hotti Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 (endret) Fikk plutselig oljelekkasje på vår 2010 discovery 3,0 diesel. Ser ikke bra ut,noen som har vært borti dette før,regner med at jeg ikke er den første... Trodde/håpet først at dette kom fra oljefilter da det ligger litt olje oppi V'en så tenkte da at jeg bytter filter og olje samtidig,skulle tappe ut olja og da kom det ca bare 1 liter så resten har kommet ut i lekkasjen. Filmen er tatt fra høyre framhjul så det set ut som olja kommer ca midt på motoren? 20190316_181345.mp4 Endret 16. mars 2019 av hotti Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 Simringen på oljepumpen/veivaksling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 Det er denne som har gått att skogen.. Altså den svarte simringen, som @Hanslr nevner over Det er av med vifte, reim, timing cover, osv. er bare å grave seg innover, må også av med veivhjulet til reg. beltet (kanskje bytte det samtidig??). Først da er du fremme ved syndere. Delen koster ca 5 GBP fra øya. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hotti Skrevet 17. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2019 Er dette ren skruing eller må det til noen spesialverktøy? Noen som har byttet dette selv? evt hvor lang tid bruker man? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 (endret) Grei skuring, men bolten på veiven sitter nok fast.. godt fast og den må byttes fordi det er en strekkbolt, dras til med et visst moment som jeg ikke husker nå, og så etterdras med så og så mange grader, var vel 90 grader på 2,7, men godt mulig noe annet på 3.0, sammen med simmeringen følger det med en hylse som brukes ved montering. Personlig hadde jeg nok bytta hele pumpa, bare for å vite at den er ny, men sikkert ikke vits, men sjekk nå godt for sprekker, syns det rant litt vel mye på den filmen til å bare være simmeringen... Som tidligere nevnt, god anledning til å ta reg reim, løpehjul og strammehjul samtidig Tidsforbruk, tar fort noen timer, men ta deg god tid, hold det rent og kos deg med jobben Spesialverktøy, greit å ha timing verktøy til motoren, et beist av en muttertrekker til å få av veivbolten og en momentnøkkel og en gradskive Endret 17. mars 2019 av Tobba Skriveleif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Du trenger timingverktøyet til registerreim. Og verktøy til å montere simeringen. Stor momentnøkkel og en enda større latmannsarm. Gjerne spesialverktøy til slureviften. I tillegg basic verktøy. Du må ha ny registerreim, med strammer og løpehjul. Nye bolter. Inkludert veivbolt. Simering til oljepumpen, (ville og byttet selve pumpen pga alder) Litt skrujobb er det, startmotoren må også utav for å få på plass timingverktøyet. Det er litt jobb/knot. Du finner flere filmer/veiledninger på hele denne jobben. Vil tippe 6-20 timer. (6timer=god til å skru, har rett verktøy og forberedt på jobben) (20timer=ikke så god til å skru, bruker mye tid for å finne utav ting og mangler gjerne rett verktøy) Resultatet kan gjerne bli det samme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hotti Skrevet 17. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2019 Oki,får vell bare hive seg på jobben og se om man blir klok,tenker også at det er vell kansje greiest og bytte hele pumpa. Reg.reim og div ble byttet for ca 40-50k siden av verksted/forige eier men kansje greit og ta disse også når man alt har oppe. Er det enklest og demontere hele fronten med frontplate/radiatorer og slikt for og komme til eller klarer man jobben mellom disse? Bilen står på løftebukk så får den litt opp i høyden om jeg trenger det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Jeg demonterte ingenting i fronten. Er greit å jobbe der når bunnplaten og viftekåpen osv er vekke. Riktignok en 2.7, men tror det er likt det aller meste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hotti Skrevet 18. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2019 Byttet du hele pumpa eller kun simmeringen? Tenker vi bytter hele pumpa,da sitter vel simmeringen fast i nypumpa? Jeg var såvidt innom garasjen og så litt under paseret,er den plastikken rundt vifta hel? er den godt festet? hva begynner man med først.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Jeg har skiftet pumpen. Simringen må monteres etter at pumpen er satt på motoren. Med et spesialverktøy... Du får kjøpt verktøy til 1000,- eller noe, men om du kjøper Victor Reinz simering så følger det med en plasthette som gjør samme nytten. Viktig at simeringen monteres 1mm forsenket i pumpehuset. Plasten rundt vifta er oppdelt mener jeg. Mulig det er anderledes på 3.0. Der er det vel et turborør som går over der i tillegg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Plasten er oppdelt, litt ekkel klipsa nedi der, jeg ødela de og måtte feste det med strips i etterkant. Men det ble ihvertfall god plass til å bytte registerreim, så bør bli nok plass til å skifte pumpe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 22 timer siden, Tobba skrev: Personlig hadde jeg nok bytta hele pumpa, bare for å vite at den er ny, men sikkert ikke vits, men sjekk nå godt for sprekker, syns det rant litt vel mye på den filmen til å bare være simmeringen... Enig med dette, ser veldig mye ut for å være en simring. Har opplevd at simring har gått at skogen tidligere, riktig ikke på et LR-produkt, men dette så grovt mye ut. Det kan ikke være pakningen bak pumpa som har gått? PS. Veldig nysgjerrig på hva som har gått feil her.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 42 minutter siden, SiggenRRC skrev: Enig med dette, ser veldig mye ut for å være en simring. Har opplevd at simring har gått at skogen tidligere, riktig ikke på et LR-produkt, men dette så grovt mye ut. Det kan ikke være pakningen bak pumpa som har gått? PS. Veldig nysgjerrig på hva som har gått feil her.. I de tilfellene jeg har lest om så har simeringen jobbet seg utav sporet sitt, og da lekker det mye. Altså ikke vanlig svetting fra simering Var og et tilfelle hvor denne umbrakoskruen i toppen hadde skrudd seg ut. Som medfører utspyling av olje. De nye pumpene sprekker ikke, men når den er 9 år gammel er det greit å skifte den pga slitasjen... Siden det uansett skal åpnes opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pickup Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Kan hende du har i opplevd dette. Bolten i veiva sitter med ca 1000nm, jeg klarte ikke å få den løs med starteren. 3/4 muttertrekker fra Biltema klarte den med litt flaks. Ta kontakt om du vil låne spesialverktøy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Kjøp 2 simmer ringer, så har man en i backup til tabbe kvoten. De deformeres lett, koster lite. Lagde meg verktøy av rør adapter fra biltema Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andershauk Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 3 timer siden, oggioffshore skrev: Kjøp 2 simmer ringer, så har man en i backup til tabbe kvoten. De deformeres lett, koster lite. Lagde meg verktøy av rør adapter fra biltema Dette gjør du lurt i Jeg ødela den første simmeringen når jeg skifta oljepumpa. Jeg hadde ikke verktøy til og tre den på veiven bare det til og dytte den inn den millimeteren den skal innforbi. For og løsne bolten i veiven hadde jeg en vanlig 1/2" latmannsarm med et rør utpå som gikk opp til panseret, løsnet da uten rykk og napp. Bolten må byttes etter den er løsnet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hotti Skrevet 25. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2019 Pga for lite timer i døgnet til og starte på det her skruprosjektet så sendte vi den til Tromsø på verksted istede,så da får vi håpe den blir tett og i orden etter di har bytta simmering/oljepumpe og reim med det som hører til.. Bilbergern var fornøyd med og få seg en transport tur på rundt 30mil for og levere den... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hotti Skrevet 7. april 2019 Forfatter Del Skrevet 7. april 2019 Simmering på veiva var kommet ut/fått lekkasje så det var feilen,bilen hentet hjem uten lekkasje.. bytta samtidig oljepumpe og regreim.. Takk for alle tips og hjelp med og finne løsning på problemet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.