lrhaue Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Hei! Jeg har nå byttet hjullager bak på min disco 3 Men det varte ikke lenge før det var verre enn det som ble byttet ut, Det nye lageret ble presset inn med presse gikk fint og lett, så tok jeg inn den som drivakslingen festes i og presset inn MED mothold på lageret. Gikk også lett, og snurret på lageret etterpå å de snurret fint. Monterte så alt igjen og tok en prøvetur, en kilometer seinere lager den veldig mye lyder og begynner å vri seg med bakparten av bilen. Snur i fart og vender nesa hjem og det blir det bare verre og verre, rygger inn bilen i garasjen og begynner demontering, og kan skimte at innerdelen har delt seg fra lageret. Noen som kan forklare hvorfor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Kvaliteten kan ikke være så ille... Hvilken produsent er det? Enten har det vært en svakhet i lageret, ellers har du gjort noe under montering. Viktig med rett moment. 320nm (?) Hjullageret må ikke belastes før det er strammet opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Momentet strammer ikke lager om jeg har forstått dette riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølla Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Går ut i fra at du har rengjort godt før du satte på plass igjen denne clipen som holder lageret på plass og satt i riktig før du belastet lageret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 18. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2019 Sånn som jeg ser ned i lageret er segerringen på plass og innerste delen av lageret kommet ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Regner med det ble brukt mothold på innerste ring når hub ble presset på. Når drivaksel og senter mutter er trekt til. Er det ingenting som skal kunne bevege seg noen steder. Når du sier innerste del, er det en av de to innerste ringene som menes? Når alt er montert, ser man igrunn ikke lageret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 19. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2019 Ja det ble det. Nei men ser at hubben er gått lenger ut enn når den var presset inn (hvis noen forsto det?) Ja innerste mente jeg ringen nærmest senter av lageret Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Når jeg skifta på min, så opplevde jeg noe lignende, men det skjedde i det jeg la navet fra meg igjen. Da datt senter av hubben ut et stykke. Feilen var det som er nevnt over, at jeg ikke hadde satt motholdet riktig når jeg presset inn aksel/flens i lageret slik at innerringene til lagerene ikke stod riktig på akselstubben. Men jeg var heldig og så feilen før jeg monterte tilbake på bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølla Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Det er nok at du ikke har hat riktig mothold når du presset inn huben.Når jeg skulle presse ut den gamle huben så delte mitt seg også. Regner med at det er denne du mener Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 Jo hadde mothold på innerringen, lirket den inn på splines på akslingen. Bytta til nytt lager igår igjen, kjørte samme lengde, fungerte fint. Men etter 2 km så er det samme greiene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Hvordan kan innerste ringene løsne og flytte på seg, når driv aksling er skrudd til? Er i mine øyne umulig. Du må nesten ta bilder hvordan det ser ut. 2ggr med samme resultat, så må det være noe som er. gjort feil et el annet sted. Men eg ser ikke for meg hva. Bilder kan hjelpe oss med å gi råd el tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølla Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Vedlegger deg noen bilder av gammelt lager på plass og etter at nytt lager er presset på plass kanskje du kan si hvordan utifra disse bildene. Jeg sier ikke at dette er riktig men det er ikke noe problem hos meg etter lager bytte Bernt Bergstad Endret 20. mars 2019 av Bølla Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 28. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2019 Noen som har bilde av huben ferdig montert på bilen? eller rettere sagt rett før man monteret hjulet på igjen. Lurer på om ikke den er skrudd langt nok inn, at det er no sår på drivakslingen eller noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Eneste eg hadde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Sår på prisme kjenner du med engang. Da går akslingen tregt inn på.... Om den i det hele tatt vill entre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 30. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2019 Ja Men ser at mutter til aksling er lengre inne på aksling enn det min er, så kanskje er det sår på gjengene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 (endret) Du kan jo sammenligne andre siden din? Endret 30. mars 2019 av oggioffshore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølla Skrevet 31. mars 2019 Del Skrevet 31. mars 2019 Det enkleste er vel å ta av speedsensoren og lyse inn i hullet for å stadfeste at du kan se at akselen er kommet langt nok inn. Da vil du se at det tannhjulet som speedsensoren avleser står i senter posisjon under hullet. Da skal akseelen være langt nok inne . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 31. mars 2019 Del Skrevet 31. mars 2019 Demonter og start på nytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølla Skrevet 31. mars 2019 Del Skrevet 31. mars 2019 2 timer siden, lafterolf skrev: Demonter og start på nytt. Enig i den lafterolf. Mente det bare kunne konstantere feilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Det er vel slik dette foregår ( uten at jeg har gjort det D3, men det er nok generellt likt ). 1.Press lageret inn i ( styre krona / foran) lagerhus /bakhub med litt glidefett, Da må du presse på ytterringen av lageret. 2. Sett på låse ( seger ) ringen til hjul lageret. ( blir vanligvis skjult av hjulflens ) 3. Press hjul flens inn i lageret. Nå må du holde imot / eller presse med en solid hylse på innerringen av hjullageret. 4. Før inn akslingens splines gjennom splines i hjul hub med liten stripe loctite og trekk til mutteren. 5. Når hjul er på og vekt på, trekk til riktig moment på sentermutter vanligvis godt over 260Nm, slå inn låsing av sentermutter. Har du gjort dette som beskrevet over, skal det du opplever omtrent ikke være mulig. Note: Det er normalt at hjullageret deler seg ved demontering, nettopp fordi seger ringen er skjult av hjulflensen. Mvh Brage Endret 1. april 2019 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knikeren Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 På 30.3.2019 den 10.26, lrhaue skrev: Ja Men ser at mutter til aksling er lengre inne på aksling enn det min er, så kanskje er det sår på gjengene Hvordan går det med lagerbyttet? Hvis du ser på de ro forskjellige mutteren her hos AF så er 34mm lavere en 32mm. Kan det være dette som gjør att det virker som den sitter annerledes på din? https://www.advancedfactors.co.uk/rear-hub-knuckle-mountings--bearings-253-c.asp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thommes Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Sjekket alle lagrene i går. På tide å skifte? jutjub Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knikeren Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 1 time siden, thommes skrev: Sjekket alle lagrene i går. På tide å skifte? jutjub Det er ikke bærebruene da? Km på bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thommes Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 (endret) 43 minutter siden, knikeren skrev: Det er ikke bærebruene da? Km på bilen? Hvor ligger bærebruene? Nesten 300000 km. Men om bevegelsen er lik horisontalt og vertikalt, da? Endret 5. april 2019 av thommes kom på noe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.