Gå til innhold

Stor Oljelekkasje D4


hotti

Anbefalte innlegg

Fikk plutselig oljelekkasje på vår 2010 discovery 3,0 diesel.

Ser ikke bra ut,noen som har vært borti dette før,regner med at jeg ikke er den første...

Trodde/håpet først at dette kom fra oljefilter da det ligger litt olje oppi V'en så tenkte da at jeg bytter filter og olje samtidig,skulle tappe ut olja og da kom det ca bare 1 liter så resten har kommet ut i lekkasjen.

Filmen er tatt fra høyre framhjul så det set ut som olja kommer ca midt på motoren?

Endret av hotti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne som har gått att skogen.. 

 

Skjermbilde 2019-03-16 kl. 19.52.42.png

 

Altså den svarte simringen, som @Hanslr nevner over :) 

 

Det er av med vifte, reim, timing cover, osv. er bare å grave seg innover, må også av med veivhjulet til reg. beltet (kanskje bytte det samtidig??). 

Først da er du fremme ved syndere. Delen koster ca 5 GBP fra øya. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei skuring, men bolten på veiven sitter nok fast.. godt fast:D og den må byttes fordi det er en strekkbolt, dras til med et visst moment som jeg ikke husker nå, og så etterdras med så og så mange grader, var vel 90 grader på 2,7, men godt mulig noe annet på 3.0, sammen med simmeringen følger det med en hylse som brukes ved montering.

Personlig hadde jeg nok bytta hele pumpa, bare for å vite at den er ny, men sikkert ikke vits, men sjekk nå godt for sprekker, syns det rant litt vel mye på den filmen til å bare være simmeringen... 

Som tidligere nevnt, god anledning til å ta reg reim, løpehjul og strammehjul samtidig

Tidsforbruk, tar fort noen timer, men ta deg god tid, hold det rent og kos deg med jobben:D

Spesialverktøy, greit å ha timing verktøy til motoren, et beist av en muttertrekker til å få av veivbolten og en momentnøkkel og en gradskive

 

Endret av Tobba
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger timingverktøyet til registerreim. Og verktøy til å montere simeringen. Stor momentnøkkel og en enda større latmannsarm. Gjerne spesialverktøy til slureviften. I tillegg basic verktøy. 

 

Du må ha ny registerreim, med strammer og løpehjul. Nye bolter. Inkludert veivbolt. Simering til oljepumpen, (ville og byttet selve pumpen pga alder)

 

Litt skrujobb er det, startmotoren må også utav for å få på plass timingverktøyet. Det er litt jobb/knot.

Du finner flere filmer/veiledninger på hele denne jobben. 

Vil tippe 6-20 timer. (6timer=god til å skru, har rett verktøy og forberedt på jobben) (20timer=ikke så god til å skru, bruker mye tid for å finne utav ting og mangler gjerne rett verktøy) 

Resultatet kan gjerne bli det samme :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki,får vell bare hive seg på jobben og se om man blir klok,tenker også at det er vell kansje greiest og bytte hele pumpa.

Reg.reim og div ble byttet for ca 40-50k siden av verksted/forige eier men kansje greit og ta disse også når man alt har oppe.

 

Er det enklest og demontere hele fronten med frontplate/radiatorer og slikt for og komme til eller klarer man jobben mellom disse?

 

Bilen står på løftebukk så får den litt opp i høyden om jeg trenger det.

 

155281934742712537073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet du hele pumpa eller kun simmeringen?

Tenker vi bytter hele pumpa,da sitter vel simmeringen fast i nypumpa?

Jeg var såvidt innom garasjen og så litt under paseret,er den plastikken rundt vifta hel? er den godt festet? hva begynner man med først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet pumpen. Simringen må monteres etter at pumpen er satt på motoren. Med et spesialverktøy... Du får kjøpt verktøy til 1000,- eller noe, men om du kjøper Victor Reinz simering så følger det med en plasthette som gjør samme nytten. Viktig at simeringen monteres 1mm forsenket i pumpehuset. 

 

Plasten rundt vifta er oppdelt mener jeg. Mulig det er anderledes på 3.0. Der er det vel et turborør som går over der i tillegg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasten er oppdelt, litt ekkel klipsa nedi der, jeg ødela de og måtte feste det med strips i etterkant. Men det ble ihvertfall god plass til å bytte registerreim, så bør bli nok plass til å skifte pumpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tobba skrev:

Personlig hadde jeg nok bytta hele pumpa, bare for å vite at den er ny, men sikkert ikke vits, men sjekk nå godt for sprekker, syns det rant litt vel mye på den filmen til å bare være simmeringen... 

 

 

Enig med dette, ser veldig mye ut for å være en simring. 

Har opplevd at simring har gått at skogen tidligere, riktig ikke på et LR-produkt, men dette så grovt mye ut. 

Det kan ikke være pakningen bak pumpa som har gått? 

 

PS. Veldig nysgjerrig på hva som har gått feil her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, SiggenRRC skrev:

 

Enig med dette, ser veldig mye ut for å være en simring. 

Har opplevd at simring har gått at skogen tidligere, riktig ikke på et LR-produkt, men dette så grovt mye ut. 

Det kan ikke være pakningen bak pumpa som har gått? 

 

PS. Veldig nysgjerrig på hva som har gått feil her.. 

I de tilfellene jeg har lest om så har simeringen jobbet seg utav sporet sitt, og da lekker det mye. Altså ikke vanlig svetting fra simering;) Var og et tilfelle hvor denne umbrakoskruen i toppen hadde skrudd seg ut. Som medfører utspyling av olje.

 

De nye pumpene sprekker ikke, men når den er 9 år gammel er det greit å skifte den pga slitasjen... Siden det uansett skal åpnes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du har i opplevd dette. 

Bolten i veiva sitter med ca 1000nm, jeg klarte ikke å få den løs med starteren. 

3/4 muttertrekker fra Biltema klarte den med litt flaks. 

Ta kontakt om du vil låne spesialverktøy 

DSC_2307.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 2 simmer ringer, så har man en i backup til tabbe kvoten. 

De deformeres lett, koster lite. 

Lagde meg verktøy av rør adapter fra biltema 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, oggioffshore skrev:

Kjøp 2 simmer ringer, så har man en i backup til tabbe kvoten. 

De deformeres lett, koster lite. 

Lagde meg verktøy av rør adapter fra biltema 

Dette gjør du lurt i:D

Jeg ødela den første simmeringen når jeg skifta oljepumpa. Jeg hadde ikke verktøy til og tre den på veiven bare det til og dytte den inn den millimeteren den skal innforbi. 

For og løsne bolten i veiven hadde jeg en vanlig 1/2" latmannsarm med et rør utpå som gikk opp til panseret, løsnet da uten rykk og napp.

Bolten må byttes etter den er løsnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga for lite timer i døgnet til og starte på det her skruprosjektet så sendte vi den til Tromsø på verksted istede,så da får vi håpe den blir tett og i orden etter di har bytta simmering/oljepumpe og reim med det som hører til..

Bilbergern var fornøyd med og få seg en transport tur på rundt 30mil for og levere den...

Screenshot_20190325-144029.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Simmering på veiva var kommet ut/fått lekkasje så det var feilen,bilen hentet hjem uten lekkasje.. bytta samtidig oljepumpe og regreim..

 

Takk for alle tips og hjelp med og finne løsning på problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...