Gå til innhold

eu kontroll mangler, defender 130


Tronsgård

Anbefalte innlegg

Hjelpe meg!

Hadde bilen min en Defender 130 1999, vare,  på eu kontroll. 

Kjøretøyets understell nummer mangler/ ikke påvist

bremserør for sterkt koordert

For stor slitasje i kule på snekke

for stor slitasje i styreledd høyre fremre, paralellstag

For stor slitasje i styreledd høyre fremre

Ikke godkjent ratt

hjullager, for stor slark, høyre bakre

Forevisning for trafikk stasjon, bakseter er montert

 

Kjenner lysten er stor på å selge denne som den er .... hvis så hvor skal en eventuellt ligge i pris?

Noen tips for å gå frem på denne listen???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper den glatt for fire bugg og et glansbilde. Katastrofebil dette, så du må nok betale for å levere den på skroten. Ergo er mitt tilbud veldig godt. (Ikke at jeg er veldig svak for 130'er altså)

 

Spøk til side. Dette med baksete er veldig uheldig. Der kan du få en skikkelig smell økonomisk, og jeg håper at du ikke har hatt passasjerer i det setet.

 

Når det er sagt. Plukk ut baksetet og skaff et godkjent ratt. Resten er jo "bare" normal slitasje som man må regne med å håndtere med jevne mellomrom. Tror de fleste verksteder burde kunne håndtere det.

 

Hvis ikke så kan det hende jeg kan strekke meg litt lenger enn fire bugg og et glansbilde. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brett opp hendene. Dette er vedlikehold. Endeledd må byttes, ikke store jobben, hjullager litt større, sannsynligvis må alle hjullager byttes fordi de er like gamle. 

Spørsmålet blir om du burde vurdere overhaling av kingbolter også, ikke uvanlig at de er slitte siden hjullager også er det. 

 

På et verksted kan det nok bli mer enn en dag i jobb, på en annen side helt overkommelig å gjøre selv om du ikke har ti tommeltotter.

 

Men så mange endeledd som er dårlig må da bilen ha vært fryktelig ekkel på styring?:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store utgiften / krisen er vel varebil og bakseter.

Resten er dårlig vedlikehold men overkommelig ila en dag.

Såfremt ikke bremserørene er mange.

Men prisforslag uten å se bilder , km ,mm. blir umulig.

Og med PKK og Biltilsynet på nakken raser prisen drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er spesielt setene som jeg lurer på....  Jeg har trodd at de kunne stå i så lenge de var reist opp. Litt pussig at dette ikke var poengtert ved forrige Eu kontroll.  Rattet er det sammen som tidligere også.

I forhold til pris på bilen har jeg kunnet tatt noen bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakseter, med mindre bilen er bruktimportert for mindre enn ti år siden er det vel ikke noe mer å betale for dette enn de få kronene man må betale for å vise den og få hvite skilt? Evt. et lite forelegg for å ha kjørt en ikke forskriftsmessig utstyrt bil, nei det får du nok ikke :-)

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberrør, nipler og verktøy til bremserør koster kanskje en tusenlapp på Biltema og er en jobb de fleste som klarer skifte glødeplugger kan klare.

For ti år siden betalte jeg et verksted 10 000 for jobben på en Classic.  Angrer ennå...

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visning av seter på trafikkstasjon koster hele kr 610,- og nye skilt kr 140,-... det øvrige vedlikeholdsetterslepet koster sikkert  kr 30-50.000,- på verksted. Tror nok det lønner seg å fikse bilen før salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil anta kan skape mest hodebry her er å få bevist og slått inn understellsnr på nytt, resten er jo som flere skriver her bare å brette opp ermene på eller gjøre et lite innhugg i sparekontoen. Jeg hadde endel problemer og turer til trafikkstasjonen når en av mine biler engang i tiden også hadde vanskeligheter med å tyde understellsnr. Bevisbyrden på at det var riktig ramme på riktig bil lå definitivt på meg uten nevneverdig bistand fra etaten. Gikk gjennom til slutt og fikk slått inn nr på nytt, men var mye frustrasjon og bomturer før den tid :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Trond C skrev:

Bakseter, med mindre bilen er bruktimportert for mindre enn ti år siden er det vel ikke noe mer å betale for dette enn de få kronene man må betale for å vise den og få hvite skilt? Evt. et lite forelegg for å ha kjørt en ikke forskriftsmessig utstyrt bil, nei det får du nok ikke :-)

 

Det var ganske friske bøter for å ha flere seter i varebilen enn tillatt .

Men mulig det er litt slappere nå.

Den som tar kontakt med trafikkstasjonen får riktig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammenummeret kan godt være der. De gidder av og til ikke lete noe særlig eller skrape bort størknet guffe. Det er ofte dekket av Tectyl eller annen understellsbeskyttelse. Har du sett etter selv? Prøv å skrape litt der det skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Stig skrev:

Rammenummeret kan godt være der. De gidder av og til ikke lete noe særlig eller skrape bort størknet guffe. Det er ofte dekket av Tectyl eller annen understellsbeskyttelse. Har du sett etter selv? Prøv å skrape litt der det skal være. 

Enig med Stig - rammenummeret er der helt sikkert - men ikke nødvendigvis der de tror at det skal være - i tillegg så kan det være svakt slik at der må gjøres mye rengjøring og for å finne nummeret.  Brukte mye tid for å finne det på vår 6x6 for å få den godkjent i fjor. Kraftige briller og sidelys avslørte til slutt nummeret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...i tillegg vet jeg av erfaring at når det er klart at en bil allerede er underkjent, så gidder de ikke å lete etter rammenummer. Opplevde det med Freelanderen på PKK. Når den allikevel måtte på ny kontroll, så gadd de ikke lete etter det siste nummeret. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste min 90 for å få hvite skilter i fjor. De sleit med å finne rammenr, men det var der under tectylen på høyre side av ramme foran, yttersiden mot hjulet, et sted fra ca støtdemperen og litt lenger frem. Lettere å se med lykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. 

Kjenner at iveren etter å baske med dette har blitt temmelig redusert siste tiden. Det var nøyaktig 50 mil siden, altså august i fjor den sist ble eu godkjent. Da hadde jeg skiftet ny dynamo, batteri, fått sveiset inn nye outriggere, tidligere nye foringer, oljeservice OSV..

Med en skokk unger i det daglige, tror jeg godbilen vil bli solgt som den er.

Helst til en entusiast uten småunger..

Tips eller intresserte?

IMG_20190318_175558.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit det da. Ser jo ut som en fin bil, hvor du har tatt de største "smellene" allerede.

 

Kilometerstand og flere bilder kan helt sikkert hjelpe litt på kjøpelysten for mange. Gjerne også noen av interiør og litt om hva du vet om bilens historie. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

km 173000 har den gått. Bulk i støtfanger frem høyre side. Noe rust i dører. Nye outriggere begge sider. Ramma ser topp ut. Bakriggen eller hva en kaller det har jeg villet byttet. Foringer er byttet rundt omkring. Helt greie helårsdekk.

Ny dynamo, samt batteri ( den gamle fungerer, da det ikke var det som ikke ga ladning ( se tidligere tråd i høst) motorvarmerer med sirkulasjon montert. dab radio 

Setene er hele og fine. og som dere vet følger bakseter med :)

Jeg har sikkerhetsbelter til å montere bak, som jeg tror passer, men har ikke gjort det da jeg ikke har hatt behov. 

Litt treig vaier på håndbrekket, når en tar det av. Fikk beskjed om at det er fremre vaien en kan bytte

Prisen er jeg som sagt usikker på, kom med bud

Bilen er god å kjøre  og kan prøvekjøres/ besiktiges her på Oppdal 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bakrigg meiner du då kapellet over plan?

Er interessert, men såg helst etter bil utan akkut behov for arbeid for å bli godkjent. Oppdal er og litt krøkkete å innom for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...