Gå til innhold

Series 3 clutch virker ikke, hvit røyk


Ivers

Anbefalte innlegg

Hei! Ny i denne delen av forumet, men har smuglest litt her inne. 

Jeg har defender fra før, men etter mye sikling klarte jeg ikke motstå fristelsen lenger da anledningen bød seg.

 

Blå serie 3 109 sw 1976  Hentet hjem i dag med nød og neppe, da clutch ikke fungerer ordentlig. Pedalen er mistenkelig lett å trå inn. Hadde visst plutselig skjedd at clutchen sluttet fungere, og har nå stått et års tid. Måtte starte den i gir og kjøre den i første over øya til den lille ferga og så starte den i gir og kjøre hjem:rolleyes: mye hvit røyk.  Veldig artig tur:D

 

Motor er byttet ut for ikke lenge siden med en nyoverhalt byttemotor fra England, men den ryker mye likevel selv etter det. Noen som har noen tips i hva jeg kan forske videre på angående clutch og røyk?

 

En kamerat mener kanskje dieselpumpen må justeres. Legger ved et bilde av doningen. Mulig jeg lager en prosjekttråd også. 

IMG_20190305_184050_470.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tele109 skrev:

Gratulerer med flott doning! Ikke sett den på Finn. Sikkert bare å kjøpe master og slave sylinder først som sist. Ta med flex slange og kobber rør i samme slengen. 

Gjerne flere bilder

Takk takk:) den har ikke vært på finn såvidt jeg vet. Kjøper in master og slave fra paddock eller noe. Ganske rimelig. Flex slange og kobber rør er tiltenkt master og slave? 

4 timer siden, fRRode skrev:

Hvit røyk mener jeg kommer av bremseveske som forbrennes i motoren. Altså bytte masterpumpe.

Det forklarer kanskje flaske med bremsevæske som stod inne i bilen (nesten tom). Lukter litt rart etter å ha kjørt litt, litt sånn brent olje eller noe. Kanskje det er bremsevæske. Er visst i følge tidligere eier mer røyk i nedoverbakke. Kjøper inn slave også. 

 

2 timer siden, gautes skrev:

Vanndamp er også hvit.

For mager innstilling gir grå røyk.

Mager innstilling av hva? Oljeblanding? :lol: er fersk i seriebil sjargong. Må snakkes sakte til :rolleyes:

 

Gode tips! Artig med gammeldags bil med spaker og brytere og alt som hører med altsåB)

Flere bilder her.

 

Bilen skal vaskes og spyles godt under da det er endel gammel stivnet gjørme over det hele. Spent på å se hva som er under, men de kritiske områdene som baktravers og torpedovegg ser bedre ut enn på min defender 90 td5 fra år 2000 som har vært gjennom omfattende sveising. Ikke kjørt på saltet vei på mange år. I allefall ikke de siste 4 årene av nåværende eier. Mye papirer følger med. Dørene ser fine ut under. Litt overflate rust på små avgrensede områder, men nok engang mye bedre enn på defenderen som nå har fått nye dører. Luft i alle dekk, men disse "båndene" til fjærene er røket. Nye følger med. 

IMG_20190303_171241.jpg

IMG_20190303_171055.jpg

IMG_20190303_171118.jpg

IMG_20190303_171107.jpg

IMG_20190303_171309.jpg

IMG_20190303_171425.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gautes skrev:

Vanndamp er også hvit.

For mager innstilling gir grå røyk.

 

For lite diesel er mager blanding.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2019 den 23.55, tele109 skrev:

Gratulerer med flott doning! Ikke sett den på Finn. Sikkert bare å kjøpe master og slave sylinder først som sist. Ta med flex slange og kobber rør i samme slengen. 

Gjerne flere bilder

Takk så mye:)

 

Vil dette fungere tror du? (Delenummer uthevet) Hadde vært flott om noen kan  bekrefte om disse delene duger. Fant ikke den kobberslange, om det var ment til clutch.

Fungerer braided stainless steel hose i stedet?

 

Fra paddocks:

 

550732G Clutch master cylinder-S3 - TRW Lucas

SKU: 550732G

TRW Lucas

 

Clutch slave cylinder - Delphi Lockheed

SKU: 591231D

AP Lockeed Discs

 

Clutch hose-S111

SKU: RTC5940

Quality Aftermarket

Series 2 & 3

 

Clutch hose - Braided Stainless Steel -S3

SKU: PM036

Goodridge Hoses

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kobber slange?... mener du bremserør du sikkert må lage til selv? . kobber er vel så stivt at det kan regnes som rør.. ikke slange. det kjøper du på biltema, :D fordel med koningsverktøy for å lage til endene også, sikkert noen her som kan opplyse om dimensjoner både på rør og niplene du skrur det fast med. 

 

hvor skal den klutch slangen stå foresten.. som mellomstykke for å ta av fleks mellom ramme og girkasse/motor? 

 

Nei, dropp heller slange og rør, det kan du alltids bytte senere. :D og tåler mye mer enn gummipakninger i master og slave. 

 

bytt Master og slave, blåse ut røret og bruk vanlig bremseveske, å fylle på.. , monter luftenippelen på slaven ØVERST, så lufta går ut når du lufter. kjøp med en bremselufter (flaske med slange med ventil.) pass på å etterfylle veske så master ikke går tom og slangen til ventil kun har bremseveske.

 

Fungerer clutchen fortsatt ikke så er det ett clutchen lager som har smeltet og du får en morsom jobb med å bytte det.. anbefaler å bytte clutch samtidig da du må dele motor og girkasse. 

 

om ikke annet så blir du godt kjent med bilen :D

 

 

 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, robl skrev:

kobber slange?... mener du bremserør du sikkert må lage til selv? . kobber er vel så stivt at det kan regnes som rør.. ikke slange. det kjøper du på biltema, :D fordel med koningsverktøy for å lage til endene også, sikkert noen her som kan opplyse om dimensjoner både på rør og niplene du skrur det fast med. 

 

hvor skal den klutch slangen stå foresten.. som mellomstykke for å ta av fleks mellom ramme og girkasse/motor? 

 

Nei, dropp heller slange og rør, det kan du alltids bytte senere. :D og tåler mye mer enn gummipakninger i master og slave. 

 

bytt Master og slave, blåse ut røret og bruk vanlig bremseveske, å fylle på.. , monter luftenippelen på slaven ØVERST, så lufta går ut når du lufter. kjøp med en bremselufter (flaske med slange med ventil.) pass på å etterfylle veske så master ikke går tom og slangen til ventil kun har bremseveske.

 

Fungerer clutchen fortsatt ikke så er det ett clutchen lager som har smeltet og du får en morsom jobb med å bytte det.. anbefaler å bytte clutch samtidig da du må dele motor og girkasse. 

 

om ikke annet så blir du godt kjent med bilen :D

 

 

 

hehe ops kobber rør mente jeg ja. Det ble nevnt kobber rør og flex slange litt lenger opp her, antok det var til clutch og nødvendig å ha?:rolleyes: jeg er ny i serieverden og må stort sett ha oppsyn av voksne for å skru ting. Takk for tips! 

 

Ser ut til at clutch er byttet i starten av 2016 i følge kvitteringer, så krysser fingre for at jeg slipper det:) clutchen kjennes slapp ut når jeg trykker inn, lite motstand.

Ser master og slave jeg plukket ut ok ut?

Gleder meg til å bli kjent med bilen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja..  om du har haynes manualen alt kan du lese deg frem til hvor slaven står.. også sjekke om den står med luftenippel opp eller ned.. står den ned ville jeg plukket den av og satt den med nippelen opp og luftet igjen, og sett om det ble bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, robl skrev:

ja..  om du har haynes manualen alt kan du lese deg frem til hvor slaven står.. også sjekke om den står med luftenippel opp eller ned.. står den ned ville jeg plukket den av og satt den med nippelen opp og luftet igjen, og sett om det ble bedre. 

 

Tall skal du ha. Haynes, YouTube, forum og bestilt land rover series 3 repair ooeration manual. Den skal visst være bedre enn haynes. Alle hjelpemidler + ring en venn må til;) skal sjekke dette med nippel. Gir en oppdatering når jeg setter i gang om hvordan det går:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal gå i gang med å bytte master og slave nå i dag. Må jeg av med fremskjermen for å få ut master? Skal de nye pakningene i de nye sylindrene smøres med noe før de settes inn? 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en kort skrallenøkkel. 13mm.

Mellom bremsetårn og clutchtårn er det plass nok til å løsne hovedsylinderen. Du trenger hjelp av person som ligger inni bilen og holder igjen mutterhodet når du skrur. Når du har løsnet støtstangen og de to festeskruene må du løsne tårnet fra innsiden for å få plass til å trekke ut hovedsylinderen.

 

Når den nye er montert må du lufte.

Fyll opp. En person tramper rolig og jevnt pedalen ned mens du åpner nippelen inn på hovedsylinderen. Steng FØR pedalen når bunnen. Nå er hovedsylinderen luftet. Vanligvis greier det seg med denne luftingen. Om ikke må slavesylinderen på girboksen luftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det disse jeg skal løsne? Er det de jeg ser innenfra? 3 på rad v foten av tårnet, (gul ring) 

 

Er det Disse noen må må hjelpe å holde på inni?  Er ingen 3 på rad sett innenfra. :huh: eller er dette et panel som må fjernes først? 

 

Ser ingen luftenippel på nye master. Heller ikke på den gamle? 

 

IMG_20190324_142443.jpg

IMG_20190324_140554.jpg

IMG_20190324_141045.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne først røret inn på master. Får du ikke plass til å løsne røret må du løsne hovedsylinderen først. 

 

Den er festet med 2 skruer. Den nederste av de to trenger du hjelp med siden en må skru ute, mens en annen må holde igjen samme skrue fra innsiden. Du ser hva jeg mener når du begynner.

 

Når alt er løsnet må du løsne selve tårnet, og det er skruene på innsiden av bilen, de du har tatt bilde av.

Vet ikke hvor tre på rad kommer fra, på seriebil er det bare fire skruer som holder tårnet. 

 

Ingen luftenippen på hovedsylinder.

Du må lufte på røret ved å løsne røret, det blir kalt nippel den mutteren som skrur fast røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lafterolf. Den gamle slaven car gåen. Jeg kom aldri så langt som til ny master da ting tar tid, og det kan se ut som den nye slave sylinderen har en annen størrelse på gjengene til røret.. Får bare håndskrudd såvidt at det ikke kan nappes av.. :wacko: skal vel lenger inn enn på bildet.. hva gjør jeg nå..? Ny del? I såfall hvilken?  

IMG_20190324_182842.jpg

IMG_20190324_185708.jpg

IMG_20190324_190506.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Ja tenkte på det kanskje kunne være vinkelen, så jeg rikket på røret imens jeg skrudde. Kan gjøre et forsøk til i morgen. Hva mente du Gaute? Bruke gammel lufteskrue som overgang? :)

 

Denne delen har jeg. Står jo serie 3, så burde da passe?

 

Har bestemt meg for å gjøre et nytt forsøk i morgen, i tilfelle jeg ikke traff riktig med gjengene. Muligens løsne litt på boltene til sylinderen og bevege litt på den samtidig! Krysser fingre! 

 

 

Clutch slave cylinder - TRW Lucas

SKU: 591231G

 

 

 

IMG_20190324_204154.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skrudd på mutteren ved å presse røret vertikalt opp imens jeg skrudde. Måtte skyve ganske hardt da det var mye motstand. Fikk skrudd endel lenger inn, og resten tok jeg med fastnøkkel helt til det begynte å gi motstand. Da turte jeg bare ta noen få grader til. Nå er røret inne, men mutteren er en mm eller to fra selve sylinderen. Håper det er tett! Fikk ikke opp luftenippel for å lufte på slave. 10 virker å være bittelitt for stort da gjengene begynte å gi før luftenippel løsnet. 3/8 passet ikke. Typisk! Prøvde å lufte fra toppen v master. Ikke så lett alene, men så det rant clutch væske ned v clutch pedal, og det er vel et sikkert tegn på at master er gåen. Så da er den for tur neste gang. Ble så kaldt og mørkt, så måtte gi meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...