Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Ivers

Hva gjør man med patina lakk?

Recommended Posts

Hva gjør man med lakken på seriebil for å bevare patina? Noen tips til vask og stell av gammel lakk?  Blå seriebil 1976. 

 

IMG_20190311_172324.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min gamle 107 ble satt inn med forsvarets geværolje jfr gamle eier.

Vil nok tro at en telefon til St.Hanshaugen Fargehandel / Billakkspesialisten i Oslo vil gi et godt svar.

For patinaen bør absolutt vedlikeholdes.

 

PS

Snakk alvorlig til montøren av ryggelysene.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, gautes skrev:

Min gamle 107 ble satt inn med forsvarets geværolje jfr gamle eier.

Vil nok tro at en telefon til St.Hanshaugen Fargehandel / Billakkspesialisten i Oslo vil gi et godt svar.

For patinaen bør absolutt vedlikeholdes.

 

PS

Snakk alvorlig til montøren av ryggelysene.

Hehe ja bør vel byttes om. Hva tenker man om vask osv? Vanlig shampoo? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patina synes jeg er den matte tørre overflaten som bilen har nå. Jeg ville ikke gjort noe. Tross alt er slitasje og patina kommet fordi ingen har polert eller brukt olje. 

 

50 års slitasje uten polering er i mine øyne det flotteste som finnes. 

 

Edited by lafterolf
Skrivefeil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror trådstarter og jeg ønsker å holde den slik den er og sørge for at den ikke forringes.

Min ene 107 har en orginallakk som nå går tilbake til pulverform.

Smitter av ved håndspåleggelse og vask.

Må snart sette den i glassmonter for å beholde pigmentstøvet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, lafterolf skrev:

50 års slitasje uten polering er i mine øyne det flotteste som finnes. 

 

Enig:) vil gjerne ha den slik, men bilen er dessverre full av grønske og sjit som ligger som et skjemmende belegg over finfargen og det hvite taket. 

 

56 minutter siden, gautes skrev:

Tror trådstarter og jeg ønsker å holde den slik den er og sørge for at den ikke forringes.

Min ene 107 har en orginallakk som nå går tilbake til pulverform.

Smitter av ved håndspåleggelse og vask.

Ja planen er å beholde den slik den er. Bare lurer på om det er noen triks, eller noe man absolutt ikke bør gjøre. Pleier å vaske defenderen forsiktig med varmtvannshøytrykkspyler med en skånsom dyse. Men vet ikke om lakken her tåler det siden den er gammel? Mulig bare håndvask med bilshampoo for å få vekk grønske? Grønska må vekk i allefall. Og gjerne prøve å bevare fargen på et vis. Evt ikke gjøre noenting, om det er det som er trikset ^_^ geværolje altså. Blir ikke marinert i sola? ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gamle eier drev bare med våpen i forsvaret så jeg tenker vel at det i hovedsak var tilgangen og ikke kvaliteten som avgjorde bruken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 14.3.2019 den 17.55, lafterolf skrev:

Uansett må du ta en grundig bilvask skal grønsken bort.

 

En polering kan kanskje være en løsning?

Har nå vasket over bilen, men jeg stusser litt på om bilen er lakkert på nytt en gang eller om den er malt? Noen måte å fastslå det på? Ser det ligger en litt mørkere nyanse under den nåværende fargen der fargen har sprekt opp osv. Inni er den blå, men en anelse mørkere. Ser det er noe farge på dørlister rundt om, men vet ikke helt om det er lakk eller maling. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 14.3.2019 den 8.54, gautes skrev:

PS

Snakk alvorlig til montøren av ryggelysene.

:D ikke meg. hvordan skal de egentlig være? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vakker Serie 3. cool

Skånsom vask, clay, voks (ikke polering med slipemidler) og evt kokt linolje hvis du ønsker litt dybde og glans.

For å finne ut om bilen er omlakkert, så kan du sammenlikne lakken på de utvendige panelene med innvendig dørstolpe eller annet som helt sikker ikke er omlakkert. Evt kan du måle lakkdybde på flere ulike steder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Ivers skrev:

:D ikke meg. hvordan skal de egentlig være? 

 

Plasseringen er det vel ikke noe å si på, men du må få tak i noen eldre lamper 

Share this post


Link to post
Share on other sites

henger meg på her, om man har en " passe matt " bil, og bytter karosserideler grunnet f.eks at en framskjerm er knust, hvordan får man fram den "passe matte " feelingen på lakken etter lakkering ?
Sliping med våtslipepapir innsauset i olje var det første dom datt ned på harddiscen her, men det fins kanskje litt mer elegante metoder ?

IMG_7880.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Jari skrev:

 

Plasseringen er det vel ikke noe å si på, men du må få tak i noen eldre lamper 

Ah skjønner! Ja såklart:D

4 timer siden, Diaboli skrev:

Vakker Serie 3. cool

Skånsom vask, clay, voks (ikke polering med slipemidler) og evt kokt linolje hvis du ønsker litt dybde og glans.

For å finne ut om bilen er omlakkert, så kan du sammenlikne lakken på de utvendige panelene med innvendig dørstolpe eller annet som helt sikker ikke er omlakkert. Evt kan du måle lakkdybde på flere ulike steder.

Takk for tips:) den har nok fått et lag til en gang, ser forskjell på fargene. Den utenpå er mye lysere/mattere. Men hvordan vet jeg om det er maling eller lakk? Vil helst det skal være lakk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 17.3.2019 den 18.32, JokerS30 skrev:

henger meg på her, om man har en " passe matt " bil, og bytter karosserideler grunnet f.eks at en framskjerm er knust, hvordan får man fram den "passe matte " feelingen på lakken etter lakkering ?
Sliping med våtslipepapir innsauset i olje var det første dom datt ned på harddiscen her, men det fins kanskje litt mer elegante metoder ?

 

Verden har gått videre etter denne videoen ble laget, men jeg har god erfaring med samme metode dersom du ikke skal ha "concours condition".
 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si fra bildet men det ser nesten ut som original fargen, men hvis den flasser noen steder og den er mørkere under...

 

Ser også ut som den har oksidert litt og da vil nok en forsiktig polering få fram fargen litt men hvis du ikke bruker slipemiddel i poleringen så vil den bare beskytte en stund og ikke endre noe på fargen.

 

Fin patina men tror jeg ville vasket godt for hånd og så polert den, også for hånd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...