monterte så alt igjen og tok en prøvetur,  en kilometer seinere lager den veldig mye lyder og begynner å vri seg med bakparten av bilen.  Snur i fart og vender nesa hjem og det blir det bare verre og verre,  rygger inn bilen i garasjen og begynner demontering,  og kan skimte at innerdelen har delt seg fra lageret. 

Noen som kan forklare hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten kan ikke være så ille... Hvilken produsent er det?

 

Enten har det vært en svakhet i lageret, ellers har du gjort noe under montering. Viktig med rett moment. 320nm (?)

Hjullageret må ikke belastes før det er strammet opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Regner med det ble brukt mothold på innerste ring når hub ble presset på. 

Når drivaksel og senter mutter er trekt til. Er det ingenting som skal kunne bevege seg noen steder. 

Når du sier innerste del, er det en av de to innerste ringene som menes? 

 

Når alt er montert, ser man igrunn ikke lageret. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skifta på min, så opplevde jeg noe lignende, men det skjedde i det jeg la navet fra meg igjen. Da datt senter av hubben ut et stykke. Feilen var det som er nevnt over, at jeg ikke hadde satt motholdet riktig når jeg presset inn aksel/flens i lageret slik at innerringene til lagerene ikke stod riktig på akselstubben. Men jeg var heldig og så feilen før jeg monterte tilbake på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hadde mothold på innerringen,  lirket den inn på splines på akslingen.  Bytta til nytt lager igår igjen,  kjørte samme lengde,  fungerte fint. 

Men etter 2 km så er det samme greiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan innerste ringene løsne og flytte på seg, når driv aksling er skrudd til? 

Er i mine øyne umulig. 

Du må nesten ta bilder hvordan det ser ut. 

2ggr med samme resultat, så må det være noe som er.

gjort feil et el annet sted. 

Men eg ser ikke for meg hva. 

 

Bilder kan hjelpe oss med å gi råd el tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlegger deg noen bilder av gammelt lager på plass og etter at nytt lager er presset på plass kanskje du kan si hvordan utifra disse bildene.
Jeg sier ikke at dette er riktig men det er ikke noe problem hos meg etter lager bytte

20190214_152652_resized.jpg20190215_143440_resized.jpg

Bernt Bergstad

Endret av Bølla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har bilde av huben ferdig montert på bilen? eller rettere sagt rett før man monteret hjulet på igjen.

 

Lurer på om ikke den er skrudd langt nok inn, at det er no sår på drivakslingen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste eg hadde 

DSC_1262.JPG

DSC_1277.JPG

DSC_1258.JPG

DSC_1278.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sår på prisme kjenner du med engang. Da går akslingen tregt inn på.... Om den i det hele tatt vill entre 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du kan jo sammenligne andre siden din? 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel å ta av speedsensoren og lyse inn i hullet for å stadfeste at du kan se at akselen er kommet langt nok inn. Da vil du se at det tannhjulet som speedsensoren avleser står i senter posisjon under hullet. Da skal akseelen være langt nok inne . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik dette foregår ( uten at jeg har gjort det D3, men det er nok generellt likt ).

  • 1.Press lageret inn i ( styre krona / foran) lagerhus /bakhub med litt glidefett, Da må du presse på ytterringen av lageret.
  • 2. Sett på låse ( seger ) ringen til hjul lageret. ( blir vanligvis skjult av hjulflens ) 
  • 3. Press hjul flens inn i lageret. Nå må du holde imot / eller presse med en solid hylse på innerringen av hjullageret.
  • 4. Før inn akslingens splines gjennom splines i hjul hub med liten stripe loctite og trekk til mutteren.
  • 5. Når hjul er på og vekt på, trekk til riktig moment på sentermutter vanligvis godt over 260Nm, slå inn låsing av sentermutter.

Har du gjort dette som beskrevet over, skal det du opplever omtrent ikke være mulig.

 

Note: Det er normalt at hjullageret deler seg ved demontering, nettopp fordi seger ringen er skjult av hjulflensen.

 

Mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 10.26, lrhaue skrev:

Ja Men ser at mutter til aksling er lengre inne på aksling enn det min er,  så kanskje er det sår på gjengene

Hvordan går det med lagerbyttet? 

Hvis du ser på de ro forskjellige mutteren her hos AF så er 34mm  lavere en 32mm. Kan det være dette som gjør att det virker som den sitter annerledes på din? 

https://www.advancedfactors.co.uk/rear-hub-knuckle-mountings--bearings-253-c.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, knikeren skrev:

Det er ikke bærebruene da? 

Km på bilen? 

Hvor ligger bærebruene? Nesten 300000 km.

Men om bevegelsen er lik horisontalt og vertikalt, da?

Endret av thommes
kom på noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...