Jump to content
LRforum
Ivers

Overhalt 2.25 3MB Diesel som ryker (Serie 3 109)

Recommended Posts

Du må løsne en i gangen så mye at dysen ikke får diesel. Fortsetter bankelyden går du til neste. Skru til dysen før du tar neste, en i gangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. Jeg løsnet ikke så mye på de, bare slik at det ble litt slakke. Men nok til at det ble mye dieselsøl. Tok en av gangen, men skal løsne opp enda mer enn det jeg gjorde sist gang. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Dysene kom akkurat tilbake etter at de har vært testet. De så visst bra ut. Den startet og gikk egentlig greit før dette. Men som sagt, plutselig endret lyden seg da den gikk på tomgang. Merkbart mer klakking ved pådrag. 

 

Kan det være noe med løftepumpen som gjør at dieselpumpe eller dyser lager lyd? 

 

Film av lyd ved pådrag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal låne lampe for å se helt nøyaktig. Står riktig på svinghjul. Pumpa Prøvde jeg å justere mm for mm frem til røyk osv ble bedre. Men det rare er jo at lyden endret seg plutselig, etter noen min på tomgang. Lurer på om løftepumpen kan forårsake slik lyd ved mangel på diesel videre i systemet? Dysene ga ingen merkbar effekt å løsne en etter en. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du gjør som jeg tidligere beskrev trenger du ikke lampe. 

 

Om banking ikke kom fra dysene ville jeg tatt en titt under motoren. Av med bunnpanne og se på rådene.

 

Men lyd på video gir dårlig lyd desverre, har du fått noen andre til å lytte? Mekanikere etc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forsøkte med dråpe, fikk det ikke helt til, men det var før problemet med gassen, skal forsøke igjen. 

 

Tar bunnpanna etter sjekk av timing. 

 

Var en kompis med mye erfaring som sjekket. Stod å hørte selv også, lydbildet endrer seg ikke merkbart. 

 

Men løftepumpa kan altså ikke lage slike symptomer om den er delvis tett eller lignende? Den har et filter? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sånn som lyden høres ut kan umulig løftepumpa lage bankelyd. I verste fall kan den tikke om armen mister spennet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, takk. Prøver med dråpe og riktig timing først. I disse tider blir det vel noen fridager fremover til å pusle med sånt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Stilte svinghjulet på nytt nå i stad på 13 grader. Løsnet dyserør og pumpa og åpnet dekselet for å forsøke å se etter A merket og evt justere på nytt.

 

MEN tror jeg har misforstått dette med A merket og justering.. Sist jeg åpnet der så jeg A merket på hjulet inni der.. og jeg dyttet litt på selve HJULET med a merket på, for å få det kant i kant med circlip. Da trodde jeg at jeg var flink gutt. Men er greia at man skal vri på Selve pumpa for å stille?? Ja jeg må ha det inn med teskje.. ^_^

 

Uansett.. I dag åpnet jeg pumpa på nytt etter å ha satt svinghjul på 13.og hva ser jeg? Kun bokstaven E. Samme om jeg vred pumpa til maks, helt tilbake, eller midt på der streken er, så var det kun bokstaven "E" å se! Denne tikkelyden som kom.. Kan det ha noe med dette å gjøre? 

 

 

Edited by Ivers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må vri selve pumpa, akkurat som du vrir en fordeler på bensinmotor for å justere tenning. Hva som står inni har jeg aldri sett etter. Jeg ser kun etter dråpe på dyserør 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 27.2.2020 den 21.52, Land Rover for alle penga skrev:

Finn 13 grader på svinghjul og ta av lokket på siden av dieselpumpa og still etter A merket. 

FB_IMG_1582836794316.jpg

 

Har hengt meg litt opp i det med at A merket skal kunne justeres etter, og nå er det jo kun E som synes. Lurer på hvorfor. Kan jo tyde på at noe er ute av kurs et sted? 

 

Løsner du kun på dyserør nr 1, både på pumpa og dyse for å stille? Klarer vel ikke vri pumpa noe særlig da når de andre er skrudd til? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Vri motor en runde til :)

Ja nemlig, da er jeg med. Og etter å ha vridd en runde, så vrir jeg på hele pumpa til A merket kommer kant i kant med pilen til venstre på bildet?  Og da skal tidspunktet være riktig. 

 

 

IMG_20200323_213148.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
23 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Vri motor en runde til :)

Dreide motor. Har justert til merket. Vred pumpa til A var kant i kant med klipset inne i pumpa. Streken utenpå pumpa står da rett på pilen på blokka på motor, så det stemmer jo. Men klakkelyden er der enda. Synes også den gikk mindre røykfritt før, da jeg hadde pumpa nesten på maks. Men det var før denne klakkelyden.

 

Er det noe poeng i å justere med dråpemetoden til lafterolf etter jeg har justert slik jeg har gjort nå? 

 

Tok av luftfilteret/oljebadfilter og rensa og vaska det. Står til tørk. Det var helt tomt for olje. Har sikkert vært slik lenge. 

Edited by Ivers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det må være andre grunner til ulyd i motoren din. Tror bunnpanne eller topp må av for å komme videre på jakt etter ulyd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fillern.. håpa det var noe enkelt. merkelige greier at den lyden bare kom så plutselig.. 

 

Vel da blir det vel å undersøke andre ting ja.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Sjekka dyser? 

Dyser som drypper gir bankende gange på motor. 

Ja, som jeg skrev litt lenger opp her så er de inspisert og testet før jeg satte de inn. Men så kom denne klakke/tikke lyden. Det tykke røret til oljebad filteret har vært av. Kan det ha kommet rusk inn der som forårsaker slik lyd? Prøver å pelle ut dysene for å se på de, men er vel kanskje ikke en synlig feil i såfall. 

 

Skal sette inn renset filter med olje i dag. Det har vært tomt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyd er vanskelig å formidle. Jeg trodde det var snakk om bankelyd, nå sier du klakke/tikkelyd.

 

Du burde få noen med erfaring med motor til å lytte. Gjerne bruk skrujern eller stetoskop. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er det. Man hører det på klippet. Men kanskje ikke så godt. Oppleves kraftigere live. Har tilgang på et sånt mekanikerstetoskop, så skal prøve å finne ut hvor lyden kommer fra. Evt få hjelp. Kommer tilbake med info 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har vært borte der jeg har bilen nå. Satt inn oljebad filteret og fylt opp olje. Koblet til filteret. Fylte også på mer kjølevæske da ekspansjonstanken visst var tom og jeg ikke kunne se noe væske i radiator. Fylte opp med en 3 kgs kanne med rød biltema. 

 

Det merkelige nå er at den lyden ikke var der da jeg startet opp for andre gang. Tør ikke ruse så mye i kveld, da det er stille her nå og mange naboer. men skal prøve grundigere i morgen. Virket som den gikk jevnere og uten klakking?? Er det for godt til å være varig tro. Finnes det noen feil som kan komme og gå slik? Rusk noe sted? 

 

Masse røyk enda, men pumpa står nå stilt på a merket, midt mellom max og minimum. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekspansjonstanken tror jeg skal være tom. Fyll full radiatoren. Når væsken utvider seg vil tanken fylles, når motoren kjøles ned trekkes væsken tilbake.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...