Gå til innhold

D2 knirkelyder ved sakte kjøring over fortauskant


thommes

Anbefalte innlegg

Ved sakte kjøring over ujevnt terreng eller over fortauskant høres det litt knirking i understellet. Jeg har nettopp byttet demperne, så der lå visst ikke problemet. Er det mulig at det er drop link armene? Rart bare at jeg ikke hører lyd når jeg gynger bilen ved å dra i takstativet. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er slakk i anti roll bar bushings foran og bak, så det ble 4 nye til 4 pund hver. I tillegg ble det fire nye drop linker med det samme. Byttes på onsdag av verkstedet. Om jeg ikke poster mere i denne tråden var dette årsaken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye bushings er på plass i tillegg til drop linkene. Nå ble lyden sterkere. :lol: Det er aktuatorene til ACE-systemet som bråker. Systemet er satt ut av drift, men konverteringen ble ikke utført. Jeg tenkte å ta det i bruk igjen, men sannsynligheten minker... Godt mulig at jeg må gå for konvertering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bilen krenger egentlig ikke så mye. Jeg har prøvd å spraye, men det knirker ennå. Mulig at jeg sprayet på feil sted. Mansjetten er våt av opprinnelig olje, og jeg vet at aktuatoren lekker.

 

2019-03-27_18-28-43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling på aktuatorene, men om den gikk tørr (ACE koblet ut) kan det da tenkes at sylinderen er ødelagt? Man kjenner og hører at noe gnir ganske hardt mot hverandre. Ikke umulig kanskje at det er tært inn en grop i sylinderen. Og angående krenging: Såvidt jeg vet er ACE-systemet passivt inntil 50 km/h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 14.38, lafterolf skrev:

Sylinderen tviler jeg på er tørr. Vil henge oljefilm lenge der.

Jeg har nå fått en til å vippe på bilen og jeg er nesten 100% sikker på at det er sylinderen som lager lyden. Når jeg tar på den, mens den beveger seg så både lager den lyder og vibrerer. Jeg har lyst å få ACE (active cornering enhancement - skriver det ut for å være søkbar...) aktiv igjen, men sålenge jeg ikke har olje på systemet vil jeg ikke bytte ut aktuatoren (den er ikke helt tett), for jeg er redd den blir ødelagt uten olje. Jeg får bare leve et par måneder mer med lyder - vel vitende om at det er ufarlig. cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Actuator er en helt vanlig hydraulisk sylinder.  Du har stempelstang og pakkboks. Skal ikke store oljeskvetten til for å få den knirkfri. 

 

Men hvor lekker det? Hvorfor utsette reperasjonen? Har du koblet bort hydraulikpumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Actuator er en helt vanlig hydraulisk sylinder.  Du har stempelstang og pakkboks. Skal ikke store oljeskvetten til for å få den knirkfri. 

 

Men hvor lekker det? Hvorfor utsette reperasjonen? Har du koblet bort hydraulikpumpa?

Ja, hydraulikkpumpa er tatt ut. Verken Nardo bil, Mekonomen på Sluppen (ny brukt blokk) eller Vianor Leangen klarte å få blokka tett. Nardo bil foreslo å bestille ny blokk til 53000 kroner i tillegg til nye rør. Jadda! :rolleyes:

Til slutt prøvde jeg selv med brukt blokk. Den klarte jeg å ødelegge. Ja, aluminium er nok ganske så mykt. Nå ønsker jeg å sette inn gjenger og presskoblinger. Det er noen som har klart seg godt med det. Før jeg deaktiverte systemet så jeg at framre aktuator var litt fuktig. Den bakre så grei ut.

Jeg utsetter reparasjonen fordi jeg er redd for at det blir oljesøl og rød ACE-lampe igjen. :D Men det å gjenge opp blokka vil jeg sette bort til noen som kan det. Før påske gjør det ikke, men i mai kunne jeg tenkt meg å starte et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke skal i terrenget kan du få laget et fast stag istedet for sylinder. Det gjør akkurat samme nytten på veikjøring.

 

Fordelen med sylinder er at den kobles ut ved terrengkjøring/lavgir slik at du får god akselvandring.

 

Jeg hører du sier actuator men jeg kan ikke engelsk.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Om du ikke skal i terrenget kan du få laget et fast stag istedet for sylinder. Det gjør akkurat samme nytten på veikjøring.

 

Fordelen med sylinder er at den kobles ut ved terrengkjøring/lavgir slik at du får god akselvandring.

 

Jeg hører du sier actuator men jeg kan ikke engelsk.:P

En god idé, men nå har jeg kjørt slik i 2 år, så da får jeg heller tåle å vente i 2 måneder til. Jeg kommer til å forbanne dagen jeg begynte å starte ACE-systemet igjen. Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lafterolf skrev:

Men i England er det sikkert flinke mekanikere som jobber rimelig vil jeg tro. De er verdensmestere i småverksteder der borte.:)

Og plenty med brukte deler.

Helt sant. Bilen har aldri vært så lykkelig før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...