Gå til innhold

Vegar’s D3 - en episk reise


vegarj

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor episk denne reisen er, men det er i hvertfall en reise med oppturer og nedturer i løpet av 5 år og 80000 km, så langt :)

Jeg har lenge hatt lyst på Defender, helt siden jeg var liten. Kona ville ha FFRR. Så da ble en D3 et passende kompromiss.

Vi handlet en 2005 TDV5 SE for snart 5 år siden. Da hadde den gått 170k km og hadde diverse mangler. Prisen var riktig sett i lys av manglene som dårlige fôringer i nedre fremre bærearmer, bremser som måtte ordnes og problemer med luftfjæring. Hadde jeg visst hvor mye styr luftfjæringen har kostet meg, hadde jeg kjøpt en annen D3.... 

Siden kona har en Alfa Mito QV, og jeg en Caddy som firmabil, blir D3 hovedsakelig brukt til langkjøring og til å trekke henger.

F7497A1B-5443-4B98-B6B9-93FA0EBA6097.jpeg

Begge deler gjør den fantastisk bra. Vi har blant annet vært i Kroatia 3 ganger og kjørte i 2017 nesten 10000 km med henger siden eldste sønnen kjørte ganske aktivt gokart. Den blir også brukt til å dra rundt på diverse småbiler i tide og utide. Som trekkbil er D3 overlegen :) 

F43B10F3-056E-435E-B0E4-15C596C716F3.jpeg

 

A370AA3C-4E0B-40A2-A492-D89B52CD20E1.jpeg

 

F308FB27-593D-4E89-9128-FFD44C861683.jpeg

 

CA0F6160-72A6-4218-AB4A-46FD817ADD08.jpeg

 

Oppturene er når alt på bilen virker og man kan dure avgårde. Jeg tror ikke det er mange biler som kan gi tilsvarende følelse av uovervinnelighet og lysten til å fortsette å kjøre på tur

 

Nedturene består av engelsk kvalitet :( Etter å ha brukt noe en formue og alt for mye tid på luftfjæring, så bygde jeg til slutt om til spiralfjærer, og har ikke sett meg tilbake :) Nå slipper jeg å bekymre meg for «suspension fault» alt hva det innbærer :)

 

Bærearmer foran har jeg byttet 2 ganger. Første gang når jeg kjøpte bilen, andre gang etter 75000 km. Aldri mere Britpart her i huset!! :( 

 

Bremser er også noe som er litt issue. Måtte bytte rundt baut når jeg kjøpte bilen, samt rustne bremserør. Byttet da også en caliper bak rett før ferie til Kroatia. Burde ha byttet på andre siden også da den andre calipere hang seg et sted i Tyskland. Fikk ordner dette og de rustne bremserørene på et lokalt verksted i Kroatia :)

EPB hang seg selvsagt på en norgesferie, så bak i den boksen har jeg også rotet ;)

 

Når jeg kjøpte bilen byttet jeg alle oljer, og bygde om gearkassen til stålpanne mens jeg var i gang. Men kort tid etter kom små vibrasjoner. Byttet mellomaksel m/lager, men det hjalp ikke. Byttet olje 1 gang til + en runde med Dr.Tranny. Da forsvant vibrasjonene. Men etter 35-40000 km kom den snikende tilbake :( Etter hvert samlet jeg nok mot, og penger. Ny converter og en gearkasse fra en «krasjet bil med lav km» ble handlet inn. 

En helg ble satt av til skiftet. På forhånd hadde jeg gått tak i en brukt cross-over rør som jeg hadde byttet flexirør på. Alt av oljer og slikt var handlet inn. Ny stålpanne og multikontakt på den nye-brukte  geaekassen var montert. Jobben gikk greit, selv om vi brukte mye tid på bolter på crossover som knakk. Skuffelsen var stor når vi startet opp og det var ingen fremdrift. En sjekk av oljen viste gråsort farge :( Leste feilmeldinger, og da viste det seg at siste feil på gearkasse var på 350000 km. Så mye for lite km!! :( 

Depresjonen var stor, og lommeboka fikk seg en real knekk når jeg bestilte ny gearkasse fra Bristol Transmission. 

268559F2-AAA0-4DE7-A565-0B0BDE11DFF1.jpeg

 

A9D94585-CCA3-4289-BD33-EC38552C6C31.jpeg

 

5E251003-A665-4C92-A50B-FA461A3451FB.jpeg

 

Den nye gearkassen er nå montert. Og følelsen av smooth er fantastisk. 

 

En lang avhandling av mitt foreløpige eierskap av D3. Må si jeg har vurdert flere ganger å selge skrotet, men det finns ikke mange alternativ i bil-jungelen, og følelsen når den kjører er jo fantastisk ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jorgenht skrev:

Moro med enda en D3 tråd! Hvordan synes du komforten er med spiralfjærer? Det er kanskje lavere skuldre som er det beste.. :P

 

Lave skuldre er kjærkomment ;) Merker egentlig ikke noe forskjell på komforten, bortsett fra at jeg har fått litt RRC look på høyden og den kanskje muligens krenget litt mere

 

 

Denne helgen kunne vært brukt til å gjøre dette:

04A91EC2-2368-429D-8946-E7C293B84FF7.jpeg

 

eller dette:

54520156-6FB5-49B3-B51F-2962362E27B5.jpeg

 

Men i stedet ble det brukt tid på å bytte hjullager og foringer på høyre side bak 

7F81CF45-234D-4F83-829F-858857487929.jpeg

 

Så nå er det bare hjulstillingskontroll før PKK :)

Endret av vegarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jorgenht skrev:

@vegarj Æh, flaks du slapp all den fysiske aktiviteten da! ;)

 

Rakk å skifte bremser på konas Mito og fikk klemt inn en liten sykkeltur med eldstemannogså  :) 

Men gikk glipp av kompisturer på vannet og i skogen. De tar som regel litt lengre tid ;)

92C2582E-BC2D-4320-805F-C823121BFE2B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med D3 tråder. 

 

Du har jo helt rett i at D3 er episk! Episk bra når den virker, og episk dyr og utfordrende når "the plongs of death" setter inn og juletreet i dashbordet tenner :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøklene begynte for en stund siden å bli ganske slitte og virke litt dårlig. Et par slike «kit» fra eBay ble handlet inn, men bare 1 batteri. Husker ikke hvorfor det ble sånn. 

Så da ble det til å bytte plasten. Gikk ganske greit med litt gladvold og baufil. Men det å bytte batteri så jeg litt mørkt på. Mest fordi konsekvensen er såpass stor og dyr hvis nøkkelen blir ødelagt. Så jeg trillet bort på Simco som driver med bilelektronikk. Og de fikset batteriet for litt kaffepenger :P

 

103A6E94-A25F-435B-91B9-E6DFC7F4B757.jpeg

På 11.3.2019 den 22.17, kulien skrev:

Flott med D3 tråder. 

 

Du har jo helt rett i at D3 er episk! Episk bra når den virker, og episk dyr og utfordrende når "the plongs of death" setter inn og juletreet i dashbordet tenner :D.

 

Min kone har angst hver gang det kommer et «plong», selv om det bare er temperatur som går under 4 grader :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvordan kjører en Land Rover-eier?"

 

"Med ørene på stilker"

 

Men om man finner de riktige verkstedene og/eller skrur litt selv, så synes jeg nå ikke det er en dyr bil å holde. Jeg er nok godt oppe i seks siffer om jeg legger sammen verkstedutgiftene (eksklusive service), men på 7 år og 200.000 km så synes jeg ikke det er så ille egentlig. :) 

 

Og når det gjelder varsellyder så burde man hatt en for temperatur, spylervæskenivå, åpen dør, lite drivstoff og lignende, også en annen for "Oh shit". "Pling" for småting og "BOINK!" når du skal få litt vondt i magen. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva er mere gøy enn at bakluka går i vranglås? Det må være at den går i vranglås på vei hjem fra Bauhaus med en utgangsdør i bagasjen :angry::angry:

Fikk løftet utgangsdøra såpass opp at jeg kunne krabbe under og jobbe. 

28A5F948-8A66-42C4-9193-68D5A74F8C0C.jpeg

 

brøt og bendte på innertrekket av bakluka så jeg kom til solenoid og wire. Fikk dratt i wire, og bakluka var åpen :) 

1DD75806-1382-4F64-864A-79875B73979B.jpeg

 

Her har noen vært og kost seg før uten å fikse ting ordentlig :wacko: Wire hadde en strips på seg for å holde seg i en ødelagt klips. Nå sitter den med slangeklemme midlertidig. Får bestille noen nye deler og gjøre det ordentlig, bla ble plasten på trekket ødelagt på den ene siden :( 

 

Har egentlig lyst på lastegrind, men nettopp dette problemet har jeg lest om før og derfor vært skeptisk til å ikke ha tilgang til bakluka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎04‎.‎2019 den 21.27, JEJ skrev:

:-) Livet var ikke så episk sist jeg snakka med deg der du hang under Discoen og slåss med girkassa!

Bra den er på track igjen!

 

JE

Nei, jeg var langt nede en periode der. Da var det bare å dra kortet og jobbe overtid for harde livet for å betale herligheten :wacko: Men nå er jeg litt forelsket igjen.

 

På ‎02‎.‎04‎.‎2019 den 7.27, Tuscan skrev:

Det er ihvertfall ikke kjedelig å være en Land Rover-eier  ;)

 

Super innsats - flott lesning

 

 

Nei, ikke kjedelig. Selv om det er akkurat det jeg ønsker at selve bilholdet skal være ;) 

 

 

Hadde bilen på PKK. Burde ha hatt den på 4-hjulskontroll først siden jeg har byttet bærearmer, foringer bak og hjullager. Men siden jeg fikk en feil på venstre ytre styreledd foran (og dårlig bremsefunsjon på håndbrekk) var det like greit at jeg ikke hadde gjort det. Nye deler bestilles og monteres før etterkontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Viktig å bruke findagene riktig. I går ble det å bytte bremsesko på EPB. Brukte mye tid på den ene. Det var rett og slett ikke mulig å få på bremseskivene over de nye bremseskoa. Ble til slutt lei, og brukte dremel på tappene til justeringen. Da fikk jeg på skivene. Skal kjøre dem inn i dag :)

79E0D473-35FC-4F74-8CEA-FCF182045CE8.jpeg

 

1D5F7573-31B7-4357-96E2-F6672B1EC84F.jpeg

 

Endeledd på ytre venstre foran tok 5 min :blink:

 

mangler et par pærer og justere en lykt, så er den klar for etterkontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, alt går ikke etter planen. Skulle nyte været i dag, men i stedet ble det enda en del timer i garasjen. :blink:

Det viser seg at håndbrekket bare virket på høyre side. Mye hodekløing og frustrasjon :angry: Det viser seg at edderkoppmutteren har kommet seg ut og derfor trekker ikke vajeren på venstre side. Myyye tenking før jeg fant feilen. På den positive siden så kan jeg nå demontere caliper, skive og bremsebånd på 5 min etter mye trening

F0C101A5-A1D4-40E7-8D29-EDADF2238A63.jpeg

 

Måtte åpne EPB-modulen for å feilsøke. Den sitter sånn passe kjipt til :wacko:

641293F8-FBEE-4852-97C3-EB11F6539022.jpeg

3 timer siden, motom skrev:

Greit at ikke alt er av episk karakter :D

Endeledd gikk i hvertfall fort :D

Endret av vegarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag ble tilbrakt i solen B) dvs, jeg skrudde D3 ute i sola. På tide å ta tak i dørlåsen som bare går rundt og rundt. 

Av med dørtrekk, ut med vindu, demontere høyttaler og vinduløftemekanisme.

6A7B0838-E8C1-424D-B260-8DA618868D3A.jpeg

Så kommer man inn til dørlås. Fant det jeg tror er feilen, dvs denne kompisen:

DFD0ADF9-43E3-4B25-94A2-1A34E12928C1.jpeg

B87413F8-467E-4BEA-A6AD-A7C69EC7DE6D.jpeg

 

Som skal parres med det som er inni her:

94C842A5-9ACB-466A-8FE2-F95EEDF89FBF.jpeg

 

Det virker som selve låsesylinderen ikke virker som den skal når den får motstand. 

 

Monterte alt tilbake med uforrettet sak :wacko: Får bestille en slik låsesylinder, hvis det er mulig å oppdrive :rolleyes:

 

Heldigvis ser det ut til at det ikke er nødvendig å gjøre all denne kobben for å bytte låsesylinder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt når man får det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hanslr skrev:

De har lås på eBay, fra 250,- og oppover. Kvaliteten vet man ikke, men du kan jo bruke den ene delen og flytte over på låsen du har.

 

Problemet er vel at den delen som er ødelagt, passer med nøkkelen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få min eksisterende nøkkel til å passe en eBay-sylinder blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sylinderen ikke virker må det være noe galt/ødelagt inne i den. Om du åpner den finner du ut om noe er knekt e.l. Kanskje den knekte delen passer fra eBay sylinderen. Kanskje du ikke trenger noe nytt heller.

 

Ta av c-klipsen på baksiden av sylinderen og grav deg innover. Pass på hvordan alt sitter sammen, og se opp for løpske fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hanslr skrev:

Om sylinderen ikke virker må det være noe galt/ødelagt inne i den. Om du åpner den finner du ut om noe er knekt e.l. Kanskje den knekte delen passer fra eBay sylinderen. Kanskje du ikke trenger noe nytt heller.

 

Ta av c-klipsen på baksiden av sylinderen og grav deg innover. Pass på hvordan alt sitter sammen, og se opp for løpske fjærer.

 

Ny sylinder er bestilt fra ebukta, så får jeg se på det når den kommer :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...