suprlite Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Kort versjon: slettet feilkode for venstre fremhjul abs-sensor, men den kommer tilbake igjen så snart jeg skrur på tenninga igjen. Lang versjon: For rundt 3 uker siden fikk jeg bytta shuttle valve og sletta feilkode 3 amigos på bilen. Den harde varianten hvor håndbrekklampa og lyser. Det viste og feil på venstre abs-sensor (intermittent). Og siden har ikke tre amigos vist seg igjen før ifårigårs: jeg kjørte bilen litt hardt i andregir for å få blåst rent litt i eksosanlegg. Plutselig kommer tre amigos tilbake, sammen med de to grønne kompisene: limp-mode Jeg fikk lånt nanocom igjen av RR-classic. (Gammeltypen nanocom). Og etter mye om og men fikk jeg den til å lese feilkoder og slette. Som før leste den feil på venstre sensor. Jeg vaska kontakten med elektrospray, den var veldig møkkete. Rett over kontakten er lednings skjøtt med kabelsko. Før jeg rensa kontakten fikk jeg ikke utslag på ohmmeteret når jeg målte. Men når den var renset gikk det å måle den. Så var feilkodene sletta da, ifølge nanocomen (som var vrien å få igang, den mente først at funksjonen for å lese og slette feilkoder var låst og man måtte kjøpe unlock-code for dette, hvilket ikke er tilfelle siden jeg brukte den 3 uker i forveien). -Når jeg skrur på tenninga igjen er 3 amigos tilbake igjen (dvs de er borte i 1-2 sek etter at 'oppstartpanelet' (alle lysene på dashbordet) slukker. Jeg sletter feilene gang på gang men feilkoden kommer tilbake igjen. Og en ting til: nå er jeg ikke sikker på om kabelskoene ble satt på samme vei som de sto ettersom de ikke er merket på noe vis, og sensorkabelen hadde 2 hvite ledninger. Men såvidt jeg vet går abs sensorene på vekselstrøm, så dette burde kanskje ikke ha noe å si(?) -Så hva har skjedd her?! -Feilkoden kommer tilbake så snart jeg slår på tenninga. Endret 9. mars 2019 av suprlite Edit: begge sensorer fremme viser i området 920-950 ohm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Kabelbrudd? Om Amigosene kommer uten at bilen har begynt å røre på seg, så kan det jo tyde på at den ikke får kontakt med sensoren under oppstartsprosedyren... Min antagelse i alle fall. Kan hende noen voksne her har bedre ideer. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) Meget mulig det, Trond. Oppdatering: nå driver jeg feilsøking og vil oppdatere etterhvert som jeg skrider frem. Kl 12:00: løfter opp bilen fremme på begge sider, setter på håndbrekk og starter bilen i drive, kobler voltmeter (ac) på en sensor om gangen mens jeg holder fast hjulet på motsatt side. Får da følgende verdier: høyre: 0,2V venstre: 0,6V (mine tanker: -en rimelig stor forskjell, men det endres kanskje ved økt fart? -Dessuten er jo dette et signal, så jeg kan ikke skjønne at spenningen har all verden å si (?)) Neste skritt: bytte om høyre og venstre sensor, samt elektrospraye kontakter på slabs-uniten bak hanskerommet. Endret 10. mars 2019 av suprlite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Bytte om på sensorene var lurt. Da får du jo sett om det er sensoren som tvilsom, eller om det er ledningsnettet som lager krøll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) Nå kan det se ut som det begynner å lysne litt, forhåpentligvis. Bakerst på slabs-uniten er en gul kontakt. Der var kontakten brent og to hvite ledninger som likner mistenkelig på abs-sensor-ledningen i motorrommet hadde falt ut. Ledningene ble ohmet og er de samme. Så da blir løsninga å prøve å få det lodda sammen igjen, samt sette sikringer på lederne i tilfelle det skjer igjen. Hva er fremgangsmåten får å få disse stiftene ut av kontakten mest mulig skånsomt? Endret 10. mars 2019 av suprlite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Det kan funke å bruke den minste urmakerskrutrekkeren eller en tynn bindtråd (ståltråd) inn på motsatt side av kabelen så du får presset inn "fjæra" som fungerer som mothold. Du kjenner gjerne når du treffer riktig slik at fjæra presses inn og du treffer plasten den henger fast i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 Jeg fikk ikke løs stiftene, til tross for gode råd og to biter mig-tråd. Så løsningen blei å klippe ut kontakten, lodde på etpar ledningsbiter på arbeidsbenken, sette kabelsko på alle ledningene og sette isammen igjen. Feilen regner jeg med var kortslutning i en dårlig isolert loddejobb gjort av tidligere eier. Ante ikke at abs-sensorer kunne generere nok strøm til å smelte kontakter?! Jeg monterte på 3A sikring på ledningene til abs-sensoren, sånn i tilfelle feilen skulle komme tilbake.. Denne gangen reiste forhåpentligvis tres amigos reiste hjem til mexico for en stund -de forsvant ihvertfall når jeg sletta feilkodene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Godt jobbet. Krysser fingrene for at du slipper å få meksikanere på besøk med det første. Ellers kan du prøve min metode: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.