Gå til innhold

Passasjerdør i vranglås


Matta

Anbefalte innlegg

Passasjerdøren bak på venstre side har vært litt kranglete siste måned. Trodde den hadde en frossen lås, men på lørdag etter å ha åpnet den, låst og låst opp flere ganger uten problemer gikk den i vranglås. Låsepinnen går ikke helt opp og døren lar seg ikke låse opp. Jeg har ikke sentrallås. Hadde den vært åpen og ikke lot seg låse så kunne jeg tatt av deksel og sjekket men slik den er nå er situasjonen låst (bokstavelig talt). Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinne inne i døra kan ha falt av, det skal sitte et låseklips der som ofte finnes igjen nederst i døra.

Du må av med sveiv og håndtak og vippe av dørtrekk.

Plasten i pluggene til den liker seg best i romtemperatur.

Ellers er både låseknapp og den plasten som fester den til døra sikkert på overtid, Erik W-S har vel kit på lager om jeg ikke husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt, dyttet, løftet, presset men bør kanskje prøve å gjøre det to stykker samtidig. Ellers takk for tips vedr pinne inne i døren. regner med at dette lar seg løse bare jeg får opp døren.

Må bare vente til jeg får bilen inn i varmen, dumt å ende opp med ulåst åpen dør uten på gaten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sveiet ned vinduet, prøvd innenfra med hodet utenfor og utenfra med hodet innenfor.

Overhodet ingen effekt:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte å prøve "for hands principle" sammen med alt det du har foreslåttB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og mens jeg venter på ledig tid og tilgjengelig garasje for å se nærmere på dette så skjer det samme med passasjerdør foran! Var vanskelig å lukke og når den først var lukket var den lukket for godt. Ingen respons når jeg vrir om nøkkel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag kveld virket passasjerdør foran som den skulle, tirsdag kveld var den tilbake i vranglås.

Kjenner på åpne-knappen på utsiden og låsetappen på innsiden at noe er galt.

 

Veldig irriterende å ikke ha tid til å se på dette nå.:(

I tillegg har jo ABS/Traction begynt å lyse, kupelyset i bagasjerommet har sluttet å virke, opphenget til Defakupevarmer har falt ned, lyset i temp-måler slukket og jeg har en rar lyd inne i dashbordet som om noen har glemt en fastnøkkel inni der...

Og snart er det EU kontroll......:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal ta litt tid når leiligheten som har overtakelse 1.april er tømt og vasket, veggen som rørlegger'n må bak er åpnet og garasjen jeg skal skru i er tømt for lagrede materialer.

Største skrekken er at vranglåviruset skal spre seg til førerdøren når jeg står parkert på parkeringsplass driftet av privat p-selskap.

 

"Hjemme med syk Land Rover" burde vært lovlig fraværsårsak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei bakdør som krangler jeg også. Du må bare sette opp ei liste over alt du må gjøre og jobbe deg gjennom den,  det flotte med slike lister er at det er så godt å krysse av når ting er ordnet :-) detta går bra skal du se :-)

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan jo ta ut ulønnet ferie, late som jeg drar på jobb om morgenen for så bli hjemme og skru...;)

En annen løsning er jo å tak tak i ting før de blir til en liste, men det er kanskje utopisk...:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange feil får vi forvarsel om men hektisk hverdag mm. gjør at vi utsetter fix , tar en midlertidig en eller overser den inntil den blir alvorlig.

Og , for å sitere et gammelt jungelord ; Da blir bilen eller hvadetnårenn er SUR og HEVNER seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endelig. Mekkedag. Reservert i kalender, samboer, unger og hunder er i skogen. Pent vær.

 

Har fått av indre dørpanel (litt kronglete når dører er lukket og låst), knakk to plastplugger, forventet å knekke flere.

Og tror jeg har funnet synderen. Samme symptom på begge dører. Og det er trykkknappen

 

Del A blir trykkes innover når man trykker inn knappen men blir ikke med tilbake når man slipper knappen.

Kobler jeg fra Del B så blir Del A med ut og inn.

 

Hva må byttes/justeres/repareres?

 

 

Dørknapp.jpg

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering på denne. Sprøytet på med rensevæske på del A, tørket av og smurte det opp pånytt igjen. Brukte rensemiddel for sykkelkjede og så noe flytende smøremiddel. Dørene har etter dette fungert fint. Bestilt opp nye plastplugger som kom fredag så da kan dørpanelene snart monteres igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt ting ikke er montert tilbake enda. Trykknappen på bakdøren har sluttet å gå tilbake igjen. Null problem så lenge man kun bruker innvending hendel. 

 

Bare å bytte hele greia da? Er det et krav om at dører skal kunne åpnes fra utsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å finne riktig dørhåndtak hos nettbutikkene.

 

Jeg har SALLDHM881A612172 som understellsnummer

 

Hos Famous Four har de "AA270227onwards"

Hos LRdirect Defender passer MXC2728 fra 2002 (min er 2001)

Hos Paddock har samme del som LRdirect MXC2728 betegnelse "Defender to 1A622423"

Så da skal vel MXC2728 passe?

 

Koster jo ikke all verden, men vil jo kjøpe riktig.

 

Hvis jeg kjøper til frontdør også, er et pes å flytte over låsen?

 

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...