Gå til innhold

Overhalt 2.25 3MB Diesel som ryker (Serie 3 109)


Ivers

Anbefalte innlegg

Stod 1/4 opp på ekspansjonstank i manualen på ekspansjon, så tok sjansen. :)

Er det mulig at det kan komme rusk I en dyse eller pumpa som har flyttet på seg? Skal filme en bedre snutt I morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Startet opp i dag igjen uten noen ulyd. Det er jo bra.. Ryker mye grått på tomgang. Dette er da justert rett på A på pumpe som samsvarer med den pila på blokka. Etterpå Vred jeg pumpa helt til maks. Da ryker den veldig lite på tomgang. Oh går jevnere på tomgang virker det som. 

 

Den virker sprekere på maks innstillingen. Men når jeg kjørte den opp på jordet ryker det svart når jeg trykker litt hardt på gassen. Mulig det klakker litt ved pådrag. Er det et tegn på at det skal justeres litt tilbake? Finnes det en sweetspot midt i mellom maks og medium tro 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lafterolf skrev:

Du vil aldri få bilen røykfri. Ryker det svart må du justere gasspedalen.

Inneforstått med det:) men den svarte røykskyen tror jeg har forbedringspotensiale. Hvor gjøres dette? På gasshendel på injektorpumpe, eller et annet sted? 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Muligens et større fremskritt i dag. Det viser seg at alle varmeskjoldene til injektorene mangler. Det er kun kobberpakning der. Det har trolig vært slik siden motoren ble satt inn. Det bør kanskje ha litt å si i fht røyksymptomene? Sliter vel på dysene også. 

 

 

Screenshot_20200414_210502.jpg

IMG_20200414_190013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, lafterolf skrev:

Det ser da ut som at dysene har tettet mot godset? 

Ja det har vært tett virker det som. Men ser at de bærer preg av varmen. lurer på om mangelen av varmeskjoldene har noe å si i forhold til detoneringen /forbrenningen? Injektorene kommer jo nærmere der detonasjonen skjer, kanskje ikke all dieselen antennes riktig? 

 

17 timer siden, clausen skrev:

Takk for den. Ja det skal jeg huske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, clausen skrev:

Når dysa er plassert feil så blir forbrenningen også feil. 

Satser på at dette er enden på hodepinen. Blir nye Overhalte dysespisser. Kommer tilbake med rapport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Hvor får du handla nye dysespisser og varmeskjold? 

De blir overhalt via en venn, han kjenner en som driver med sånt. Han skulle bestille nye spisser, justere trykk osv. Skjoldene kjøper jeg av Vestfold elektro-diesel. De har vel også spisser antar jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nye dyser på Plass, samt nye varmeskjold og kobber pakninger. Dysene er justert til 140 eller 145 bar. Det var det de spissene skulle ha i følge manualen til dysene sa han som Overhalte. De vil i følge han synke noen bar i trykk etter en mil ca. 

 

Satte inn alt i dag men lurer på hvor tight dysene skal skrues til? Er momentnøkkel viktig? Tømmer også tanken for diesel og fyller nytt da jeg fant vann i dieselen. Har også byttet dieselfilteret og fylt det med diesel. Lufter og prøver oppstart i mrg. Spent! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ska draes til med moment ja... Mener det var 25-30NM men sjekk opp

 

Trur dog itte at de varmeskjolda som du kaller de ska endre på noe. For dysespissen skal ligge an mot kobberskiva som ligger an mot toppen. Så hvis dysa kommer høyere opp av varmeskjoldene tetter ikke kobberpakningen. Så har itte helt trua..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er engangs. Blir klemt flate helt nederst sammen med spissen. De skal være der som standard. Men hjalp ikke så mye.

 

Men nå klarte jeg knekke lufteskruen til pumpa. Strammet ikke så hardt engang. Noen som har, eller vet delenr? Den til venstre i sirkelen. 

Screenshot_20200503_223905.jpg

Screenshot_20200503_224617.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker om de er like store, men det kan jeg sjekke. 

 

Tømte forøvrig ut masse gørr fra filteret som sitter mellom tanken og dieselfilter i motorrommet. Det kan ikke ha vært tømt på evigheter. La ved video. 

 

Etter å ha satt inn de nye dysene er det en jevnere gange, uten puffing innimellom. Fortsatt Masse hvit /grå røyk om pumpa står på streken, ikke noe røyk på tomgang om jeg justerer pumpa med klokka. Men mye svart ved pådrag. Prøver med lampa for å finne eksakt riktig tenningstidspunkt. 

 

Når dere skal se på svinghjulet på grademerkene. Bruker dere luka I fotbrønnen eller på skrå ovenfra? 

 

Gørr og tomgang

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et spørsmål her. Min S3 83mod går meget godt og sviver fint på tomgang. Men kommer svart røyk ved pådrag og jeg hører den får for feit blanding. Jeg tør ikke justere på den siden den går så fint. Men frykten er EU kontroll neste år. Noen av dere som har erfaring på hvordan de stiller seg til godkjenning av eldre diesel som røyker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...