Gå til innhold

TUV-fjærer, classic


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kommer til å måtte kjøpe inn nye fjærer med medium eller heavy load spec på classic'n.  De originale håndterer ikke hverken høyde eller vekt på en god måte langs veien etter vinsj, takgrind og andre ting har kommet på. 

Tenker å først høre med folket om noen har TUV-sett til Defender90/Disco1/RRC liggende på hylla som aldri ble montert, før jeg går til innkjøp selv. 

 

 

 

IMG_20180915_161439.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe liggende men en anbefaling. Jeg hadde Terrafirma ProSport Heavy Duty på min og det settet var knallbra. Kun 1cm lavere etter 4 år. Mitt sett het TF216TUV og de var kanskje i overkant harde. Skulle jeg handlet igjen hadde det blitt TF214TUV

 

https://www.johncraddockltd.co.uk/accessories/terrafirma/tf214tuv-terrafirma-pro-sport-medium-load-suspension-kit-tuv-approved-90d1rrc.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor itte kjøpe hel bil av meg med 2 hev da trenger du ikke tuv +at du får arb f og b +knallgod 3,9 bil er kupp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KennethA skrev:

Jeg har ikke noe liggende men en anbefaling. Jeg hadde Terrafirma ProSport Heavy Duty på min og det settet var knallbra. Kun 1cm lavere etter 4 år. Mitt sett het TF216TUV og de var kanskje i overkant harde. Skulle jeg handlet igjen hadde det blitt TF214TUV

 

https://www.johncraddockltd.co.uk/accessories/terrafirma/tf214tuv-terrafirma-pro-sport-medium-load-suspension-kit-tuv-approved-90d1rrc.html

 

Flott å høre erfaringer, Kenneth! :) Hører jo at OME er tingen...

Hvordan var fleksen med Terrafirma?Mange sier de er stive... Stiv bil er flott til on-road med taktelt. Men jeg har krav om stor fleks og er ikke så opptatt av selve hevinga egentlig. 

Dette med mer eller mindre standard oppsett. 

IMG_20180915_162343.jpgIMG_20180915_162452.jpg

1 time siden, svalbard skrev:

hvorfor itte kjøpe hel bil av meg med 2 hev da trenger du ikke tuv +at du får arb f og b +knallgod 3,9 bil er kupp 

 

Fordi jeg har bil så klart! :);) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var stivt. Ikke mulig med sånn flex på medium eller heavy duty tipper jeg.

 

Men, hvis jeg skulle valgt utifra dine preferanser ville jeg sett på fjærene som tilhører "light duty" settet. Dette er ikke beregnet for last, men skal heve 2".

Med last vil du kanskje få tilsvarende orginal høyde og litt hardere fjærer enn orginalt. Disse fjærene sammen med noen +4" dempere og +2" dempefester burde bli bra.

 

Da ville kanskje bilen blitt veldig lik, kanskje 1" høyere enn orginal og da hadde jeg ikke brydd meg med godkjenning, castercorrigering og lignenede.

+2" light duty fjærer

+4" dempere og +2" dempefester

+2" bremseslanger

Dette tror jeg er en god oppskrift.

 

Mine holdt ihvertfall bra, og tok mye juling med bil på et par hundre kilo over tillatt totalvekt og de holdt høyden etter ca 25k km over 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg ikke tør risikere Terrafirma da. 

Med litt vektjustering inne i bilen og bak på taket i dag skiller det bare 3 mm mellom høre og venstre side. Er nå også behagelig og fartsdempere. Tidligere ville venstresiden bli nesten helt sammentrykt mot bump stops i 30 km/t, mens høyre hadde normal virkning. Nå er det altså blitt bedre. Holder en knapp på at bedre dempere vil stive opp bilen nok og håper jeg kan beholde fjærene...

Allikevel er venstre foran 22 mm lavere enn høyre foran og de to bak. Er egentlig her problemet ligger tror jeg. La ikke merke til høyre/venstre fjærer når jeg monterte settet for 8 år siden, men mulig disse to skulle ha skiftet plass. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...