Gå til innhold

Series 3 clutch virker ikke, hvit røyk


Ivers

Anbefalte innlegg

Husket du ikke jeg nevnte deformert / konisk tupp på rørnippel?

Ikke feste slave før rørentring og festing.

Ikke lett å huske all du fikk servert i en lengre telefonsamtale.

Men når nippel er så langt innpå og rett også høres det ut som det ble rett.

Men man lærer av sine ....... og derfor er det mange eksperter her på VBF.:lol:

Lufting er noe du får gjøre når begge pumpene er byttet.^_^

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

festet slaven ordentlig først etter jeg hadde fått på røret.  ^_^ Lot slaven være løs først, så på med bolter delvis, så skrudde jeg til med hånd så langt jeg klarte imens jeg dyttet røret oppover for å få riktig vinkel,, så med fastnøkkel, så festet jeg ordentlig til slutt. Det var  bare helt på slutten jeg så røret ikke kom helt inntil, men var heller ikke noe slark i røret. virket som det satt. Blir spennende å se i morgen om jeg har fått det til:blink:

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg holdt på litt i dag også. Noe forbanna knot:lol: får litt kort lunte etter noen timer. Frustrerende at å løsne skruer skal ta så mye tid. :D

Prøvde å komme til med kort skrslle i mellom clutch og bremsetårnet. Fikk tak fra innsiden av bilen på mutteren på clutchtårnet, men det å skru fra utsiden var komplett umulig da skalla krasjet i enten clutch sylinderen, rør til clutch /bremser, eller bremsetårnet. Gav etterhvert opp og bestemte meg for å løsne bremsetårnet for å få bedre plass/evt dra ut clutchhuset med sylinder. Løsnet clutchhuset og fikk Fikk dyttet bremsetårnet endel tilside, men ikke nok til at clutchhus kom opp. Rør i veien og pedalen kommer vel heller ikke gjennom. Men da fikk jeg etter mye om og men på plass en fastnøkkel på nederste mutter på innsiden av clutchhus og løsnet nederste skrue/mutter. Den øverste har jeg ikke fått av enda da det virker som den snurrer rundt? Må den holdes fast på baksiden? Kan ikke skjønne hvordan det skal gå i såfall :lol: 

 

Nok en dag med vond rygg og knekk i selvtilliten! Hadde en opptur med å få på plass slave forrige gang. Men aner ikke om det er tett før master er på plass ^_^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ligger under bilen og ser på slave sylinderen får jeg øye på et hull med gjenger som mangler en propp litt til venstre for slave. (se video). Ser ut som det kommer olje ut derifra. Hva er det jeg ser på her? Hull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså! For å drenere hva? 

 

Bremsetårn og clutchtårn ute! Trengs å rengjøres litt nedimellom der, så tok alt ut. Morkne pakninger mellom tårn og torpedovegg. Fjerne rust, rustomdanner, så Burde jeg ta noe i mellom? Pakning på tube? 

IMG_20190329_160200.jpg

IMG_20190329_155755.jpg

IMG_20190329_155740.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å lufte på master. Bruk finger som ventil foran hullet til røret til å begynne med før du monterer røret og bruker det som en luftnippel.

Men oljesuger funker godt.Du kan bruke suger på lufteniplene på hjulene og droppe luftingen av master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er master og slave på plass. Har luftet slave med oljesuger, får ingen jevn strøm med væske, så den surkler bobler selv etter 2 oppfyllinger fra halvfull til full. Clutchen virker derimot og jeg får kjørt den i 1 og 2 gir, men når den skal i 3 så kommer det bomgir lyd. Det virker som clutch pedalen tar litt langt inn. Må trykkes halvveis inn før den blir hard. 

 

Bremsene har jeg prøvd å lufte fra master da jeg ikke kan se niplene, må kanskje ha jekk, for å få tilgang til de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lafterolf skrev:

Men du luftet ikke clutchmaster?

Luftenipler på bremsene er på baksiden, motsatt side av trommel/hjul.

 

Men når dette er første gangen bør du få hjelp. 

Ikke luftet clutch Master. Hvordan går jeg frem? Løsne på nippelen imens en tråkker inn, så stramme når pedalen er i bunn? 

 

 Fant bare ikke nippel På baksiden av hjulet. Klarte å pumpe og løsne/ slakke på master bremse alene. Tok av panseret og tråkka selv og strakte meg ut. :)

 

Dette bildet er tatt forfra. Er nippelen øverst eller nederst? Vanskelig å se pga møkk også. 

IMG_20190402_161003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft stiger, luftenippel rett over der røret går inn om jeg husker rett. 

 

Fryktelig mye rust der.:huh:

Lufting av master godt beskrevet av både meg og Gaute lenger opp i tråden.

 

Skal du lufte ordentlig, og er nybegynner, må du skaffe hjelp. Du har ingen mulighet til å åpne/stenge nippler mens du tråkker, og beste måten å få ut luft er den gammeldagse måten med å trampe pedal. Da skyves luften ut.

 

Vakumluftere virker de også, men jeg har aldri fått ut siste rest av luft slik at pedalen blir høy og hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da blir det lufting på master når jeg får hjelp av noen, og noen liter til med bremseveske. Brått tomt. Følte jeg fikk det greit til, men ble liksom ikke noe høyere pedal. Så da prøver jeg med to..

 

Trykke inn og stenge før pedal når bunnen. Hjelper det å justere pedal/vandring i tillegg på mutteren på støtstanga på master clutch sylinderen? Vanskelig å komme til nå som alt er på plass selvfølgelig.. ^_^

 

Da får jeg lete litt mer etter bremsenippel øverst et sted der. Det er ikke bare rust.

 

Det er nok mye gjørme det du ser der. så det må spyles litt med varmt vann for å få alt rent. Litt mørkt bilde. Forrige eier kjørte kun på grusvei på ei øy. Bilen hadde elefanthud under med størknet leire/sand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftenippel sitter på nederste sylinder. Der luftenippel skulle sittet på øvre bremse slave sylinder går brenserøret ned til nedre bremseslave sylinder. 

 

Når bremser6luftes må du ha mye trykk på pedalen

En må pumpe opp pedalen som faen mens du ligger under og åpner luftenippel med pedalen i bønn. Da kommer lufta. 

Luft lengst unna master først. HB VB HF VF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Luftenippel sitter på nederste sylinder. Der luftenippel skulle sittet på øvre bremse slave sylinder går brenserøret ned til nedre bremseslave sylinder. 

 

Når bremser6luftes må du ha mye trykk på pedalen

En må pumpe opp pedalen som faen mens du ligger under og åpner luftenippel med pedalen i bønn. Da kommer lufta. 

Luft lengst unna master først. HB VB HF VF

Okay, skal lete der nede, takk skal du ha. 

 

11 timer siden, gautes skrev:

Pedaldødgang bør justeres før noe som helst annet.

Og dette gjøres på mutterene på selve stanga man ser på master clutch, har jeg forstått riktig? Bildet er av den gamle sylinderen. Satte mutteren omtrent slik på den nye. Kanskje noen gjengehakk lenger inn bare. 

IMG_20190329_174739.jpg

 

Oppdatering: har forsket litt selv. Det er mulig feilen ligger i justeringen av disse mutterene. Justerte på øyemål etter den gamle, men strammet til på begge sider da jeg var redd den ytterste skulle falle av. Har ikke gjort det slik han hverken sier eller gjør. :rolleyes:

 

På 33.20 inn i klippet forklarer han hvordan det skal gjøres ganske greit. Så da må jeg ut med alt igjen antar jeg. <_< 

 

hadde jeg vært verksted og hatt timesbetalt, hadde jeg vært deres livs mareritt å slippe løs på seriebilen deres. 

https://youtu.be/JIU0xrrg8qM

 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å sammenlikne med gammel moro som oftest men på clutchmaster og LR er det dødfødt.

Trøst deg med at de fleste av oss har gjort det samme som deg første gangen.

Kanskje flere ganger også.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stortsett luftet bremsene på min exmil og freelander alene. vet ikke om det er så veldig stor forskjell.. men jeg har brukt en sånn.. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-2000017001   med ventil i enden på slangen og slangen nedi flaska.  greit å varme gummien med varmt vann før man trer de på luftenippelen. og passe på å etterfylle bremseveske..  så tar du bremsene lengst vekk i forhold til rørene først.  somregen venstre bak så høyre bak høyre forran og venstre forran. noen får korrigere meg om det er helt feil :D   pumpe 3 4 pump.. gå å sjekke slangen, er det bremseveske uten luft så bør det være greit.. husk å justere bremsebåndene også...   gaute har en oppskrift på det ett eller annet sted her :D  etter det så burde det være rimelig fast pedal..  samme flaska kan brukes på clutch også.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glemt at jeg satte en planke for å holde inn clutchen sist gang jeg holdt på med bilen, som ble stående et par dager. og nå i dag var pedalen høy og tilsynelatende fin. Det umulige har skjedd. En landrover har fikset seg selv? Eller?? :DDen tar nå etter 1-2 cm. Høres det ok ut eller bør jeg justere skruer og lufte/styre mer? 


Bremser: Jeg finner bremsenipler på bremsene bak. På oversiden av akslingen og innsiden av hjulet. Jeg finner derimot ingen foran! Har lett og googlet men finner ingen forklaring, heller ikke i boka. Står bare at man skal koble på slange på brensenippel osv, men hjelper ikke når jeg ikke finner den. 

 

Når det gjelder 3 giret er det nok jeg som har giret feil. Jeg må langt ut til høyre for å komme i 3, jeg tror jeg har klart å ta den ned i 1 I stedet for å gire opp og dermed fått denne bomgir lyden som jeg trodde var noe feil. Litt paranoid.

 

Neste hindring var en ganske kraftig vibrasjon i bilen når jeg begynner å komme litt opp i turtall på 2 gir og skal gire om. Hele bilen rister. Sjekket kryss og propshaft under og der var alle fire skruer på bakerste propshaft løse. Strammet disse og det ble mye bedre, men fortsatt litt vibrasjon fra et sted. Får sjekke fremre propshaft og skruer neste gang. Jaja.. Dette er vel fremgang? ;)

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...