vegarj Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Vet ikke helt hvor episk denne reisen er, men det er i hvertfall en reise med oppturer og nedturer i løpet av 5 år og 80000 km, så langt Jeg har lenge hatt lyst på Defender, helt siden jeg var liten. Kona ville ha FFRR. Så da ble en D3 et passende kompromiss. Vi handlet en 2005 TDV5 SE for snart 5 år siden. Da hadde den gått 170k km og hadde diverse mangler. Prisen var riktig sett i lys av manglene som dårlige fôringer i nedre fremre bærearmer, bremser som måtte ordnes og problemer med luftfjæring. Hadde jeg visst hvor mye styr luftfjæringen har kostet meg, hadde jeg kjøpt en annen D3.... Siden kona har en Alfa Mito QV, og jeg en Caddy som firmabil, blir D3 hovedsakelig brukt til langkjøring og til å trekke henger. Begge deler gjør den fantastisk bra. Vi har blant annet vært i Kroatia 3 ganger og kjørte i 2017 nesten 10000 km med henger siden eldste sønnen kjørte ganske aktivt gokart. Den blir også brukt til å dra rundt på diverse småbiler i tide og utide. Som trekkbil er D3 overlegen Oppturene er når alt på bilen virker og man kan dure avgårde. Jeg tror ikke det er mange biler som kan gi tilsvarende følelse av uovervinnelighet og lysten til å fortsette å kjøre på tur Nedturene består av engelsk kvalitet Etter å ha brukt noe en formue og alt for mye tid på luftfjæring, så bygde jeg til slutt om til spiralfjærer, og har ikke sett meg tilbake Nå slipper jeg å bekymre meg for «suspension fault» alt hva det innbærer Bærearmer foran har jeg byttet 2 ganger. Første gang når jeg kjøpte bilen, andre gang etter 75000 km. Aldri mere Britpart her i huset!! Bremser er også noe som er litt issue. Måtte bytte rundt baut når jeg kjøpte bilen, samt rustne bremserør. Byttet da også en caliper bak rett før ferie til Kroatia. Burde ha byttet på andre siden også da den andre calipere hang seg et sted i Tyskland. Fikk ordner dette og de rustne bremserørene på et lokalt verksted i Kroatia EPB hang seg selvsagt på en norgesferie, så bak i den boksen har jeg også rotet Når jeg kjøpte bilen byttet jeg alle oljer, og bygde om gearkassen til stålpanne mens jeg var i gang. Men kort tid etter kom små vibrasjoner. Byttet mellomaksel m/lager, men det hjalp ikke. Byttet olje 1 gang til + en runde med Dr.Tranny. Da forsvant vibrasjonene. Men etter 35-40000 km kom den snikende tilbake Etter hvert samlet jeg nok mot, og penger. Ny converter og en gearkasse fra en «krasjet bil med lav km» ble handlet inn. En helg ble satt av til skiftet. På forhånd hadde jeg gått tak i en brukt cross-over rør som jeg hadde byttet flexirør på. Alt av oljer og slikt var handlet inn. Ny stålpanne og multikontakt på den nye-brukte geaekassen var montert. Jobben gikk greit, selv om vi brukte mye tid på bolter på crossover som knakk. Skuffelsen var stor når vi startet opp og det var ingen fremdrift. En sjekk av oljen viste gråsort farge Leste feilmeldinger, og da viste det seg at siste feil på gearkasse var på 350000 km. Så mye for lite km!! Depresjonen var stor, og lommeboka fikk seg en real knekk når jeg bestilte ny gearkasse fra Bristol Transmission. Den nye gearkassen er nå montert. Og følelsen av smooth er fantastisk. En lang avhandling av mitt foreløpige eierskap av D3. Må si jeg har vurdert flere ganger å selge skrotet, men det finns ikke mange alternativ i bil-jungelen, og følelsen når den kjører er jo fantastisk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Moro med enda en D3 tråd! Hvordan synes du komforten er med spiralfjærer? Det er kanskje lavere skuldre som er det beste.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) 3 timer siden, jorgenht skrev: Moro med enda en D3 tråd! Hvordan synes du komforten er med spiralfjærer? Det er kanskje lavere skuldre som er det beste.. Lave skuldre er kjærkomment Merker egentlig ikke noe forskjell på komforten, bortsett fra at jeg har fått litt RRC look på høyden og den kanskje muligens krenget litt mere Denne helgen kunne vært brukt til å gjøre dette: eller dette: Men i stedet ble det brukt tid på å bytte hjullager og foringer på høyre side bak Så nå er det bare hjulstillingskontroll før PKK Endret 10. mars 2019 av vegarj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 @vegarj Æh, flaks du slapp all den fysiske aktiviteten da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 4 minutter siden, jorgenht skrev: @vegarj Æh, flaks du slapp all den fysiske aktiviteten da! Rakk å skifte bremser på konas Mito og fikk klemt inn en liten sykkeltur med eldstemannogså Men gikk glipp av kompisturer på vannet og i skogen. De tar som regel litt lengre tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Flott med D3 tråder. Du har jo helt rett i at D3 er episk! Episk bra når den virker, og episk dyr og utfordrende når "the plongs of death" setter inn og juletreet i dashbordet tenner . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2019 Nøklene begynte for en stund siden å bli ganske slitte og virke litt dårlig. Et par slike «kit» fra eBay ble handlet inn, men bare 1 batteri. Husker ikke hvorfor det ble sånn. Så da ble det til å bytte plasten. Gikk ganske greit med litt gladvold og baufil. Men det å bytte batteri så jeg litt mørkt på. Mest fordi konsekvensen er såpass stor og dyr hvis nøkkelen blir ødelagt. Så jeg trillet bort på Simco som driver med bilelektronikk. Og de fikset batteriet for litt kaffepenger På 11.3.2019 den 22.17, kulien skrev: Flott med D3 tråder. Du har jo helt rett i at D3 er episk! Episk bra når den virker, og episk dyr og utfordrende når "the plongs of death" setter inn og juletreet i dashbordet tenner . Min kone har angst hver gang det kommer et «plong», selv om det bare er temperatur som går under 4 grader Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 13. mars 2019 Del Skrevet 13. mars 2019 "Hvordan kjører en Land Rover-eier?" "Med ørene på stilker" Men om man finner de riktige verkstedene og/eller skrur litt selv, så synes jeg nå ikke det er en dyr bil å holde. Jeg er nok godt oppe i seks siffer om jeg legger sammen verkstedutgiftene (eksklusive service), men på 7 år og 200.000 km så synes jeg ikke det er så ille egentlig. Og når det gjelder varsellyder så burde man hatt en for temperatur, spylervæskenivå, åpen dør, lite drivstoff og lignende, også en annen for "Oh shit". "Pling" for småting og "BOINK!" når du skal få litt vondt i magen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 17. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2019 Første langturen med D3 etter gearkassebytte. Veldig glad vi kunne kjøre D3 og ikke Mito Det var 40 cm nysnø på parkeringen når vi kom, og nye 15 mår vi våknet i dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 29. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2019 Hva er mere gøy enn at bakluka går i vranglås? Det må være at den går i vranglås på vei hjem fra Bauhaus med en utgangsdør i bagasjen Fikk løftet utgangsdøra såpass opp at jeg kunne krabbe under og jobbe. brøt og bendte på innertrekket av bakluka så jeg kom til solenoid og wire. Fikk dratt i wire, og bakluka var åpen Her har noen vært og kost seg før uten å fikse ting ordentlig Wire hadde en strips på seg for å holde seg i en ødelagt klips. Nå sitter den med slangeklemme midlertidig. Får bestille noen nye deler og gjøre det ordentlig, bla ble plasten på trekket ødelagt på den ene siden Har egentlig lyst på lastegrind, men nettopp dette problemet har jeg lest om før og derfor vært skeptisk til å ikke ha tilgang til bakluka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEJ Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 :-) Livet var ikke så episk sist jeg snakka med deg der du hang under Discoen og slåss med girkassa! Bra den er på track igjen! JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Det er ihvertfall ikke kjedelig å være en Land Rover-eier Super innsats - flott lesning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 3. april 2019 Forfatter Del Skrevet 3. april 2019 På 01.04.2019 den 21.27, JEJ skrev: :-) Livet var ikke så episk sist jeg snakka med deg der du hang under Discoen og slåss med girkassa! Bra den er på track igjen! JE Nei, jeg var langt nede en periode der. Da var det bare å dra kortet og jobbe overtid for harde livet for å betale herligheten Men nå er jeg litt forelsket igjen. På 02.04.2019 den 7.27, Tuscan skrev: Det er ihvertfall ikke kjedelig å være en Land Rover-eier Super innsats - flott lesning Nei, ikke kjedelig. Selv om det er akkurat det jeg ønsker at selve bilholdet skal være Hadde bilen på PKK. Burde ha hatt den på 4-hjulskontroll først siden jeg har byttet bærearmer, foringer bak og hjullager. Men siden jeg fikk en feil på venstre ytre styreledd foran (og dårlig bremsefunsjon på håndbrekk) var det like greit at jeg ikke hadde gjort det. Nye deler bestilles og monteres før etterkontroll Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Viktig å bruke findagene riktig. I går ble det å bytte bremsesko på EPB. Brukte mye tid på den ene. Det var rett og slett ikke mulig å få på bremseskivene over de nye bremseskoa. Ble til slutt lei, og brukte dremel på tappene til justeringen. Da fikk jeg på skivene. Skal kjøre dem inn i dag Endeledd på ytre venstre foran tok 5 min mangler et par pærer og justere en lykt, så er den klar for etterkontroll Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Greit at ikke alt er av episk karakter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 (endret) Tja, alt går ikke etter planen. Skulle nyte været i dag, men i stedet ble det enda en del timer i garasjen. Det viser seg at håndbrekket bare virket på høyre side. Mye hodekløing og frustrasjon Det viser seg at edderkoppmutteren har kommet seg ut og derfor trekker ikke vajeren på venstre side. Myyye tenking før jeg fant feilen. På den positive siden så kan jeg nå demontere caliper, skive og bremsebånd på 5 min etter mye trening Måtte åpne EPB-modulen for å feilsøke. Den sitter sånn passe kjipt til 3 timer siden, motom skrev: Greit at ikke alt er av episk karakter Endeledd gikk i hvertfall fort Endret 18. april 2019 av vegarj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Jeg kan også konstatere at å glemme en hodelykt oppe på diffen når man rygger ut av garasjen, lager en lyd som at noe inni bremsetrommelen er ødelagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Høy puls et lite øyeblikk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 44 minutter siden, jorgenht skrev: Høy puls et lite øyeblikk? Såpass høy at jeg måtte roe ned med en kald øl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 20. april 2019 Forfatter Del Skrevet 20. april 2019 Dagen i dag ble tilbrakt i solen dvs, jeg skrudde D3 ute i sola. På tide å ta tak i dørlåsen som bare går rundt og rundt. Av med dørtrekk, ut med vindu, demontere høyttaler og vinduløftemekanisme. Så kommer man inn til dørlås. Fant det jeg tror er feilen, dvs denne kompisen: Som skal parres med det som er inni her: Det virker som selve låsesylinderen ikke virker som den skal når den får motstand. Monterte alt tilbake med uforrettet sak Får bestille en slik låsesylinder, hvis det er mulig å oppdrive Heldigvis ser det ut til at det ikke er nødvendig å gjøre all denne kobben for å bytte låsesylinder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 De har lås på eBay, fra 250,- og oppover. Kvaliteten vet man ikke, men du kan jo bruke den ene delen og flytte over på låsen du har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Kjekt når man får det til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 21. april 2019 Forfatter Del Skrevet 21. april 2019 5 timer siden, Hanslr skrev: De har lås på eBay, fra 250,- og oppover. Kvaliteten vet man ikke, men du kan jo bruke den ene delen og flytte over på låsen du har. Problemet er vel at den delen som er ødelagt, passer med nøkkelen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få min eksisterende nøkkel til å passe en eBay-sylinder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Om sylinderen ikke virker må det være noe galt/ødelagt inne i den. Om du åpner den finner du ut om noe er knekt e.l. Kanskje den knekte delen passer fra eBay sylinderen. Kanskje du ikke trenger noe nytt heller. Ta av c-klipsen på baksiden av sylinderen og grav deg innover. Pass på hvordan alt sitter sammen, og se opp for løpske fjærer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 22. april 2019 Forfatter Del Skrevet 22. april 2019 8 timer siden, Hanslr skrev: Om sylinderen ikke virker må det være noe galt/ødelagt inne i den. Om du åpner den finner du ut om noe er knekt e.l. Kanskje den knekte delen passer fra eBay sylinderen. Kanskje du ikke trenger noe nytt heller. Ta av c-klipsen på baksiden av sylinderen og grav deg innover. Pass på hvordan alt sitter sammen, og se opp for løpske fjærer. Ny sylinder er bestilt fra ebukta, så får jeg se på det når den kommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.