Gå til innhold

Hva gjør man med patina lakk?


Anbefalte innlegg

Min gamle 107 ble satt inn med forsvarets geværolje jfr gamle eier.

Vil nok tro at en telefon til St.Hanshaugen Fargehandel / Billakkspesialisten i Oslo vil gi et godt svar.

For patinaen bør absolutt vedlikeholdes.

 

PS

Snakk alvorlig til montøren av ryggelysene.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gautes skrev:

Min gamle 107 ble satt inn med forsvarets geværolje jfr gamle eier.

Vil nok tro at en telefon til St.Hanshaugen Fargehandel / Billakkspesialisten i Oslo vil gi et godt svar.

For patinaen bør absolutt vedlikeholdes.

 

PS

Snakk alvorlig til montøren av ryggelysene.

Hehe ja bør vel byttes om. Hva tenker man om vask osv? Vanlig shampoo? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patina synes jeg er den matte tørre overflaten som bilen har nå. Jeg ville ikke gjort noe. Tross alt er slitasje og patina kommet fordi ingen har polert eller brukt olje. 

 

50 års slitasje uten polering er i mine øyne det flotteste som finnes. 

 

Endret av lafterolf
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror trådstarter og jeg ønsker å holde den slik den er og sørge for at den ikke forringes.

Min ene 107 har en orginallakk som nå går tilbake til pulverform.

Smitter av ved håndspåleggelse og vask.

Må snart sette den i glassmonter for å beholde pigmentstøvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

50 års slitasje uten polering er i mine øyne det flotteste som finnes. 

 

Enig:) vil gjerne ha den slik, men bilen er dessverre full av grønske og sjit som ligger som et skjemmende belegg over finfargen og det hvite taket. 

 

56 minutter siden, gautes skrev:

Tror trådstarter og jeg ønsker å holde den slik den er og sørge for at den ikke forringes.

Min ene 107 har en orginallakk som nå går tilbake til pulverform.

Smitter av ved håndspåleggelse og vask.

Ja planen er å beholde den slik den er. Bare lurer på om det er noen triks, eller noe man absolutt ikke bør gjøre. Pleier å vaske defenderen forsiktig med varmtvannshøytrykkspyler med en skånsom dyse. Men vet ikke om lakken her tåler det siden den er gammel? Mulig bare håndvask med bilshampoo for å få vekk grønske? Grønska må vekk i allefall. Og gjerne prøve å bevare fargen på et vis. Evt ikke gjøre noenting, om det er det som er trikset ^_^ geværolje altså. Blir ikke marinert i sola? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 17.55, lafterolf skrev:

Uansett må du ta en grundig bilvask skal grønsken bort.

 

En polering kan kanskje være en løsning?

Har nå vasket over bilen, men jeg stusser litt på om bilen er lakkert på nytt en gang eller om den er malt? Noen måte å fastslå det på? Ser det ligger en litt mørkere nyanse under den nåværende fargen der fargen har sprekt opp osv. Inni er den blå, men en anelse mørkere. Ser det er noe farge på dørlister rundt om, men vet ikke helt om det er lakk eller maling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker Serie 3. cool

Skånsom vask, clay, voks (ikke polering med slipemidler) og evt kokt linolje hvis du ønsker litt dybde og glans.

For å finne ut om bilen er omlakkert, så kan du sammenlikne lakken på de utvendige panelene med innvendig dørstolpe eller annet som helt sikker ikke er omlakkert. Evt kan du måle lakkdybde på flere ulike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henger meg på her, om man har en " passe matt " bil, og bytter karosserideler grunnet f.eks at en framskjerm er knust, hvordan får man fram den "passe matte " feelingen på lakken etter lakkering ?
Sliping med våtslipepapir innsauset i olje var det første dom datt ned på harddiscen her, men det fins kanskje litt mer elegante metoder ?

IMG_7880.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jari skrev:

 

Plasseringen er det vel ikke noe å si på, men du må få tak i noen eldre lamper 

Ah skjønner! Ja såklart:D

4 timer siden, Diaboli skrev:

Vakker Serie 3. cool

Skånsom vask, clay, voks (ikke polering med slipemidler) og evt kokt linolje hvis du ønsker litt dybde og glans.

For å finne ut om bilen er omlakkert, så kan du sammenlikne lakken på de utvendige panelene med innvendig dørstolpe eller annet som helt sikker ikke er omlakkert. Evt kan du måle lakkdybde på flere ulike steder.

Takk for tips:) den har nok fått et lag til en gang, ser forskjell på fargene. Den utenpå er mye lysere/mattere. Men hvordan vet jeg om det er maling eller lakk? Vil helst det skal være lakk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 18.32, JokerS30 skrev:

henger meg på her, om man har en " passe matt " bil, og bytter karosserideler grunnet f.eks at en framskjerm er knust, hvordan får man fram den "passe matte " feelingen på lakken etter lakkering ?
Sliping med våtslipepapir innsauset i olje var det første dom datt ned på harddiscen her, men det fins kanskje litt mer elegante metoder ?

 

Verden har gått videre etter denne videoen ble laget, men jeg har god erfaring med samme metode dersom du ikke skal ha "concours condition".
 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vanskelig å si fra bildet men det ser nesten ut som original fargen, men hvis den flasser noen steder og den er mørkere under...

 

Ser også ut som den har oksidert litt og da vil nok en forsiktig polering få fram fargen litt men hvis du ikke bruker slipemiddel i poleringen så vil den bare beskytte en stund og ikke endre noe på fargen.

 

Fin patina men tror jeg ville vasket godt for hånd og så polert den, også for hånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...