JokerS30 Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 (endret) Har blitt facinert av å sitte å se på filmer på jutub, der tungbergere i mammutklassen er i aksjon: flinke gutter ( og sikkert jenter ) stropper, vinsjer og drar ekstremt nedkjørte biler, maskiner og annet med " lekende letthet " Facinerende for oss som er vandt til 9000pund vinsjer og litt tauverk å trekke med ! Men - hvorfor er egentlig tungbergere 4 akslede ? De har da ikke SÅ mye vekt med seg i form av vinchewirer og tromler, er de vektet ned i utgangspunktet for å i det hele tatt stå imot tunge løft i tårnkraner, løfteanordninger osv ? Jeg ser de gjerne et utstyrt med et batteri støttebein, er det en kombinasjon av støttebein og egenvekt som får doningene til å stå stille, eller er det ved tauing og sleping de må være så store og overdimensjonerte ? For - en vanlig 3 akslet lastebil har da også kjøretøyvekt på 40tonn på bil og henger ? Den gamle militærbilen har tre aksler bare, og det har også den terreng-dekk-utstyrte Mercedesen, tøff med snorkel forresten - den mener virkelig alvor ser det ut som.... Noen eksempler jeg blir imponert av å se: Endret 16. mars 2019 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 (endret) Enig - barske greier! Vektproblematikken oppstår ved transport av berget kjøretøy, se artikler fra Tungt.no; tre eller fire akslet? og "en enklere hverdag" Mercebergeren er sannsynligvis en gammel norsk militær bergingsvogn - eldre utgave av det bergingsaggregatet som står på nåværende Scania P113H bergere. Endret 16. mars 2019 av isak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 (endret) Min gamle arbeidsgiver i nesten ett tiår. Søk på saeter auto. Forøvrig de som bygget il Tempo Gigante sammen med Martinuzzi. Aldri kjedelig å jobbe der med sjef som kjente mye rare mennesker med enda rarere motoriserte hobbier. Endret 17. mars 2019 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Den Manen er vel noe av det heftigste som har gått i Europa. Mener det sitter en Scania V8 på ryggen kun til drift av aggregatet. Rå bil men hinsides dyr i drift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 http://www.tungt.no/transportmagasinet/bilberger-med-stor-b-2110613 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Under uttesting av 101 og synkronisering av begge motorene husker jeg vi stod i bunnen av Skulleruddumpa og ventet på grønt lys. Selvfølgelig i venstre fil. Opp bakken til Shell på Mortensrud gikk pedalen i bånn og det var ikke en personbil som holdt følge. Vi testa endel ganger før ting ble bra nok. Dog var ikke bakre slepeaksel og frontvekter/fanger på plass da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.