Gå til innhold

Ønsker oppklaring av ECU benevnelser


tiopet

Anbefalte innlegg

Driver å reparerer en 1998 Defender td5.

ECU er tydeligvis gåen, sikringsboksen ved siden av var også delvis smeltet. Bilen starter ikke og hvis den gjør det så går den kun på tomgang.

 

Skal prøve å bestille ny/brukt ECU og får da opp at de heter NNN 500020 eller NNN 000120, mens den i bilen heter MSB 101170??

Hva er forskjellen?

 

Gikk ut og sjekket den i min 1999 Defender td5 og der også sitter det en MSB 101170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde 1998 ECU i min bil og den ville ikke starte. Satt tilbake 1999 ECU og bilen startet med en gang.

Altså kan jeg bekrefte at ECU er gåen.

 

Prøvde da 1999 ECU i den jeg reparerer og den vil fremdeles ikke starte? Så der er det noe mer som lurer.

Sikringsboksen har jeg reparert, var smeltet pluss ledning fra batteri pga fuktighet. Det er fryktelig mye drit i bunnen av kassa, og irr på alle sikringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det som eier fortalte når han leverte den, samt at vi prøvekjørte slik den kunne gå.

 

Etter mange startforsøk så kan det hende den starter.

Når den starter så går den på tomgang. Gir du gass så dør den.

Fant da ut at på prøvekjøring så fikk vi kjørt den hjem igjen på tomgang uten stop.

 

Fant olje i kontakt på toppen og helt ned i ECU kontakter og litt inni ECU.

Skiftet ledningsnett i toppen og kobberskiver og O-ringer på injektorer.

Byttet likegodt Trykkregulator siden den også lakk diesel.

Deretter skiftet jeg også veivsensor, siden den var full av diesel.

 

Det var skiftet dieselpumpe på et annet verksted for et år siden. (Syns ikke den høres ut som den skal, ikke noe mjauing. Bare jevn during).

Så pumpe er en av de hovedmistenkte akkurat nå, nest etter ECU.

 

Den har stått litt i vinter, men startmotor virker rask og fin.

 

Nå sporer vi litt av og tråden skulle vært på Defender eller elektrisk.

 

Men startet denne tråden her siden ECU går til flere enn bare Defender.

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jordpunkter i kassa ble rengjort.

Etter rep. av sikringsboks så fikk jeg batterispenning på diagnose apparat. Før så fikk jeg bare 8.86 V på diagnose, med 12.6 V på batteri.

 

Koblet på startkabler og får 14.4 V under forsøk for å eliminere svakt batteri.

 

Dysene ble satt inn der de satt, tok og skiftet på en og en. Har skrevet ned koder og kan sjekke dem i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve meg på en litt kjapp gjennomgang av det jeg husker...


MSB brukes til P10-motoren (den tidlige td5), er ikke programmerbar. Kun dysekoder og hvilken gasspedal man har som legges inn.

Egne modeler for manuell kasse og automat av denne grunn

 

MSB1011170 Td5 Defender til XA172227

MSB1011171 td5 Defender fra XA17228 til YA199365

MSB101360 td5 Defender YA199366 til ZA605425 denne er erstattet med NNN000120

 

NNN/NNW brukes til P15-motoren, men kan programmeres (flashes) med forskjellig programvare og MAP-filer alt etter behov. Så denne kan også brukes på P10 med riktig programvare.

Den store forskjellen på P10 og P15 i denne sammenhengen er at P15 har flere sensorer og dyser (med høyere trykk). Slik at man kan ikke  bare ta en ECU, legge inn dysekoder og alt virker fra start slik mange tror. Det kan kreve litt jobb å komme i mål, men langt fra umulig er det ikke. 

 

NNN000120 td5 Defender 

NNN500020 td5 Defender/disco manuell

NNN500030 td5 Disco automat

NNN500130 td5 Defender

NNN500250 td5 Disco 

NNW500130 td5 Disco 2002

 

 

 

 

Endret av YMK
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert :)

 

Da må jeg finne en som heter MSB 101170 eller en annen som er programert om til tidlig 10P motor med manuell kasse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min 1999 Defender (P10) er det satt i en NNN500020 etter havari av den originale (for meg ukjent årsak, men regner med at det var oljekryp via dyseledningnett etc.). Gjort av Lier Traktor for forrige eier. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oljekryp helt inn i ECU her også.

Åpnet og rengjorde, men det var ikke mye som hadde kommet inn. Faktisk minimalt, men stor skade kan det sikkert ha gjort.

 

Leste om en i England som bare byttet ut de to store kondensatorene inni der så virket de igjen. Han hadde gjort det på 4 ECU'er og alle virket igjen.

Han fikk kjøpt kondensatorene på ebay fra kina.

 

Når feilen er funnet og bilen går igjen. Så skal jeg jaggu gjøre et forsøk på den ødelagte ECU'en :D

MSB ECU'er lages ikke lenger og er vist erstattet med NNN utgaver. NNN utgavene må vist gjennom en omfattende omprogramering for å virke på biler med MSB, skriver han i England.

Da er det i hvertfall verdt et forsøk å skifte kondensatorer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...