Gå til innhold

Bergingsbiler !


JokerS30

Anbefalte innlegg

Har blitt facinert av å sitte å se på filmer på jutub, der tungbergere i mammutklassen er i aksjon:
flinke gutter ( og sikkert jenter ) stropper, vinsjer og drar ekstremt nedkjørte biler, maskiner og annet med " lekende letthet "

Facinerende for oss som er vandt til 9000pund vinsjer og litt tauverk å trekke med !

 

Men - hvorfor er egentlig tungbergere 4 akslede ? De har da ikke SÅ mye vekt med seg i form av vinchewirer og tromler, er de vektet ned i utgangspunktet for å i det hele tatt stå imot tunge løft i tårnkraner, løfteanordninger osv ? Jeg ser de gjerne et utstyrt med et batteri støttebein,  er det en kombinasjon av støttebein og egenvekt som får doningene til å stå stille, eller er det ved  tauing og sleping de må være så store og overdimensjonerte ?
For - en vanlig 3 akslet lastebil har da også kjøretøyvekt på 40tonn på bil og henger ?

 

Den gamle militærbilen har tre aksler bare, og det har også den terreng-dekk-utstyrte Mercedesen, tøff med snorkel forresten - den mener virkelig alvor ser det ut som....


Noen eksempler jeg blir imponert av å se:

 

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - barske greier!

 

Vektproblematikken oppstår ved transport av berget kjøretøy, se artikler fra Tungt.no; tre eller fire akslet? og "en enklere hverdag"

Mercebergeren er sannsynligvis en gammel norsk militær bergingsvogn - eldre utgave av det bergingsaggregatet som står på nåværende Scania P113H bergere.  cool

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle arbeidsgiver i nesten ett tiår.

Søk på saeter auto.

Forøvrig de som bygget il Tempo Gigante sammen med Martinuzzi.

Aldri kjedelig å jobbe der med sjef som kjente mye rare mennesker med enda rarere motoriserte hobbier.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under uttesting av 101 og synkronisering av begge motorene husker jeg vi stod i bunnen av Skulleruddumpa og ventet på grønt lys.

Selvfølgelig i venstre fil. Opp bakken til Shell på Mortensrud gikk pedalen i bånn og det var ikke en personbil som holdt følge.

Vi testa endel ganger før ting ble bra nok. Dog var ikke bakre slepeaksel og frontvekter/fanger på plass da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...