Gå til innhold

Overhalt 2.25 3MB Diesel som ryker (Serie 3 109)


Ivers

Anbefalte innlegg

Finner du tenningsmerke på svinghjul?

Om du gjør det, løsne rør til dyserør på sylinder nr1. Drei motor til du ser dråpe med diesel bevege seg på røret til dysen, eller tenningsmerket treffer riktig. Om merket dukker opp før dråpen beveger seg stopper du. Nå løsnerdu pumpen og vrir den til dråpen blir større. Da er du rimelig nøyaktig og den burde starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette skal jeg forsøke lafterolf, takk! 

 

Hvor fant du dette med A merket? Skulle likt å lest mer om det. Står ikke noe om det i manualen jeg har såvidt jeg kan se. Er redd for å kludre til noe med pumpa, men interessant tips! Hva har dette merket å si i fht grademerkene på svinghjul? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 21.52, Land Rover for alle penga skrev:

Finn 13 grader på svinghjul og ta av lokket på siden av dieselpumpa og still etter A merket. 

FB_IMG_1582836794316.jpg

Hvis du kan linke meg til dette noe sted eller sende meg manualen hadde det vært flott. Har Googlet lenge men finner det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet til høyre gjelder ikke. Den A det er flensen på pumpa.

Venstre bilde er gjeldene. 

Faen for en jobb ....

Får jeg tlf ditt sender jeg bilder fra sidene i bibelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsentrer om timing. Registerkjede er garantert riktig? 

Få montert pumpa, bytt gjerne diesel hvis det ikke er gjort. Og kjør.  Kjør varmt og lengre turer. 

De gamle ryker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedet skal stå riktig nå. 

 

Litt forvirret: Det nevnes at det skal stilles inn på 13 grader på svinghjulet litt lenger opp her. Jeg har 13 og 14 grader merket av på svinghjulet. (Se bilde) 

 

 

I manualen jeg fikk tilsendt nå står det at "early type" pumpe skal stilles på 16 grader, jeg tror jeg har early type slik jeg tolker manualen (Se bildet) , men jeg har ikke 16 graders merke på svinghjulet? 

 

IMG_20200301_154217.jpg

IMG_20200301_153809.jpg

IMG_20200301_154910.jpg

IMG_20200301_154838.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjul står på 13, åpnet lokket på pumpa og justerte med fingeren til A merket var kant i kant med klipset slik boka viser. 

Vi har luftet pumpa og dysene. Men til intet hell. Får altså ikke start i det hele tatg. Det kommer mistenkelig lite diesel ut til injektorene. Koblet på timing lampa som skal slå ut på pulsen på injektorene. Vi trodde ikke lampa virket, men virker ikke som det kommer noe særlig ut til injektorene og at den derfor heller ikke blinker. 

 

Usikker på hva som kan være feil. Om det på ett eller annet vis kan ha noe med luftingen å gjøre, eller om de som har overhalt pumpa har gjort en dårlig jobb. Eller om det er noe annet....

IMG_20200301_173951.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Stopp hendel i pumpa har satt seg. 

Skjedd på mange av mine Cav pumper. 

 

Noen måte å fikse dette på? Pumpa har bare vært ute en mnd ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kommer på begge skruer, så synes det er litt rart. Er det en bestemt rekkefølge det er viktig å følge?

 

Kan jo lufte filteret og alt på nytt. Kan jo være en lomme et sted. Har luftet flere ganger. Men om pumpa har satt seg, kan man gjøre noe? Er vel ikke pluggene heller da den tar startgass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggene?

Om du mener dysene gir de bare diesel. Startgass kommer igjennom luftinntaket.

 

Om du har luft i filteret vil du aldri få ut luft fra pumpa. Da mates det inn med ny luft kontinuerlig. 

Har du nok diesel på tanken?

Kjenner du at det er god motstand på matepumpa når du pumper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte glødepluggene at det var noe tull med de siden den ikke starter:lol: men gassen antennes jo.

 

Har luftet filteret, men kanskje jeg må lufte det en gang til og la det renne ut mye først. Skal prøve. 

 

Fyllte 10 liter ca her om dagen fra kanne, så burde jo være nok. 

 

Synes ikke det er god motstand akkurat på den pumpa når jeg pumper. Har dreid motoren og lett etter motstand og da blir det litt bedre, men synes liksom det gir seg igjen etter noen pump. Har luftet både filteret og pumpa ved å pumpe, men det spruter ikke diesel akkurat. Pipler snarere. Har skrudd igjen når det ikke er bobler lenger. 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2020 den 17.40, Ivers skrev:

Tenkte glødepluggene at det var noe tull med de siden den ikke starter:lol: men gassen antennes jo.

 

Glødeplugger og tennplugger er ikke det samme. 

Tennplugger i en bensinmotor antenner bensinen. 

Glødeplugger skal kun varme(i andre motorer sender de inn diesel i innsuget og) . På 2,25 varme i forkammeret.

Dieselen antennes av varme som dannes ved kompresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, takk. Basic kunnskap:lol: Jeg er under opplæring. Var i grunn klar over at spray ikke er optimalt. Men jeg Har hjelp av en voksen som har mer peiling enn meg og mente det gikk bra for å få fortgang i ting i små mengder. Men det gjorde det jo ikke. <_<

 

Må også nevne at Vi prøvde også å omgå matepumpe ved å bruke en slange man kan pumpe direkte fra en kanne med diesel og inn i dieselpumpe. Dette for å utelukke eventuelle feil eller luft i tidligere ledd. Det kom en liten sprut med diesel da, men ikke start. Kan være det er en lomme der? Har nå Tatt av slange fra matepumpe til dieselpumpe for å få tak i ny slange, da den gamle var stiv og porøs. Den sprakk her om dagen slik at vi måtte bruke varmepistol og tre den på koblingene på nytt, men det er ikke optimalt. 

 

Så bytter nå slange der, samt ny slange inn på matepumpe. lurer også på nye kobberpakninger på lufteskruer og bajonettkoblingene på dieselpumpe og matepumpe I tilfelle små lekkasjer med luft. Bytter også dieselfilter.

 

Bør jeg ta av hele pumpa og se på spline og posisjon osv på nytt i forhold til 20 grader i fht merket (pilen) på motoren? Ganske sikker på at det skal stå riktig.. Men begynner å tvile på alt. Leste tråden din om overhaling landrover for alle penga. Skjønner frustrasjonen ^_^

 

 

 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fremskritt. synderen er funnet. Viser seg at den tappen hvor gasspedalhendelen på dieselpumpa sitter var trykket litt inn. På denne tappen er det et rektangulært spor. armen stod ikke i sporet da sporet var trykket inn i pumpa. Det vil si at når jeg gav gass for å starte ble det i praksis ikke gitt gass. Jækla mye styr for en liten feil. Lufting gikk helt fint. 

 

Etter at jeg fikk start begynte jeg å justere på pumpa litt etter litt. Det røyk endel grått i starten. Vred på pumpa med klokka. Fikk det sånn passe greit etterhvert. det vil si den ryker ikke så mye på tomgang, noen puff innimellom. Mulig det ble bedre etterhvert som motor ble varm også. Ruser jeg den sakte opp i turtall er det ikke så mye røyk. Men det ryker fremdeles mye ved brått pådrag. Da kommer det en mørkere sky. 

 

MEN et nytt problem.. (slutter det aldri??). Lot den stå litt på tomgang, og imens jeg rydder verktøy begynner den å klakke en god del. Jeg skrudde av motoren med en gang. Fikk tips om å sjekke om noen av ventilene var løse da jeg akkurat har justert de. Tok av toppen, sjekket muttere med fingre, prøvde å skru på skruene til vippeamrene med skrujern, men virker som alt sitter. Justerte pumpa litt tilbake. Startet opp. Klakket fortsatt. Forsøkte å ruse litt for å få trykk i pumpa da jeg fikk tips om at kanskje noe har hengt seg opp i pumpa som trenger trykk. Det hjalp ikke, så jeg turte ikke mer enn et par ganger. 

 

Jaja så hva nå da? -_- se video under 

 

Før klakk 

 

Klakkelyd

 

IMG_20200306_162036.jpg

IMG_20200306_162021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosen fra Rolf stemmer bra med noe jeg opplevde på min for en del år siden. Jeg hadde satt inn 4 overhalte dyser fra en butikk i uk. Og etter å ha kjørt et par uker eller noe i nærheten så begynte det å banke noe alldeles forferdelig, og den mista også mesteparten av "draget" som eventuellt måtte finnes i en 2.25 diesel;).... (på "moderne" biler er det noe de kaller "limp-home" modus, men dette opplevdes vel også som å "halte hjem"...)

Endte opp med å skifte dysespiss på en av de dysene jeg hadde tatt ut og erstattet med denne, og det løste problemet.. Det ble altså en del billigere å bare skifte spissen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^_^ har prøvd å løsne litt på dyserørene. Er mulig det gav seg litt på det ene. Men Skal få litt hjelp i morgen med noen bedre ører. Det var ikke ventilene I allefall. Justerte de på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...