Gå til innhold

Overhalt 2.25 3MB Diesel som ryker (Serie 3 109)


Ivers

Anbefalte innlegg

Så rart. Linkene funker her. Vi er fortsatt ikke i nærheten av grade merkene på svinghjulet etter å ha vridd pumpa til maks, selv om det ble bedre. Har forsøkt å ta av pumpa for å flytte på splinen, men det blir for igjen for mye. innsprøytningstidspunktet er fortsatt feil. Har noen noen ideer om hvor man kan fortsette? 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Går bilen greit så si deg fornøyd.

 

Om ikke tror jeg du må opp med registeret. Siden det fremdeles er langt unna tenningspunkt må nesten feilen ligge i registerkjede. Da vil også kamaksel løfte til feil tid.

 

 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal vurdere å si meg fornøyd, men hadde vært gøy å få den så god som mulig. Hvis ikke vil det nok gnage meg:rolleyes: Det er vel ikke så alt for mye jobb å justere det, eller? Av med deksel foran radiator, ut med radiator, av med deksel foran kjede? Burde vel være overkommelig for en amatør med oppsyn av voksen? Sikkert greit å få bytta kjølevann uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et liten kommentar om røyk i nedoverbakke. Selv om motoren er helt riktig justert, kan den ryke i nedoverbakke. Dette fordi temperaturen i motoren synker om bakken er lang nok, og gamle Land Rover dieseler(og mange andre)  ryker om de går for kaldt. Så all testing som har med røyk å gjøre må gjøres ved driftsvarm motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill:) det viser seg at selv om motoren er en gjenoppbygd og ny motor fra turner engineering, så stod faktisk kjedet feil på i fht timing. Dette fikses nå, og jeg er veldig spent på resultatet. Så da skal det nok bli litt mindre røyk forhåpentligvis. Kommer med oppdatering. 

received_525905518213039.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå justert så godt det lar seg gjøre. Var litt knot da man måtte kompensere for slakke osv. Står vel nå på 20 grader på merkene på veivhjulet da det ble anbefalt av en voksen som jobber med dieselmotorer. Ryker ikke noe særlig på tomgang, men litt svart ved pådrag. Det er noen justeringer som kan gjøres med skruer på dieselpumpa jeg ikke har satt meg inn i. Har en voksen som skal hjelpe meg. Tips til justeringer på pumpa? Pumpe og dyser  er overhalt i flg papirer, men man vet jo aldri. Termostat er også byttet for 3 år siden i flg papirer. Har ventilene mye å si i fht røyk? Skal se over de også. 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

En gammel dieselmotor vil alltid ryke litt.

Svartrøyk tviler jeg på at du vil få bort, med mindre det ryker mye. 

Det finnes justering på mengde, men da må du opp med lokket på siden og justere inni. Bør ikke gjøres av utrenet personell.

 

Finner du et gammelt landbruksverksted kan de justere dysene, men det kan snart være billigere å kjøpe nye om de kommer ferdig justert.

Pumpa brukes av en mengde gamle traktorer, så derfor landbrukstraktorverksted.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker ganske masse svart. Ganske sjenerende ved kjøring. Forventer ikke røykfri, men det er alt for mye. Vet det er en luke på den pumpa, men den har vi ikke turt å røre. 

 

OK, pumpa og dyser har vært til inspeksjon nå, og det ser bra ut. 

 

Kjedet skal stå riktig, timing skal være på stell, og dyser og dieselpumpe er testet ok. Skal gjøre en kompresjonstest nå som vi har verktøyet på plass. Forslag til hva annet jeg bør sjekke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enten for mye diesel eller for lite luft. Om både pumpe og dyser er sjekket må det være luft. 

Regner med at filter er fjernet og testet uten, eller kontrollert slik at det ikke er tett?

 

Og da sitter du igjen med ventiler. Har du kontrollert åpning?

Eller utslitt kam eller kamaksel fra bensinmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Filter er fjernet og testet uten. Har fått alt tilbake og begynt å sette inn pumpe og dyser. Har ikke justert ventilene, så det blir neste! Typisk at det er meldt så mye regn i helgene når jeg skal gjøre ting, og kaldt<_< 1 juni blir jeg huseier for første gang, så da blir det garasje, skruplass og delelager:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er pumpa og dyser på Plass i bilen igjen, og ventiler er justert. Men nå får jeg ikke start :lol: tenker at det må luftes. Prøvde bruke den håndpumpa nedi der men det skjer fint lite? Eller hvor lenge skal man stå å trykke? Brukte en sånn oljesuger og åpnet luftehull på dieselpumpa, sugde der til det kom diesel, men startet ikke etter det heller. Brukte startgass også, men den dør ut. Starter funker og batteriet. Er det flere plasser jeg må lufte? 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne selv, men limer inn lenken likevel.

 

Så litt nå. 

Man gløder ikke når man lufter. 

Få hjelp. En kjører startmotor mens du lufter, og det er viktig å stenge mens motor går rundt. 

Når pumpa er fri for luft åpner du dyserørene og lufter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg luftet filter og pumpe med de  to skruene og kjørt startmotor til det omsider piplet frem diesel på injektorene. Først kom det diesel til injektor nr 1,så kom det i rekkefølge til og med 4. Ble for mye bråk å holde på i fht naboer osv, så jeg strammet til injektorene og lar stå til i morgen. Da prøver jeg å starte opp. Spent på om ventiljustering osv har hatt noen effekt!:) flott video det der lafterolf. 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde startr igjen i dag. Holdt på en ca 10 ganger før jeg bestemte meg for å justere pumpa endel tilbake. Fra før stod den på maks (mot klokka) da det var det vi hadde den på sist. Vred tilbake til merket på pumpa omtrent var på pilen. Prøvde starte igjen noen ganger og fikk start såvidt, den gikk såvidt på tomgang med klampen I bånn. Prøvde justere pumpa helt tilbake (med klokka,) til det ikke gikk lenger, ingen start lenger etter 8-10 ganger.

 

Så hva nå. Vri Tilbake til pilen på pumpa møter den andre pilen, og justere mm for mm? Skal låne meg timing lampa igjen som jeg brukte sist. Antar det bare er timinga som er helt ute? 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...